مشکلات کارگران واگن پارس و وعده مدیرعامل برای تحولی بزرگ

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۷۱

مشکلات مالی که با بروز برخی مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، عدیده شده مدت‌هاست بزرگ‌ترین واحد تولید واگن‌ کشور را دچار چالش کرده است.

به گزارش ایسنا، در منطقه مرکزی، واگن پارس اراک با حدود 900نفر پرسنل، قدمتی حدود 40 سال و مساحتی حدود 33هکتار به‌عنوان یک شرکت مادر در حوزه صنعت ریلی شناخته شده و معدن منابع و ذخایر استاندارد علمی و تجربیات کارآمد در حوزه صنعت ریلی است که از بیست‌ودوم تا سی‌ام مرداد توسط مدیرعامل تعطیل اعلام شد و از اول شهریور تاکنون نیز کارگران و کارکنان کارخانه اعتصاب کرده‌اند و خواستار توجه به مطالبات خود شده‌اند که در این میان مدیرعامل این کارخانه وعده داده قراردادی در حال انعقاد است که با انجام آن تحولی بزرگ در کارخانه ایجاد خواهد شد.

این شرکت در عمر 40ساله‌ خود مانند دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی فرازونشیب‌های بسیاری را طی کرده و البته پروژه‌های ارزشمندی را به‌انجام رسانده است اما چندی است که مشکلات، بیش از پیش خودنمایی می‌کنند تا جایی که برخی کارگران اعتصاب را برای بهبود شرایط انتخاب کرده‌اند.

یکی از کارکنان این کارخانه در گفت‌وگو با ایسنا بااشاره اعتصاب کارکنان واگن پارس درباره علت این اعتصاب اظهار کرد: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و مزایای کارکنان، عدم مدیریت صحیح و نامنظم بودن پرداخت حقوق ازجمله دلایلی است که کارگران را مجبور به اعتصاب کرده است. در حال حاضر 30درصد حقوق تیر همچنین 100درصد حقوق مرداد هنوز پرداخت نشده است.

وی با تاکید بر اینکه دریافتی کارگران بین 800 تا یک میلیون و 100هزار تومان است، افزود: با پرداخت 30درصد این حقوق عملا گذران زندگی در چنین شرایط اقتصادی ممکن نیست.

وی تصریح کرد: مدیرعامل کارخانه در روز اول کاری امسال در جلسه‌یی که با کارگران و کارکنان شرکت داشت بااشاره به تعدد پروژه‌ها، خواستار تلاش و فعالیت بیش از پیش کارکنان شد و کارگران نیز با مشکلات خود را سازگار کردند اما در شرایط کنونی ادامه فعالیت غیرممکن شده و خواستار توجه به حقوق و مزایای خود هستیم.


آیا وزارت صنعت در مشکلات واگن پارس مقصر است؟

این کارگر کارخانه با تاکید بر اینکه کارگران سرمایه و توان اصلی کارخانه هستند اما نیازهای آنها موردتوجه قرار نمی‌گیرد، افزود: باتوجه به این همه توانایی چرا این شرکت باید با مشکلات مالی روبه‌رو باشد؟ از طرفی وزارت صنعت نیز با آزاد کردن واردات واگن، به‌نوعی تولید واگن را کم کرده و درنهایت موجب بیکاری و عدم به‌کارگیری تمامی ظرفیت تولید می‌شود، پس این وزارتخانه نیز در عدیده شدن مشکلات مقصر است.

وی یکی از عمده مشکلات این کارخانه را تغییر مدیرعامل در بازه‌ زمانی کوتاه دانست و گفت: مدیرعامل برای بهبود شرایط و یافتن راه چاره نیازمند زمان است اما قبل از درک اوضاع و انجام اقدامی خاص در شرکت، تغییر می‌کند و سهامدار نیز خود را در مشکلات کارخانه دخالت نمی‌دهد.

او افزود: ما کارکنان شرکت واگن‌پارس به‌علت بدقولی شرکت به بانک‌ها و موسسات مالی نه می‌توانیم ضامن شویم و نه می‌توانیم وام دریافت کنیم و در کنار این موضوع از امکانات رفاهی نیز برخوردار نیستیم.


فقط 30درصد کارخانه فعال است

وی انجام تمامی این پروژه‌ها و تامین قطعه، تولید و تحویل به‌‌موقع به مشتری را نیازمند منابع مالی عنوان و اظهار کرد: این شرکت توانایی تولید واگن‌های مترو را با تولید 77 دستگاه کامل و 203دستگاه استراکچر بدنه واگن مترو اثبات کرده است و با وجود اینکه فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در جامعه جا افتاده است و اکثر کلانشهرها زمینه و زیرساخت خطوط مترو را دارند اما اکثرا برای تامین سود و منفعت واردکنندگان، واگن‌های مترو وارد می‌شوند درصورتی که چند شرکت واگن‌ساز می‌توانند در تولید واگن مترو با یکدیگر همسو شوند و درنهایت نیاز کشور را برطرف کنند.

این کارگر کارخانه اضافه کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به جای اینکه به اقتصاد تولید کشور رونق ببخشند واگن‌های دست دوم ازکارافتاده را وارد می‌کنند و با کمی تغییرات و زیباسازی جهت استفاده به خطوط ریلی سرازیر می‌کنند در حالی که شأن و منزلت مردم کشور بالاتر از این است که از واردات دست دوم و واگن‌های ناایمن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه واگن ‌پارس تنها شرکتی است که از بدو شروع تولید واگن تا تحویل آن را خود طراحی، اجرا، بازرسی و از مونتاژ چرخ و محور تا بهره‌برداری یک واگن را انجام می‌دهد، عنوان کرد: شرکت‌های اقماری نیز در مجموعه واگن پارس مشغول فعالیت هستند. این کارگر خواستار توجه بیشتر به پرسنل و رفع مشکلات به‌صورت عمقی و کامل شد و افزود: رسیدگی مقطعی به مشکلات کارساز نخواهد بود.


واگن‌پارس تنها 20‌درصد معوقه دارد

محمد محمدی درخصوص شرایط کنونی کارخانه و اعتصاب کارگران گفت: از آغاز مدیریت من در کارخانه که از پنجم اسفند سال گذشته صورت گرفت تلاش اصلی معطوف بر پرداخت معوقات کارگران و کارکنان این شرکت بوده است.

وی بااشاره به اینکه در ابتدای مدیریت من کارگران دو ماه حقوق معوقه داشتند، افزود: در اسفند 1392 تمامی حقوق معوقه کارکنان به همراه حقوق اسفند به‌صورت کامل پرداخت شد.

محمدی بااشاره به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل که امروز مورد اعتراض کارگران قرار گرفته است، گفت: این طرح در کارخانه از آذر 92 در حال انجام بود و کارگران بابت اجرای آن حدود 50هزار تومان دریافت می‌کردند که مجددا بازنگری و اصلاح شد چراکه اجرای آن با مشکلاتی همراه بود و براساس آن کیفیت خدمات در کارخانه افزایش داشت همچنین معوقات و حق‌الزحمه‌ها نیز پرداخت شد. وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 20درصد حقوق کارگران و کارکنان شرکت پرداخت نشده است، گفت: در بیست‌وپنجم مرداد یکی از روزنامه‌های محلی استان خبری را با تیتر درشت مبنی بر اعتصاب کارگران شرکت واگن پارس منتشر کرد در صورتی که در آن زمان کارخانه در تعطیلات تابستانی به‌سر می‌برد و این امر باعث شد که کارگران بعد از پایان تعطیلات با حضور در کارخانه دست به اعتصاب بزنند و این اقدام روزنامه عملا شرایط را بغرنج کرد.


تحولی بزرگ برای واگن‌پارس

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از کارگران به کار بازگشته‌اند اما مشکل اینجاست که نماینده‌یی از جانب کارگران مراجعه نکرده تا مسایل بررسی شود. ما در جلسات خود با معاونان و شورای اسلامی کار کارخانه شرایط را بررسی کرده‌ایم و اگر این اعتصاب صرفا به‌دلیل پرداخت حقوق و رفاهیات باشد وجاهت ندارد چون حق‌الزحمه و خدمات رفاهی نیز برای کارگران و کارکنان درنظر گرفته شده است و از ابتدای سال تاکنون برای هر کارگر 500هزار تومان پاداش شامل کارت هدیه سال نو، هدیه روز کارگر، روز مرد، روز زن و جشن 40سالگی واگن پارس پرداخت شده است و در کنار آن مشکل بیمه‌یی که دچار عقب‌افتادگی شده بود با جلساتی که بیمه‌گذاران داشته‌ایم کاملا رفع شده است.

وی بااشاره به عقد قراردادی با هتل امیرکبیر درراستای استفاده پرسنل به همراه خانواده از رستوران این هتل گفت: براساس این قرارداد 4000نفر پرسنل اصلی و اقماری این شرکت می‌توانند از این مزایا استفاده کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر