گشایش ال‌سی برای حذف پولشویی

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۳۷


فارس| به گفته دبیر انجمن ریخته‌گری، مشکل رکود اقتصادی کشور باعث شده تا مردم توان اقتصادی لازم برای خرید مسکن، خودرو و برخی لوازم خانگی را نداشته باشند و شاهد انباشت برخی محصولات در انبار کارخانه‌ها باشیم؛ در این زمینه اگر شرکت‌های بزرگ خریدهای خود را در قالب ال‌سی ریالی از شرکت‌های کوچک انجام دهند، می‌توان ضمن رصد پول‌ها و جلوگیری از پول‌شویی، زمینه افزایش قدرت خرید صنایع و کاهش رکود را فراهم کرد. عبدالحمید قدیمی افزایش فاصله طبقاتی در جامعه را دلیلی برای کاهش قدرت خرید اغلب مردم عنوان کرد و گفت: درحال حاضر وابستگی زیادی به پرداخت یارانه‌ها درکشور ایجاد شده که بدهی سنگین دولت به بخش خصوصی، ازجمله آثار آن است..


طلب‌های چند میلیاردی قطعه‌سازان

از خودروسازان

وی تصریح کرد: هم‌اکنون خودروسازان بدهی سنگینی به قطعه‌سازان دارند و بسیاری از اعضای انجمن ریخته‌گری، طلب‌های چند میلیارد تومانی از خودروسازان دارند، ولی هیچ فشاری بر خودروسازان برای پرداخت این طلب‌ها وجود ندارد.

قدیمی با بیان اینکه وضعیت فروش شرکت‌های خودروساز نگران‌کننده است، افزود: هر تولید‌کننده‌یی اگر فروش نداشته باشد، با توقف تولید روبه‌رو خواهد شد که این مساله بر صنایع زیردستی خودرو ازجمله صنعت قطعه‌سازی تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته وی، هم‌اکنون بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به صورت قطره‌چکانی و با پیش‌پرداخت قرارداد دیگری، پرداخت می‌شود و به این ترتیب حدود 50 تا 60درصد نقدینگی قطعه‌سازان در دست خودروسازان است. وی ادامه داد: این مساله از آنجا ناشی می‌شود که شرکت‌های بزرگ حاضر نیستند خریدهای خود را در قالب ال‌سی ریالی از شرکت‌های کوچک انجام دهند، درحالی که اگر این مساله به قانون تبدیل شود، می‌توان پول‌های جابه‌جا شده را رصد و از پول‌شویی جلوگیری کرد. دبیر انجمن ریخته‌گری، عدم دادوستد مالی از طریق بانک‌های شرکت‌های تولیدی با یکدیگر را عاملی برای ایجاد فساد و روابط زیرمیزی عنوان کرد و گفت: در این شرایط گاهی شرکت‌های خودروساز عنوان می‌کنند که بدهی خود را به قطعه‌سازان پرداخت کرده‌اند، اما چون این کار از طریق ال‌سی بانکی انجام نشده است، اختلافاتی را بین شرکت‌های قطعه‌ساز به وجود می‌آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر