انتقاد اتحادیه لوازم خانگی به افزایش 18 درصدی مالیات

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۵۱

رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: با وجود آنکه سال گذشته را با رکود سپری کرده‌ایم، اما نمی‌دانیم سازمان امور مالیاتی بر چه مبنایی مالیات صنف لوازم خانگی را ۱۸درصد افزایش داده است که این چیزی جز تعطیلی واحدهای تولیدی و صنفی و موج بیکاری در پی ندارد.

به گزارش فارس، محمد طحان‌پور دیروز در یک نشست خبری با بیان توافق اصناف با سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: نمی‌دانیم مشکل کجاست که سازمان امور مالیاتی براساس عادت، هرساله بدون توجه به رونق یا رکود در بازار فقط مالیات‌ها را افزایش می‌دهد و باید پرسید آیا امکان دارد، یک سال هم مالیات کاهش یابد؟

وی با تاکید بر اینکه اصناف به‌ویژه صنف لوازم خانگی مالیات را حق دولت می‌دانند، تصریح کرد: اما باید تعیین مالیات ضابطه داشته باشد، نه آنکه صرفا با سلیقه ممیز مالیاتی ارقام نجومی برای هر صنف تعیین شود.

به گفته طحان‌پور نمونه‌هایی در دست داریم که مالیات صنف لوازم خانگی بی‌حساب و کتاب افزایش یافته است، به عنوان مثال خرده‌فروشی که سال گذشته 200هزار تومان سقف مالیاتی‌اش تعیین شده به یک‌باره به یک‌میلیون و 400هزار تومان یا 3میلیون تومان افزایش یافته است.

رییس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند مالیات صنف لوازم خانگی حتی از یک کارمند که سالانه بالغ بر یک میلیون تومان مالیات می‌دهد، کمتر است و آیا این موضوع صحت دارد، گفت: باید مالیات از سود خالص صنف محاسبه شود، چراکه با هزینه‌هایی همچون بیمه، هزینه کارگر، اجاره‌بهای سنگین مغازه و حامل‌های انرژی مواجه هستیم، در حالی که اگر کالاها از مجاری قانونی یعنی تولیدکنندگان داخل یا واردکنندگان رسمی تامین شود، روی هر کالا نهایتا 40هزار تومان سود برای فروشنده در پی دارد.

وی ادامه داد: کار به جایی رسیده که ممیز مالیاتی برای یک تلویزیون ال‌ای‌دی که سود 40‌هزار تومانی دارد، 200 هزار تومان مالیات بدون هیچ‌گونه سند و مدرکی تعیین می‌کند و جالب اینجاست که سازمان امور مالیاتی بدون هیچ گونه سند و مدرکی به راحتی می‌تواند به دلیل معوقات مالیاتی افراد را ممنوع‌الخروج کرده یا حتی ماهانه سود 2.5درصد بابت معوقات از مودیان بگیرد. وی خطاب به سازمان امور مالیاتی هشدار داد که در صورت ادامه همین روند موجی از بیکاری و اعتراض در بیش از 50صنف زیرمجموعه اتاق اصناف در سال 94 ایجاد شود.

رییس اتحادیه لوازم خانگی همچنین به این نکته اشاره کرد که در حالی که کارخانه‌های تولید لوازم خانگی مشتری خارجی چندانی ندارند و چشم‌شان به بازار داخل است، اما با این روند تمام فروشندگان برای تامین کالاهای خود و پر کردن انبارها دست نگه‌ داشته‌اند، چراکه با سود 3درصدی تهیه اموال و خرید کالا با سودهای آنچنانی بانکی مقرون به‌صرفه نیست.

وی گفت: حاضریم و آمادگی کامل داریم تا با سازمان امور مالیاتی به صورت شفاف هزینه‌هایمان را ارایه کنیم و پس از کسر هزینه‌ها 30درصد درآمد واقعی‌مان را دودستی تقدیم این سازمان کنیم، چراکه می‌دانیم بخشی از درآمد دولت با کاهش قیمت نفت از محل مالیات تامین می‌شود.

بر اساس این گزارش، طی هفته گذشته براساس توافقی که بین اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی انجام شد، درآمدهای تا یک‌میلیون تومان با 8درصد افزایش، تا 3میلیون تومان 12درصد افزایش و بالای 3میلیون تومان با 18درصد افزایش مالیاتی در سال جدید روبه‌رو خواهند بود که صنف لوازم خانگی مشمول افزایش مالیات 18درصدی می‌شود که موجی از اعتراض را در زیرمجموعه این صنف به همراه داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر