هشدار نسبت به تعرفه ۱۵درصدی واردات مواد اولیه پروفیل

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۷۸

رییس سندیکای لوله و پروفیل ایران با تاکید بر لزوم اصلاح تعرفه ۱۵درصدی واردات مواد اولیه صنعت پروفیل گفت: در آینده این نگرانی وجود دارد که حجم واردات تولیدات پلیمری به کشور افزایش و این صنعت به مرز ورشکستگی حرکت کند. به گزارش تسنیم، سیدابراهیم حسینی‌مهربانی دیروز در نشستی خبری بااشاره به جایگاه پراهمیت صنعت پروفیل کشور به بیان برخی مشکلات فعلی این صنعت پرداخت و اظهار کرد: کمبود نقدینگی، رکود بازار و موضوعات مالیاتی باعث شده تا روند توسعه این صنعت با کندی همراه شود. رییس سندیکای لوله و پروفیل ایران با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌های کشور شریک بخش تولید شده‌اند، افزود: متاسفانه افزایش تعرفه واردات مواد اولیه این صنعت از 4 به 15درصد در روزهای پایانی سال گذشته بر حجم مشکلات افزوده است.

مهربانی بااشاره به اینکه اصولا تعرفه واردات مواد باید با اولویت حمایت از تولید داخل باشد، گفت: هم‌اکنون نیاز صنعت پروفیل کشور به ورق‌های زیر 3میلی‌متری حدود 2میلیون تن است درحالی که فقط 15درصد از این نوع ورق در داخل کشور تولید شده و ما مجبور به واردات آنها هستیم.

وی بااشاره به اینکه اگر تعرفه واردات مواد اولیه صنعت پروفیل اصلاح نشود به‌طور حتم واحدهای تولیدی این بخش به مرز تعطیلی خواهد رسید، تصریح کرد: این نگرانی در آینده وجود دارد که حجم واردات تولیدات پلیمری به کشور افزایش پیدا کند.

رییس سندیکای لوله و پروفیل ایران اضافه کرد: پیش از وضع تعرفه‌های جدید واردات مواد اولیه این صنعت صادراتی به کشورهای افغانستان، عراق و ترکمنستان داشت اما متاسفانه امسال به‌دلیل افزایش قیمت تمام شده محصولات حجم صادرات متوقف شده است. مهربانی بااشاره به جلسه اخیر فعالان این بخش با رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: در این جلسه خود آقایان هم به اشتباه بودن تعرفه‌های جدید معتقد بودند و قول دادند پیگیری‌های لازم را در این رابطه انجام دهند.

وی اضافه کرد: اگر دولت تعرفه واردات مواد اولیه صنعت پروفیل را از 15درصد به همان رقم قبلی 4درصد برساند، به احتمال زیاد، واحدهای تولیدی که هم‌اکنون اشتغال 40هزار نفری را در خود جای داده‌اند، تعطیل می‌شوند و به‌جای ورود مواد اولیه، کالاهای ساخته شده از چین وارد کشور می‌شوند. رییس سندیکای لوله و پروفیل ایران بااشاره به نامه‌نگاری با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در 29فروردین سال‌جاری، خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌یی به معاونت معدنی این وزارتخانه، اعلام کرده که حسب بررسی‌های به‌عمل آمده و جلسات منعقده با تشکل‌های تولیدی ذی‌ربط در این حوزه، ردیف تعرفه ورق‌های زیر 3میلی‌متر جزو مواد اولیه صنایع پایین‌دستی ازجمله صنایع لوله و پروفیل بوده و شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان عمده تولیدکننده ورق مذکور، تکافوی نیاز حدود 2میلیون تنی داخلی را نداشته و صنایع پایین‌دستی، ناگزیر به واردات حدود 60درصد نیاز از خارج هستند.

در ادامه این نشست خبری، ابویی عضو هیات‌مدیره انجمن سندیکای لوله و پروفیل ایران با بیان اینکه متاسفانه دولت بدون هماهنگی و کارشناسی اقدام به تصویب قوانین می‌کند، اظهار کرد: در سال گذشته حدود یک‌میلیون و 256هزار تن ورق از گمرکات ترخیص شده که این نشان از آن دارد که دولت باید تعرفه واردات مواد اولیه‌یی که امکان تولید در کشور را ندارند را با کاهش قیمت روبه‌رو کند. وی با اعلام اینکه 114قلم محصولات فولادی تغییر تعرفه داشته و تعرفه واردات آنها افزایش یافته است، تصریح کرد: افزایش 11درصدی تعرفه واردات ورق برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل باعث می‌شد تا قیمت‌ها از 240 تا 250تومان افزایش پیدا کند این درحالی است که بازار به هیچ عنوان کشش ندارد.

عضو هیات‌مدیره انجمن سندیکای لوله و پروفیل ایران گفت: اگر فولاد مبارکه تعهد تامین 2میلیون تن نیاز واحدهای تولیدی داخلی را کند، افزایش تعرفه واردات مواد اولیه تاثیر چندانی بر عملکرد صنعتگران این بخش نخواهد گذاشت. وی افزود: بقای صنایع بالادستی به صنایع پایین‌دستی است و دولت نباید با اعمال تصمیم‌های نامناسب صنایع پایین‌دستی خود را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند. ابویی تصریح کرد: امیدواریم با مکاتبات انجام شده اشتباه سهوی افزایش تعرفه واردات مواد اولیه صنعت پروفیل با تجدیدنظرهایی همراه شود چراکه هم‌اکنون این صنعت 40هزار نفر نیروی کار دارد که با اعمال این‌گونه تصمیم‌ها مجبور به تعطیلی واحدهای خود خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر