روزنامه تعادل در ترازوی نقد صاحب‌نظران

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۵۱

گروه صنعت و معدن

یک سال از انتشار روزنامه اقتصادی تعادل گذشت. در این یک سال، «تعادل» تلاش کرد نه تنها آیینه‌یی برای مخاطبان خود باشد که با انتشار گزارش‌های پژوهشی و تحلیلی و ترسیم آینده‌های محتمل همچون نورافکن از ابهام روزهای نیامده بکاهد و البته این امر جز با کمک صاحب‌نظران و مسوولان دولتی و بخش خصوصی ممکن نبود. از همین رو بار دیگر عملکرد صفحه صنعت و معدن روزنامه «تعادل» را در آستانه یک سالگی این روزنامه نوپا اما امیدآفرین بخش خصوصی در ترازوی نقد صاحب‌نظران و مسوولان گذاشتیم. نظرات برخی از این عزیزان را پیش‌رو دارید:


حرکت «تعادل» روی خط تعادل

محمدرضا بهرامن نایب ‌رییس خانه معدن ایران

نقش اطلاع‌رسانی با زاویه دید متفاوت به عنوان یک رسانه اقتصادی رویکردی بود که روزنامه تعادل در مدت فعالیت خود مد نظر قرار داده است. به عبارت دیگر روزنامه تعادل به نقش رسانه‌یی خود به دید تبلیغاتی نمی‌نگرد و بر همین اساس با توجه به برنامه‌های راهبردی که در پیش گرفته، توانسته است نسبت به زمان آغاز فعالیت خود نقش قوی‌تری را ایفا کند. در همین خصوص می‌توان به تقسیم نقش میان متولیان و مسوولان همچنین فعالان بخش خصوصی اشاره کرد که بر این پایه توانسته‌ است از زوایای مختلف به بخش‌های گوناگون اقتصادی بپردازد.

به گونه‌یی که افرادی که با این روزنامه کار می‌کنند به فعالیت‌های تخصصی نزدیک‌تر می‌شوند. هرچند با تخصصی‌تر شدن فعالیت‌ها بر دشواری‌های امور نیز افزوده می‌شود اما در این مسیر مخاطبان تنها با یک جریان اطلاع‌رسانی مواجه نیستند بلکه با تعامل با رسانه، خودشان را تکمیل می‌کنند. همچنین نیازهای هریک از بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه صنعت و معدن به صورت تخصصی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد که از این رهگذر نقش اطلاع‌رسانی نیز به خوبی ایفا می‌شود. علاوه بر نقش و سیاست‌هایی که در سطوح کلان مدیریتی اعم از مدیر مسوول و سردبیر این مجموعه می‌توان متصور شد، افرادی که با این روزنامه در تعامل هستند باید جانب بی‌طرفی را رعایت کنند تا جلب اعتماد مخاطبان در مسیر روان‌تری صورت گیرد.

به جرات می‌توان گفت ایفای نقش به عنوان یک رسانه بی‌طرف در روزنامه تعادل طی یک سالی که از فعالیت این رسانه می‌گذرد، تکامل پیدا کرده و این روزنامه توانست به خوبی روی خط تعادل حرکت کند.

با این حال تا رسیدن به مرحله بلوغ از این منظر فاصله وجود دارد. رسانه می‌تواند نقش‌ چشمگیری در آگاهی و بیداری جامعه داشته باشد. درخصوص رسانه‌های اقتصادی نظیر روزنامه تعادل هرچند جمع مخاطبان محدودتر و تخصصی‌تر می‌شود اما همین نگاه تخصصی می‌تواند به تکامل دیدگاه‌های اقتصادی کمک قابل توجهی کند.

طی یک سالی که از عمر فعالیت این روزنامه می‌گذرد، نقش اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف به ویژه صنعت و معدن به خوبی ایفا شده و امید می‌رود رشد و اعتلای هرچه بیشتر این مجموعه به توسعه بخش صنعت و معدن کمک کند.

تحولی دیگر در میان جراید کشور

آرمان خالقی عضو هیات‌ مدیره خانه صنعت و معدن

یک سالی است که تحولی دیگر در میان جراید کشور روی داده است. در این یک سال شاهد فعالیت‌های بی‌طرفانه روزنامه تعادل بوده‌ایم. در واقع با ورود روزنامه اقتصادی تعادل برای صاحبان اقتصاد اعتمادی به وجود آمد که در میان دیگر رسانه‌ها مثال‌زدنی نیست. امیدواریم که این تیم گرد هم آمده حرفه‌یی مطبوعات بتوانند همانند گذشته در زمینه مشکلات و موانع پیش‌ روی اقتصاد کشور از لحاظ تحلیل محتوا و نقدهای منصفانه گام‌هایی را بردارند و اقتصاد کشور را به سمت و سوی بهتر شدن هدایت کنند. در گذشته تمام نگاه اقتصاددانان به سمت و سوی یک روزنامه منتهی می‌شد اما این روزها نیز در میان اصحاب رسانه و اقتصاددانان بخش خصوصی و دولتی بوی تازه‌یی به مشام می‌رسد و در این میان دایره دید وسیع اقتصادی این روزنامه ازجمله نقاط مثبت آن تلقی می‌شود. به هر حال این فرصت را یک مزیت درکنار فعالان اقتصادی برمی‌شماریم. متاسفانه جای خالی کاریکاتورهایی با محوریت موضوع روز اقتصاد در این روزنامه دیده می‌شود. البته چه خوب است که طراحی صفحات این روزنامه نیز با نظر طراحان حرفه‌یی بازارآرایی شود تا اشتیاق و همه‌خوانی این روزنامه باب شود.


حرکت «تعادل» بی‌طرفانه است

محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات

روزنامه تعادل با توجه به اینکه یک سال از انتشار آن می‌گذرد در این مدت توانسته به خوبی جای خود را در میان دیگر مطبوعات باز کند. از نظر بنده این روزنامه به خوبی توانست طیف مخاطب خود را شناسایی و به مشکلات عرصه صنعت، معدن و تجارت و حوزه‌های... اقتصاد کشور درکنار دیگر مطبوعات اقتصادی خودنمایی کند و در این میان نیز جایگاه والایی به دست آورد. خوشبختانه عملکرد و فعالیت‌های این روزنامه نشان می‌دهد که تنها برای اقتصاد کشور هدف‌گذاری کرده و از حمایت طیف‌های سیاسی و حاشیه به دور است. این نوع شیوه عملکرد در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی ایران-تهران به خوبی نمایان شد. در واقع در زمان بعد یا قبل از انتخابات بعضا شاهد یک سری حاشیه‌سازی بوده‌ایم که جزو موارد نادر به شمار می‌رود که این نوع اقدامات نیز براساس بحث‌های کارشناسی شده و کاملا بی‌طرفانه بوده است. من به عنوان دنباله رو یا پیگیر مطبوعات این حرکت «تعادل» را قابل دفاع و پیشتازانه می‌پندارم چراکه کادر مجربی همانند صادق جنان‌صفت که روزنامه‌نگاری حرفه‌یی و معتبر در عرصه مطبوعات به شمار می‌رود، زحماتش خالی از لطف نیست و با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده توانسته جای پای «تعادل» را در میان متخصصان اقتصادی مستحکم کند.


ضرورت بررسی آمار و ارقام

رضا شهرستانی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد

طی یک سال اخیر اطلاعات روز حوزه صنعت و معدن به خوبی در روزنامه تعادل انتشار یافت که همین اطلاع‌رسانی کمک بسیاری به فعالان حوزه صنعت و معدن کرد چراکه دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات افراد درگیر در این حوزه به گوش افراد مسوول و تصمیم‌گیرنده در این حوزه رسید. با بازخوردهایی که طی یک سال اخیر از مسوولان درخصوص مسایل مختلف حوزه صنعت و معدن دریافت کردیم به این نتیجه رسیدیم که دیدگاه‌های منتشر شده، مطالعه شده و مورد توجه قرار گرفته است.

البته انتظار می‌رود با پشتکار و دلسوزی، این مسوولیت اطلاع‌رسانی هر روز پررنگ‌تر دنبال شود. امروز در دنیای ارتباطات به سر می‌بریم به گونه‌یی که عکس‌العمل‌ها به رویدادهای مختلف به سرعت منتشر می‌شود و همین امر سبب می‌شود تا اطلاعات به سرعت به دست افراد تصمیم‌گیرنده برسد.

در همین راستا نکته‌یی که باید مورد توجه قرار گیرد، ارتباط بهتر و سازنده‌تر با اصناف و تشکل‌های گوناگون است تا دیدگاه‌ها و مشکلات آنها به سرعت منتشر شود.

در همین حال باید نگاه تخصصی روی آمار و ارقام منتشره در حوزه صنعت و معدن و تحلیل آنها بیشتر مد نظر قرار گیرد تا از تصمیمات احساسی در بخش‌های مختلف جلوگیری به عمل ‌آید و نگاه تخصصی جای نگاه احساسی و به دور از واقعیت را بگیرد. در همین حال باید سیاست‌های بلندمدت شرکت‌ها و به طور کلی بخش خصوصی درکنار سیاست‌های بلندمدت بخش دولتی مورد بررسی قرار گیرد. این امر کمک می‌کند تا تناقضات موجود شناسایی و سریع‌تر برطرف شود.

چنین اقدامی می‌تواند هماهنگی میان دو قسمت صنعت و دولت را ایجاد کند. با ایجاد این هماهنگی می‌توان امید داشت که معضلات تولید کمتر شده و به مرور رفع شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر