ضرورت هدایت سرمایه‌های بخش خصوصی به‌سمت معادن

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۰

نایب‌رییس خانه معدن ایران گفت: باتوجه به کاهش قیمت نفت و راهبرد کشور در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی گذر از تحریم، می‌توانیم اقتصاد بدون نفت را با اتکا به منابع داخلی به‌ویژه بخش معدن تجربه کنیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا بهرامن در نشست ارزیابی عملکرد سالانه بخش معدن اظهار کرد: بودجه کشور وابسته به نفت است و این وابستگی به ساختارهای اقتصادی کشور لطمه وارد می‌کند و درصورت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، دولت به درآمدهای مورد انتظار خود دست نمی‌یابد و در تحقق برنامه‌های اقتصادی دچار تزلزل می‌شود؛ بنابراین باید بیندیشیم که چه راهکارهایی برای کاهش این وابستگی‌ها و نوسانات بازار وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز تشکل‌ها در مسیر توسعه کشور نقش کلیدی دارند، گفت: علاوه بر این، تشکل‌ها به‌عنوان مشاوران امین برای قوای سه‌گانه (مجریه، مقننه و قضاییه) محسوب می‌شوند.

بهرامن با بیان اینکه تشکل‌ها در روند فعالیت اقتصادی خود به مسوولیت‌های اجتماعی به‌ویژه مساله مهم محیط زیست توجه جدی دارند، اظهار کرد: باید به تشکل‌های بخش معدن نگاه ویژه‌یی شود.

نایب‌رییس خانه معدن گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های دولت یازدهم فضاهایی را برای ورود سرمایه بزرگ در بخش معدن فراهم کرده اما همچنان برای ایجاد احساس امنیت و جذب سرمایه‌ها به این بخش، باید تلاش کرد.

به گفته وی تدوین راهبرد لازم برای هدایت سرمایه‌های بزرگ بخش خصوصی به‌سمت بخش معدن یک نیاز است و هنگامی که سرمایه‌گذار احساس امنیت داشت، وارد این عرصه می‌شود.


تدوین سند راهبرد توسعه معدن

بهرامن با اشاره به برنامه‌ها و راهبرد‌های خانه معدن در سال1394 گفت: پیشنهاد ما این است که یک تیم منسجم و متشکل از تمام صاحب‌نظران جامعه معدنی کشور با مطالعه دقیق الگوهای موفق در جهان معدن و معدنکاری، سند راهبرد توسعه معدنی که قابلیت اجرایی داشته باشد را تدوین کنند. او با بیان اینکه باید نقش تشکل‌ها را در عرصه‌های مختلف اقتصادی جدی گرفت و از نظر آنها در تدوین سند مزبور بهره‌گیری کرد، افزود: باتوجه به اینکه بخش خصوصی می‌تواند با ارایه آمار و اطلاعات صحیح مشاور دولت‌ها در پیاده‌سازی نقشه راه باشند به همین دلیل باید به این حوزه توجه جدی شود. نایب‌رییس خانه معدن ایران با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در ارتقای معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: واقعیت این است که برای تحول در حوزه معدن، نمی‌توان تمام انتظارات را از دولت داشت بلکه بخش خصوصی قادر است در این حوزه تحول‌آفرین باشد.


اثرگذاری بخش خصوصی در معادن بزرگ

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: بخش خصوصی کشور با‌توجه به توانمندی و علاقه‌مندی که دارد در معادن بزرگ می‌تواند منشأ اثر باشد و در کشورهای منطقه نیز عملیات معدنی از مرحله اکتشاف تا فرآوری را به مورد اجرا گذارد. نایب‌رییس خانه معدن ایران تاکید کرد: واقعیت این است که برای تحول در حوزه معدن، نمی‌توان تمام انتظارات را از دولت داشت بلکه بخش خصوصی قادر است در این حوزه تحول‌آفرین باشد.

آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است: ایران پنج‌هزارو400 معدن فعال دارد که در سال1392 به میزان 420میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج کرد. ایران از نظر تنوع مواد معدنی در بین 10کشور شاخص جهان جای دارد و از نظر میزان ذخیره شناسایی شده جایگاه پانزدهم جهانی را از آن خود ساخته است.


موانع رشد بخش معدن

بهرام شکوری نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران نیز در نشست ارزیابی عملکرد سالانه بخش معدن گفت: نوسان قیمت‌ها در بازار جهانی طی سال جاری از عواملی بود که مانع از رشد مورد انتظار بخش معدن شد. در عین‌حال در شرایط کنونی تشکل‌ها در شناسایی بازارهای جدید و توسعه صادرات، نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند.

به گزارش ایرنا، شکوری اظهار کرد: وضعیت عملکرد در بخش معدن طی سال93 موجب شد تا دست‌اندرکاران این بخش به ضرورت ساماندهی برای فعالیت برون‌مرزی و شیوه مناسبات تجاری بازنگری داشته باشند.

وی توسعه کسب‌و‌کار، رفاه نسبی، افزایش درآمد و آموزش موثر را محصول سیاست‌های توسعه اقتصادی کشور دانست و گفت: تشکل‌ها در تحقق این دستاورد‌ها می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند، بنابراین باید آنها را باور داشت. شکوری بخش معدن را دارنده توانمندی قابل‌توجه برای پشت‌سرگذاردن شرایط دشوار امروز کشور ارزیابی و اظهار کرد: ادغام وزارتخانه‌های صنعتی با بازرگانی نتوانسته موفقیت لازم را به بار آورد، بنابراین رایزنی‌های دولت با بخش خصوصی به‌ویژه تشکل‌ها برای اجرایی‌ساختن سیاست‌ها، می‌تواند نقش بسزایی در اثرگذاری برنامه‌ها داشته باشد. وی افزود: اتاق ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌تواند در آموزش، رونق کسب‌وکار، افزایش مناسبات با کشورهای مختلف تاثیر جدی بگذارد و با تعامل مناسب میان دولت و بخش خصوصی می‌توان بستر حرکت روبه‌جلو برای بخش معدن و صنایع معدنی فراهم ساخت.

شکوری فعالیت پرتلاش کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران را لازمه حرکت در مسیر برنامه‌ریزی‌شده توسعه دانست و گفت: چنانچه نقش راه روشنی مدون‌ کنیم، بخش خصوصی می‌تواند در جایگاه مناسب در جهت توسعه همه‌جانبه نقش‌آفرین باشد.


2 میلیارد دلار درآمد ارزی سنگ‌آهن

ایران دارای 5.1میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن است که از این رقم 2.8میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. سال گذشته با صدور حدود 24میلیون تن سنگ‌آهن که بیش از 90درصد آن به چین صادر شد، بیش از 2میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل شد.

قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی سال گذشته دامنه 120 تا 140دلار به‌ازای هر تن داشت، اما اکنون با روند کاهشی به حدود 60دلار رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر