نگاه صرف اقتصادی به صنعت فرش آسیب می‌رساند

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۴۵

محمد آران، قائم‌مقام شرکت سهامی فرش ایران گفت: فرش از مظاهر تمدن و فرهنگ و جلوه‌گاهی از هنر ایرانی است و نگاه صرف اقتصادی، به این هنر-صنعت آسیب می‌رساند.

به گزارش ایرنا، آران در آیین افتتاح کارگاه بزرگ فرش دستباف در اصفهان گفت: فرش، همچون زبان و ادبیات جزیی از فرهنگ ایرانی است و برای معرفی بیشتر این محصول فرهنگی به دنیا باید تلاش کرد. وی افزود: فرش، هنر و صنعت است، اما صنعت ابزاری است در اختیار آن و نقش فرش و طراحی آن از گذشته به ما رسیده و هنر و سنتی است که باید حفظ شود.

آران گفت: در دوره ساسانیان و صفویان فرش‌بافی در ایران رونق داشت و بعد از حمله اشرف افغان افول کرد و از زمان قاجار تاکنون با همت هنرمندان به این جایگاه رسیده است.

وی با اشاره به بازار چین و تولید انبوه آن گفت: چینی‌ها با تولید ارزان و کیفیت پایین و نگاه صرف اقتصادی نتوانستند بازار فرش را در دست بگیرند چرا که تولید انبوه فرش برای آنها صرفه اقتصادی نداشت. وی با بیان اینکه حتی فرش کهنه ایرانی در دنیا طرفداران بسیار دارد، افزود: این به خاطر اصالت این هنر است و اینکه هر قطعه فرش ایرانی تصویری از طبیعت را به داخل خانه‌ها می‌برد. رسول رنجبران نماینده اتاق بازرگانی ایران در کمیسیون تخصصی برند کشور هم حمایت و راه‌اندازی کارگاه فرش دستباف را کاری مقدس عنوان کرد و گفت: در بازارهای دنیا رقابت بسیار شدید و پیچیده است و به‌راحتی نمی‌توان وارد بازار شد و محصولی را فروخت.

وی افزود: در مسایل اقتصادی یکی از دشوارترین کارها فروش است و امروز در دنیا برندها نقشی موثر دارند و کالا با برند معتبر به فروش می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر