صنعت و معدن کرمانشاه در انتظار سرمایه‌گذاری

۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت با سفر به استان کرمانشاه ضمن بازدید از چندین طرح صنعتی و تولیدی، نحوه پیشروی طرح‌ها، اقدامات و مسایل و مشکلات واحدهای صنعتی این استان را بررسی کرد. محمدرضا نعمت‌زاده در جریان این سفر با اشاره به ظرفیت‌های کرمانشاه در بخش صنعت، معدن وتجارت تاکید کرد: زمینه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن این استان فراهم است.

به گزارش شاتا، نعمت‌زاده درحاشیه بازدید از واحدهای صنعتی کرمانشاه با اشاره به مرزی بودن و ارتباط داشتن با کشورهای همسایه و نزدیکی به بازارهای صادراتی استان کرمانشاه این استان را حتی از مرکز کشور نیز مهم‌تر دانست و گفت: در این استان صنایع متعددی وجود دارد که زمینه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن استان را فراهم کرده است. وزیر صنعت و معدن با اشاره به تولیدات مشترک با کشورهای همسایه افزود: تولید‌کنندگانی که در استان هستند باید به کشورهای همسایه رفته و تولیدات مشترکی را در این کشورها داشته باشند.


شرایط جدید واگذاری معادن

نعمت‌زاده با اشاره به واگذاری معادن به تولید‌کنندگان گفت: در گذشته معادن بدون هماهنگی واگذار می‌شد اما امروز به کسانی واگذار می‌شود که بتوانند از اکتشاف تا تولید فعالیت داشته و یک زنجیره را تشکیل دهند. وی لزوم جلوگیری از خام‌فروشی مواد طبیعی ازجمله قیر در کرمانشاه را حایز اهمیت خواند و آن را یکی از اولویت‌ها ذکر کرد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازدیدهایی که از واحدهای صنعتی کرمانشاه صورت داده بود، افزود: واحد پلیمر پتروشیمی کرمانشاه درحال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت می‌کند و بیش از ۹۰درصد تولیدات آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود. به‌گفته وی در صنایع پتروشیمی آمونیاک نیز ابتکار خوبی به خرج داده شده و گاز خروجی را با استفاده از طرحی جدید دوباره وارد خط تولید می‌کنند. نعمت‌زاده همچنین با اشاره به کارخانه کاشی بیستون گفت: این کارخانه به مدت ۱۸سال غیرفعال شده بود و اکنون نیز یک سری مشکلات مالی دارند که برطرف خواهد شد. وزیر صنعت همچنین شرکت تولید اسید سیتریک کرمانشاه را یکی دیگر از طرح‌هایی ذکر کرد که در گذشته زحمات زیادی برای آن کشیده شده اما متاسفانه به مدت ۶ سال غیرفعال شده بود که با پیگیری‌های انجام شده مجددا راه‌اندازی و در آینده نزدیک به تولید خواهد رسید.


توسعه با راه‌اندازی راه‌آهن غرب

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در بدو ورود خود به کرمانشاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه راه‌اندازی پروژه راه‌آهن غرب کشور نقش مهمی در توسعه استان کرمانشاه به‌ویژه در بخش صنعت و تجارت خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی آن باشیم. به گزارش شاتا وی افزود: وجود سه واحد پتروشیمی در این استان موجب شده تا کرمانشاه در بخش پتروشیمی از استان‌های پیشتاز کشور محسوب شود. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه تلاش می‌شود صنایع پتروشیمی کرمانشاه هرچه بیشتر توسعه پیدا کند بر افزایش تلاش‌ها جهت رونق هرچه بیشتر این مهم تاکید کرد. در ابتدای این سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت از واحد صنعتی دانش بافت البرز در شهرک صنعتی بیستون بازدید کرد.

سیدشاهین نقوی، مدیرعامل این واحد صنعتی در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: ۴۰درصد از سهام شرکت متعلق به سازمان گسترش نوسازی، ۴۰درصد به بنیاد تعاون ناجا و ۲۰درصد نیز متعلق به شرکت همانند‌سازی بافت کیش است.

نقوی با اشاره به اینکه محصولات استخوانی و قلبی و عروقی، تاندون و لیگامنت در این واحد صنعتی تولید خواهند شد، اظهارکرد: تاکنون

۸ میلیارد تومان برای ایجاد این واحد هزینه شده که برای تکمیل آن ۲۴میلیارد تومان دیگر نیز مورد نیاز است ضمن اینکه اشتغالزایی 60 نفر را به همراه داشته است. در ادامه این سفر نعمت‌زاده از مجتمع صنعتی تایر کورد بازدید کرد. مهرداد فرزادنیا، مدیرعامل مجتمع صنعتی تایرکورد درحاشیه این بازدید اظهارکرد: این مجتمع تنها کارخانه در کشور است که علاوه بر تولید منسوجات تایر ازجمله پلی آمید، پلی‌استر و رایون نسبت به منسوج تسمه نقاله، منسوجات تک، دولا تاب و سه لا تاب اقدام می‌کند.


رونمایی از مجموعه نورد دو غلتکی

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کرمانشاه از مجموعه خط نورد دوغلتکی شرکت جهان فولاد غرب به‌عنوان نخستین نمونه ایرانی رونمایی شد؛ همچنین طرح بازیافت گاز دی‌اکسیدکربن از دودکش ریفورمر واحد آمونیاک شرکت پتروشیمی کرمانشاه افتتاح شد. به گزارش شاتا علیرضا مولایی، مدیر تولید شرکت جهان فولاد غرب کرمانشاه در مراسم رونمایی از این مجموعه با اشاره به اینکه این دستگاه برای نخستین‌بار در کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: مجموعه کامل این دستگاه در گذشته از کشورهای ایتالیا، ترکیه و آلمان وارد می‌شد. مولایی با بیان اینکه هزینه ساخت این مجموعه در کشورهای خارجی 10میلیون یورو است، افزود: با اعتباری کمتر از 10میلیارد ریال، این خط تولید توسط مهندسان کارخانه ساخته شده و کاملا بومی است. نعمت‌زاده در مراسم افتتاحیه طرح بازیافت گاز دی‌اکسیدکربن از دودکش ریفورمر واحد آمونیاک شرکت پتروشیمی کرمانشاه گفت: این طرح توانایی بازیافت 25درصد از گازهای دی‌اکسیدکربن کوره این مجموعه را دارد که بهتر است به

50 درصد افزایش یابد. احمدرضا اشتری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه ظرفیت این طرح 5.5 تن در ساعت است، اظهارکرد: مبلغ قرارداد طرح بازیافت گاز دی‌اکسیدکربن از دودکش ریفورمر واحد آمونیاک پتروشیمی کرمانشاه 35میلیارد ریال است. اشتری با اشاره به اینکه این طرح از ششم اردیبهشت سال 1392 آغاز شده است، تصریح کرد: تکمیل این طرح تا روزهای پایانی اسفند امسال به طول می‌ا‌نجامد.


پیگیری ساخت پالایشگاه آناهیتا

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در جریان سفر به کرمانشاه گفت: برای ساخت پالایشگاه آناهیتا، خودروسازی صحنه و فاز دوم پتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه پیگیری لازم را انجام می‌دهم.

به گزارش تسنیم، نعمت‌زاده در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه اظهارکرد: پس از بازدید از صنایع استان کرمانشاه می‌توانم بگویم که به آینده این استان امیدوار هستم. نعمت‌زاده گفت: پالایشگاه قدیمی کرمانشاه به‌دلیل قرارگیری در بافت شهری امکان گسترش ندارد و در آینده به مرکز تحقیقات نفت تبدیل می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه ساخت پالایشگاه جدید کرمانشاه افزود: پالایشگاه آناهیتا ظرفیت بسیاری برای توسعه دارد و با وجود اینکه مسوول ساخت آن نیستم ولی احداث پالایشگاه را دنبال می‌کنم. نعمت‌زاده از بی‌میلی تامین اجتماعی برای سرمایه‌گذاری در طرح خودروسازی صحنه خبر داد و گفت: سهم تامین اجتماعی در این طرح توسط وزارت صنعت خریداری می‌شود.

قرارداد این خرید تا قبل از سال جدید بسته می‌شود. وی افزود: ایران‌خودرو مامور شده که این طرح صنعتی را فعال کند. وزیرصنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کرمانشاه یکی از استان‌های پیشرو در صنعت پتروشیمی است، گفت: فاز دوم پتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه در آینده راه‌اندازی می‌شود. آیت‌الله علما، نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه نیز در این دیدار گفت: استان کرمانشاه دارای کارخانه‌ها، صنایع و معادن زیادی نیست ولی این تعداد اندک نیز چنانچه فعال شده و با حداکثر ظرفیت کار کنند برای توسعه استان مطلوب است.

آیت‌الله علما با اشاره به مشکلات ساکنان مناطق مرزی استان کرمانشاه افزود: برای بهبود وضعیت ساکنان این مناطق همچون سومار در شهرستان قصرشیرین باید چاره‌اندیشی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر