زمین‌های کشاورزی روسیه در اجاره ایرانی‌ها

۱۳۹۳/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۳۱

همچنین در این نشست وزیر انرژی روسیه گفت: در آستانه یازدهمین اجلاس مشترک دو کشور نشستی در رابطه با تجارت دو کشور برگزار خواهد شد و بخش خصوصی بسیار علاقه‌مند است تا با تجار ایرانی فعالیت داشته باشد. الکساندر نواک با اشاره به حجم مشارکت بازرگانان روس در این گردهمایی گفت: روابط ایران و روسیه تحول اساسی خواهد داشت. وی یادآور شد: در دهه اخیر دو کشور به دنبال تقویت روابط خود بوده‌اند و فعالیت‌های دو کشور در قرن بیستم معطوف ساخت کارخانجات و زیرساخت‌های مهمی در کشور ایران بوده است. وی به همکاری‌های گذشته اشاره کرد: نیروگاه بوشهر با همراهی دو کشور ساخت و به بهره‌برداری رسید و سیاست‌های دو کشور در راستای منطقه و بین‌الملل به‌شدت یکدیگر نزدیک بوده که از این موارد می‌توان به مسایل عراق، افغانستان، روسیه و دریای خزر اشاره کرد. او ادامه داد: در مسایل هواپیمایی نیروگاهی و نفت مذاکرات و همکاری‌های خوبی صورت گرفته که امید است حمل و نقل، مخابرات، ذوب آهن به همکاری خوبی دست پیدا کنیم.

نواک یادآور شد: نحوه پرداخت منابع یک مانع جدی در اجرای پروژه‌ها بود که امید است این مشکلات لغو شود و می‌توان مدعی شد کیفیت روابط تجاری ایران و روسیه کیفیت جدیدی را کسب کرده است. او با بیان اینکه نمایندگان تجاری دو کشور باید شناخت بیشتری از یکدیگر داشته باشند افزود: برخی از شرکت‌ها به ایران سفر کرده‌اند کالا و خدمات بسیار مفیدی را به همراه خود به ایران آورده‌اند و امید است در نشست مشترک آینده که در روسیه برقرار می‌شود تجار ایرانی بسیار قوی شرکت کنند. وی در پایان گفت: وقت آن است که گرد و خاک گذشته را از چهره بزداییم و چهره جدیدی را در روابط دو جانبه خود نشان دهیم. در پایان دیروز هم سند همکاری نفتی بین وزرای انرژی دو کشور امضا شد.


تسهیلات از شما، عاملیت از ما

اسدالله‌ عسگراولادی در همایش مشترک ایران و روسیه زمانی که دو وزیر انرژی ایران و روسیه در پایان سخنان خود قصد ترک نشست را داشتند، از آنها چند دقیقه فرصت خواست تا بگوید: شما دولتمردان بستر و تسهیلات را فراهم کنید، عاملیت با ما. وی از آمادگی بازرگانان برای حضور در نشست بعدی در مسکو خبر داد اما «به شرطی که این گردهمایی مشکلات ما را حل کند». عسگراولادی ۵مشکل تجاری ایران و روسیه را این‌گونه برشمرد: باید مسایل حمل‌ونقل، بانکی، روادید، تعرفه و قیمت‌گذاری کالا بین دو کشور ایران و روسیه رفع شود. به گفته عسگراولادی، اگر مشکلات اعلام شده رفع شود سطح روابط تجاری دو کشور از 4میلیارد دلار عبور خواهد کرد. «زمانی که ما با کشورهای خاور دور، 40میلیارد دلار و با کشورهای حوزه خلیج‌فارس 20 میلیارد دلار مبادله تجاری داریم نباید با کشوری که در همسایگی مان است تنها یک‌و‌نیم میلیارد دلار تجارت داشته باشیم».

به‌طور کلی فضای حاکم بر تجار ایرانی و روسی که در این همایش حضور داشتند نیز نشان از امید و خوش‌بینی به روابط تجاری این دو کشور داشت؛ روابطی که «چهره‌یی جدید» از دو کشور را به جهان و تاریخ نشان می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر