خیز ترکیه و فنلاند برای ورود به معادن ایران

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۳۲

با نزدیک شدن ایران و 1+5 به موعد تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری و همکاری با بخش‌های گوناگون اقتصاد ایران پیشقدم می‌شوند. در تازه‌ترین رویدادها، هلدینگ‌یلدیریم ترکیه از فعالیت و سرمایه‌گذاری در بخش فروکروم ایران استقبال کرده است.

همزمان شرکت اوتوتک فنلاند اعلام کرد قرار است یک واحد تولید گندله سنگ‌آهن را در بافق استان یزد طراحی و خدمات و فناوری مورد نیاز آن را تامین کند.

به گزارش «ایمیدرو»، یوکسل‌یلدیریم مدیرعامل هلدینگ‌یلدیریم در حاشیه اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی در نشستی با رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: «خرید کارخانه یا تولیدات فروکروم ایران می‌تواند شروعی برای همکاری‌های دو طرف باشد.»

وی با بیان اینکه ترکیه در صنعت فروکروم رتبه چهارم جهان را دارد، تصریح کرد: «تاکنون علاوه بر ترکیه در روسیه و قزاقستان فعالیت داشته‌ایم و اکنون برنامه ما حضور در بازار ایران است.» یلدیریم با بیان اینکه آماده انعقاد قرارداد 10ساله با ایران در این بخش هستیم، گفت: «خرید محصول تولیدی ایران یا خرید کارخانه و معادن مربوطه شروع خوبی برای ما خواهد بود.»

وی در عین حال از علاقه‌مندی این شرکت برای همکاری در بخش پتاس و فسفات، کود شیمیایی و ماشین آلات معدنی خبر داد و اظهار کرد: «در حال حاضر در این بخش در بازار کشورهای پرو، ‌مالت و پرتغال فعالیت داریم و آماده توسعه بازار خود در ایران نیز هستیم.»

مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو نیز با استقبال از حضور سرمایه‌گذاران ترک در ایران گفت: «آماده مذاکره برای همکاری در بخش فروکروم هستیم.»

کرباسیان در عین حال با ارایه ظرفیت‌های معدنی ایران برای توسعه به‌ویژه در بخش زغال‌سنگ گفت: «با توجه به غنای ذخایر حوزه زغالی طبس مایل به همکاری با شرکت‌های خارجی از جمله ترکیه‌یی هستیم.»

در این نشست مقرر شد این هلدینگ علاوه بر موضوع فروکروم دیداری نیز با مدیر معادن زغال‌سنگ طبس ایمیدرو برای ارایه توانمندی‌های سرمایه‌گذاری این ناحیه معدنی داشته باشند.

تولید گندله سنگ‌آهن توسط اوتوتک

در رویدادی دیگر، شرکت اوتوتک فنلاند اعلام کرد قرار است یک واحد تولید گندله سنگ‌آهن را در بافق استان یزد طراحی و خدمات و فناوری مورد نیاز آن را تامین کند.

به گزارش «تسنیم»، گروه مهندسی اوتوتک فنلاند اعلام کرد: این شرکت، سفارشی از مجتمع سنگ‌آهن بافق ایران دریافت کرده و قرار است یک واحد تولید گندله سنگ‌آهن را در بافق استان یزد طراحی و خدمات و فناوری مورد نیاز آن را تامین کند.

طرف‌های قرارداد توافق کرده‌اند ارزش این قرارداد را افشا نکنند، اما به گفته اوتوتک، معمولا ارزش چنین قراردادهایی بسته به بزرگی و ویژگی‌های فنی طرح به 80 تا 100 میلیون یورو (87 تا 109 میلیون دلار) می‌رسد.

این کارخانه جدید تولید گندله سنگ‌آهن به ظرفیت 5میلیون تن در سال بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری سبز شرکت محسوب می‌شود.

شرکت اوتوتک در زمینه صدور مجوز تکنولوژی، طراحی اولیه کارخانجات تولید گندله سنگ‌آهن، طراحی جزییات و تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز و انجام خدمات مشاوره برای نصب سایت فعالیت دارد. بر اساس اعلام این شرکت، پیش‌بینی شده که این کارخانه در سال 2018 میلادی عملیاتی شود.

عادل هتاب، از مسوولان شرکت اوتوتک در این باره گفت: «فناوری تولید گندله سنگ‌آهن اوتوتک به دلیل توانایی فرآوری انواع مختلف سنگ‌آهن و سابقه قوی‌ای که ما در دنیا و ایران داریم، انتخاب شده است.

فناوری‌های ما به‌صورت گسترده‌یی در شرکت‌های تولید سنگ‌آهن و مس ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و اوتوتک فناوری‌های پایداری را از دهه 1970 میلادی تاکنون به ایران تحویل داده است. ما همچنین در حال حاضر مشغول اجرای چند پروژه دیگر در ایران هستیم.» اوتوتک همچنین اعلام کرد: قبل از نهایی شدن این قرارداد، «همه مجوزهای صادراتی لازم را از نهادهای کنترل صادرات اخذ کرده و تمام جوازهای لازم را گرفته تا مطمئن شود که این تحویل فناوری به ایران با مقررات (تحریمی) فعلی تضادی ندارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر