اجماع تصمیم‌گیری در قالب کنفدراسیون معدن

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۶۵۶


تشکیل کنفدراسیون معدن می‌تواند به اتفاق آرا و تسهیل اجماع در حوزه تصمیم‌گیری‌های معدنی کمک کند. با این حال نباید اولویت‌های حوزه معدن را در این میان از یاد ببریم. در حال حاضر اولویت این است که تیم‌های کاری تشکیل شود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری به دقت مورد بررسی قرار گیرد. در واقع تشکیل کنفدراسیون معدن نیز یکی از ابزارهایی است که باید از آن در موقعیت پیش‌رو بهره ببریم. در زمینه مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، افزایش سطح تعاملات بین‌المللی و بالا بردن میزان تولید معادن با کمک گرفتن از سرمایه‌های خارجی از جمله مواردی است که می‌تواند در قالب کنفدراسیون معدن با حضور و تعامل نمایندگان دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی پیگیری شود.

فعالیت‌های معدنی با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، بسیار محدود است و به تبع این امر، تشکل‌های معدنی نیز چندان توسعه نیافته‌اند. با توجه به اینکه پس از سال‌ها تحریم‌های بین‌المللی از میان برداشته می‌شود، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های معدنی ایجاد شده است. چنین فرصتی یک بار بیشتر به دست نمی‌آید از این رو باید بکوشیم تا از این بازه زمانی حداکثر استفاده را ببریم. در این خصوص باید از تمام ابزارهایی که در اختیار داریم، بهره‌گیری کنیم.

در حال حاضر اولویت اصلی شناسایی مزیت‌های معدنی در دوران پس از تحریم است. از این‌رو در قالب هر تشکل یا کنفدراسیونی باید موضوع ادغام شرکت‌ها، تشکیل هلدینگ‌های قدرتمند و آماده‌سازی فعالان معدنی برای مشارکت با سرمایه‌‌گذاران خارجی در راس قرار گیرد. در همین حال باید توجه داشته باشیم که از هر نوع فعالیت موازی در قالب این کنفدراسیون جلوگیری به عمل آید و تمام تشکل‌های معدنی و نهادهای تصمیم‌گیرنده در این زمینه در یک راستا حرکت کرده و از یک خط‌مشی تبعیت کنند. در شرایط فعلی بخش معدن بیش از پیش به اتفاق آرا و همکاری نیاز دارد تا با اتحاد فعالان معدنی، کنسرسیوم‌های معدنی بزرگ تشکیل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در قالب این کنسرسیوم‌ها کلید بخورد. هم‌افزایی در بخش معدن، قدرت عملیاتی را در این حوزه افزایش می‌دهد و باعث دستیابی بازدهی بالاتر در سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود. در همین حال، نباید از موضوع ارتقای سطح فنی و تکنولوژیکی معادن غافل شویم چراکه حضور موفقیت‌آمیز سرمایه‌گذاران خارجی مشروط بر آن است که تکنولوژی معادن با دانش روز دنیا تطبیق یابد. همچنین در شرایط پس از تحریم باید به دنبال راهکارهای عملی برای سوق دادن سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های فرآوری و ارزش‌آفرینی در حوزه معادن باشیم.

باید هرچه سریع‌تر تیم‌های کاری قوی در این زمینه تشکیل شده و مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی آغاز شود. در این خصوص باید وزارت صنعت، تشکل‌های معدنی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و سایر نهادها و افراد مرتبط با بخش معدن دور هم جمع شوند و در قالب یک حرکت واحد، مذاکره با طرف خارجی را دنبال کنند. در همین حال، در تمامی مذاکرات باید منافع ملی را در نظر بگیریم و از برخوردهای جناحی و تمرکز روی منافع شخصی پرهیز کنیم. از این‌رو پیشنهاد می‌شود، تیم‌های متفاوتی موضوع مذاکره با طرف خارجی را دنبال کنند و تیم‌های تکراری برای مذاکره اعزام نشوند. در همین حال، منافع این مذاکرات باید شامل حال تمام معادن شود و این‌گونه نباشد که تنها معادن بزرگ‌تر از این رایزنی‌های اقتصادی بهره‌ ببرند و معادن کوچک‌تر بی‌نصیب بمانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر