قفل تعطیلی سنگبری‌ها شکست

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۰۲


گروه صنعت و معدن|

سرانجام با ورود مستقیم وزیر اقتصاد به مشکل مالیاتی واحدهای سنگبری کشور که در ماه‌های اخیر بر سر شیوه اخذ مالیت بر ارزش‌افزوده تشدید شده بود، قفل تعطیلی کارخانجات سنگبری شکست و تازه‌ترین گزارش‌ها از کارخانه‌های سنگبری حکایت از توافق جدید آنها با سازمان امور مالیاتی دارد.

براساس این گزارش به دنبال تعطیلی کارخانجات سنگبری و بیکاری بیش از 6هزار نفر در سراسر کشور با دستور وزیر اقتصاد، سازمان امور مالیاتی موظف شده تا شیوه اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده کارخانجات سنگبری را به روال قبلی بازگرداند. محمد حجاری‌زاده، رییس اتحادیه سنگبری‌های تهران در این باره با اشاره به توافق این اتحادیه با سازمان امور مالیاتی گفت: براساس توافق شفاهی که روز شنبه بین سازمان امور مالیاتی و اتحادیه سنگبری‌ها انجام شد، مقرر شده روال اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده براساس توافقنامه بهمن ماه سال گذشته انجام شود و در توافقنامه جدید مبنای اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده سال 94، 10درصد عملکرد واحدهاست. وی با تاکید بر اینکه قرار است توافقنامه جدید امروز (دوشنبه) در سازمان امور مالیاتی به امضای طرفین برسد، گفت: با امضای توافقنامه جدید، تمام کارخانه‌های سنگبری مجددا فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

در این رابطه حسین امیرفتاحی، عضو انجمن سنگ ایران نیز گفت: پیرو دستور مساعد وزیر اقتصاد درخصوص اجرای مفاد توافق شده سال 93 مرتبط با اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده واحدهای سنگبری و براساس قول مساعد و البته شفاهی دکتر پاریزی، قائم‌مقام وزیر اقتصاد، مجمعی تشکیل و ضمن استماع نظرات موافق و مخالف مقرر شد پس از تایید کتبی توافق شفاهی حاصل شده، کارخانجات تعطیل شده طی یکی دو ماه آینده مجددا فعالیت خود را آغاز کنند. وی افزود: واحدهای سنگبری بر نحوه اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده اعتراض داشتند که چنانچه دستور صریح وزیر اجرا شود، این مشکل رفع خواهد شد. به گفته این عضو انجمن سنگ براساس توافق جدید 10درصد عملکرد اعلام شده مبنای اخذ مالیات خواهد بود.


بازگشایی به محض امضای توافق

همچنین سیدجواد تسلطی، عضو اتحادیه سنگبری‌های تهران با اشاره به نشست روز شنبه سنگبرها گفت: با توافق جدید سازمان امور مالیاتی و اتحادیه سنگبری‌ها، چراغ کارخانجات سنگبری دوباره روشن می‌شود. وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده توسط اتحادیه سنگبری‌ها با دستور وزیر اقتصاد جلسه‌یی با حضور اعضای اتحادیه جهت تصمیم‌گیری در مورد لغو تعطیلی سنگبری‌ها برگزار شد و براساس رایزنی‌های اتحادیه با وزیر اقتصاد، وی دستور حل مشکل مالیات بر ارزش‌افزوده سنگبرها را به قائم مقام خود داده و از وی خواسته تا تصمیم عاجلی برای حل مشکل اتخاذ کند. وی یادآور شد: براساس توافق وزیر اقتصاد و سازمان امور مالیاتی باید اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده طبق دستور و توافقنامه بهمن سال 92 انجام شود. این عضو اتحادیه سنگبری‌ها تاکید کرد: با توجه به اینکه معاون وزیر اقتصاد در امور مالیاتی پیش از این نیز توافقنامه‌یی را در مورد اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده با سنگبران امضا کرده و بعد از مدتی آن را لغو کرده بود، سنگبران خاتمه دادن به اعتراضات خود را منوط به تعیین تکلیف امضای توافقنامه جدید در روز دوشنبه کرده‌اند. مجید صدری، یکی دیگر از اعضای اتحادیه سنگبری نیز با تاکید بر اینکه تعطیلی سنگبری‌ها تنها یک اعتراض صنفی درخصوص شیوه اجرای ناعادلانه مالیات بر ارزش‌افزوده بود، تاکید کرد: کارخانجات سنگبری برای شروع مجدد کار و رفع تعطیلی منتظر امضای توافقنامه جدید هستند و این یعنی اینکه عملا اهرم پایان دادن به ماجرای سنگبران در دست دولت و منوط به اجرای توافقات صورت گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر