2هزار میلیارد تومان اعتبار برای صنایع کوچک

۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۲۵۶


گروه صنعت و معدن|

با وجود کمبود نقدینگی صنایع کشور، مسوولان وزارت صنعت می‌گویند تسهیلات با شیبی مناسب به سوی صنایع کوچک در حال سرریز شدن است؛ چنانچه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه تسهیلات 20هزار میلیارد ریالی به صنایع کوچک خبر می‌دهد؛ این در حالی است که این روزها بانک‌ها نیز با معضل مطالبات معوق دست و پنجه نرم می‌کنند و معلوم نیست منابع تامین نقدینگی برای صنایع چیست. در این باره، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راهکارهایی که دولت برای توانمندتر کردن صنایع کوچک در نظر دارد، گفت: امسال ۲۰هزار میلیارد ریال تسهیلات جدید در اختیار واحدهای صنعتی کوچک قرار می‌گیرد که این مهم با همکاری بانک صنعت و معدن انجام می‌شود. محمدعلی سیدابریشمی افزود: تا سال ۹۲ تنها ۲۱۰میلیارد ریال از سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تامین شده بود که این میزان اعتبار به ۳۲۰میلیارد ریال افزایش یافته است و تا 2سال آینده این رقم به 4هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد. ضمن اینکه ۷۰درصد واحد‌های صنعتی در کشور مشکل اصلی‌شان نقدینگی است که باید در این راه بانک‌ها حمایت‌های خود را از صنایع داشته باشند، هر چند خزانه بانک‌ها نیز خالی است و بسیاری از بانک‌های کشور به بانک مرکزی بدهی بالایی دارند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور افزود: تحریم‌ها بخشی از فشاری بود که به صنایع و تولیدکنندگان وارد شد همچنین واردات بی‌رویه تا شروع دولت یازدهم به کشور مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد. وی گفت: افزایش نرخ ارز ضربه سنگینی به واحدهای صنعتی از نظر نقدینگی وارد کرد و تورم بالا و تغییر بعضا روزانه قیمت‌ها، فعالیت بخش زیادی از صنایع را دچار اختلال کرد که حل مشکل آنها به سادگی امکان‌پذیر نیست.


احیای 14هزار واحد صنعتی

در این زمینه، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز گفت: با برنامه‌ریزی دولت، حدود 14هزار واحد صنعتی شهرک‌های صنعتی کشور که تعطیل هستند، احیا می‌شوند. غلامرضا سلیمانی افزود: طی 2سال گذشته حدود 2هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور احیا شده‌اند. بنابر برنامه‌ریزی انجام‌شده امسال نیز احیای حدود هزار واحد صنعتی دیگر از واحدهای تعطیل شده در شهرک‌های صنعتی در دستورکار قرار گرفته است. به گفته وی، برای خروج از رکود واحدهای کوچک، شهرک‌های صنعتی 5هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی 3بانک کشور در نظر گرفته شده است.


ایجاد 193هزار شغل جدید

همچنین عضو هیات‌مدیره و معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور نیز گفت: در صورت تامین اعتبار در زمینه بازفعال‌سازی و رساندن واحدهای صنعتی کشور به ظرفیت اسمی، 193هزار شغل جدید در کشور ایجاد می‌شود و برای ایجاد این تعداد شغل، باید 19هزار واحد صنعتی کشور بازفعال‌سازی شده یا به ظرفیت اسمی رسانده شود. وی با بیان اینکه رفع مشکلات صنایع کوچک، ایجاد فضای رقابتی و کاهش هزینه برای سرمایه‌گذاران از اهداف و برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است، افزود: این طرح به دولت ارائه شده و برای اجرای آن باید 100هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شود. مقیمی تصریح کرد: براساس آمار بانک‌ها در 3ماهه اول امسال 640 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور اعم از صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، خدمات، بازرگانی، کشاورزی پرداخت شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر