تجهیزات و خودرو در قعر جدول بهره‌وری

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۸۴۳


فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره‌وری ایران درحاشیه برگزاری آیین بزرگداشت روز ملی بهره‌وری گفت: آمارهای مربوط به سال‌های1970 تا 2013 نشان می‌دهند که در بهره‌وری عوامل کل، ایران از سنگاپور و ژاپن بالاتر بوده است و در ارتباط با بهره‌وری نیروی کار نیز هم سطح کره‌جنوبی هستیم. این درحالی است که در بهره‌وری سرمایه نیز از کل 6 کشور اصلی آسیایی بالاتر بوده‌ایم. وی در گفت‌وگو با «تعادل» افزود: برخی از افراد در بهره‌‌وری کشور سنگ‌اندازی می‌کنند و به‌دنبال عیب‌جویی هستند. این درحالی است که برخی دیگر معتقدند که آمارها به‌صورت شفاف وجود ندارد، در آیین بزرگداشت روز بهره‌وری لازم است که بگوییم داده‌ها توسط شرکت‌ها به سازمان بهره‌وری ارسال می‌شود. اگر افراد و مسوولان در مورد داده‌ها دچار تردید هستند، پس راهکاری بیندیشند تا این نوع مشکلات برطرف شود. شکرخدایی تصریح کرد: بهره‌وری یکی از شاخصه‌های اصلی نظام استاندارد به شمار می‌رود. بنابراین در این سال همدلی و همزبانی بخش خصوصی و دولتی باید دست در دست هم دهند تا با برطرف کردن موانع به ارتقای حوزه بهره‌وری کشور کمک کنند. وی همچنین اعلام کرد: در این جشنواره بانک و بیمه از بالاترین رشد بهره‌وری برخوردار هستند اما در صنایعی چون ماشین‌آلات و تجهیرات و خودرو به‌دلیل وجود تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های موجود دارای کاهش شدید بهره‌وری هستیم. شکرخدایی بااشاره به مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره گفت: توسعه نظام جامع سنجش و اندازه‌گیری بهره‌وری در کشور، ایفای نقش پیش برنده در افزایش بهره‌وری سازمان‌ها و شرکت‌های کشور، تشویق بنگاه‌ها برای اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل شاخص‌های بهره‌وری و انجام پروژه‌های بهبود با بهری‌گیری از مدل مدیریت بهره در سرآمد، افزایش توان رقابت‌پذیری سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی در محیط کسب‌وکار بین‌المللی و همچنین افزایش سازگاری آن با بازارهای جهانی، ایجاد ساختار اطلاعاتی مناسب برای توسعه فعالیت‌ها و بهینه کاوی در سطح ملی و بین‌المللی، شناسایی و تجلیل از بهره‌ورترین سازمان‌ها، شرکت‌ها و مدیران کشور از ویژگی‌های برتر جشنواره ملی بهره‌وری است.

نقش بهره‌وری در توسعه اقتصاد

درهمین حال، فرزین انتصاریان رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران درباره خروجی این نوع برنامه‌ها به «تعادل» گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی به‌طور 100درصد موانع و مشکلات پیش‌رو کشور را برنخواهد داشت، به عبارت دیگر، این برنامه‌ها پیامی را به دستگاه‌های اجرایی منتقل می‌کند که افراد این نوع بحث‌ها را جزو مطالبات خود قرار دهند و در نهایت به‌عنوان خروجی کار پیگیری کنند. انتصاریان افزود: امروز در صحبت‌های نهاوندیان نکاتی بود که ریشه اساسی کارها قابل اجرا نیست، در نتیجه پیگیری و نهادینه شدن کارهای کارشناسی شده به عهده دولت و مجلس است که امیدواریم در این سال همدلی و همزبانی در بخش اقتصاد کشور شاهد رشد اقتصاد و در پی آن رشد بهره‌وری را به همراه داشته باشیم. وی گفت: در کشورمان بخش کارایی و اثربخشی دو مولفه اساسی است مسلما در بخش بهره‌وری صنایع ما زمانی می‌توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم که بتوانیم این دو مولفه را کل عوامل بهره‌وری درنظر بگیریم. انتصاریان ادامه داد: مسلما برخی از صنایع و بخش‌های تجاری کشور همانند بانک‌ها در بخش بهره‌وری موفق عمل کرده‌اند اما اینکه چقدر در توسعه اقتصاد اثربخش بوده‌اند، جای سوال دارد.


ارتقای بهره‌وری از مهم‌ترین‌های

برنامه‌ ششم

درهمین حال، حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن به «تعادل» گفت: در سیاست‌های ابلاغی برنامه‌های چهارم و پنجم و قوانینی که در سال‌های گذشته تصویب شد، بحث ارتقای بهره‌وری را پیگیری کرده‌ایم. این درحالی است که در برنامه ششم توسعه نیز این موضوع به‌عنوان مهم‌ترین رکن سیاست‌گذاری‌های مجلس به شمار می‌رود. وی معتقد است، اقتصاد کشور از نظر برنامه‌های راهبردی بهره‌وری با دیگر کشور‌ها تفاوت فاحشی دارد، از همین‌رو، امید است با روند مناسب اقتصاد در سال‌های نه‌چندان دور شاهد افزایش بهره‌وری باشیم. فولادگر گفت: در سال گذشته قرار بود که از رشد اقتصادی 8درصد، 3/1 آن ناشی از بهره‌وری باشد. اما هیچ‌یک از این پیش‌بینی‌ها محقق نشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: برای ارتقای بهره‌وری سال گذشته سه قانون ازجمله بهبود فضای کسب‌وکار، رفع موانع تولید و مشوق‌هایی برای صنعت‌گران که در ارتقای بهره‌وری کشور نقش بسزایی دارند، درنظر گرفته شد. در واقع بحث‌های دیگری نظیر استاندارد و کیفیت را درحال پیگیری هستیم که در آینده نه‌چندان دور شاهد اخبار خوشی در این زمینه برای صنعت‌گران خواهیم بود. وی درباره وضعیت بهر‌ وری کشور می‌گوید: باوجود آمارهایی که در کشور وجود دارد، در بخش بهره‌وری نیروی انسانی و سرمایه‌یی درحال حاضر آمار مثبتی نداریم که در نتیجه شاهد عدم رشد در بخش بهره‌وری کلی هستیم. گفتنی است، در این مراسم دو شرکت سیمان مازندران و بیمه پارسیان موفق به دریافت تندیس ملی بهره‌وری و 20 شرکت همانند پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی مارون، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، بیمه پارسیان، مخابرات استان اصفهان، شرکت دارو پخش، شرکت صنایع ساحل، شرکت بازرگانی صنعتی صحت، فولاد خوزستان، خودروسازی سایپا، گروه صنعتی بارز، تراکتورسازی ایران و... موفق به دریافت لوح تقدیر جشنواره شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر