بی‌توجهی به ثروتی به‌نام «ضایعات»

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۵

دبیر کانون سنگ کشور گفت: با وجود اینکه شهرستان محلات 12درصد تراورتن جهان را تولید می‌کند و 38ماده معدنی از ضایعات تراورتن قابل استحصال و بخشی از ثروت منابع سنگ است، به این ضایعات توجهی نمی‌شود.

حسین سروش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایران سرشار از مواد خام است و در چنین شرایطی صنایع بزرگ علاقه چندانی به خرید و استفاده از ضایعات معدنی ندارند.

وی با اشاره به اینکه آنچه در صنعت سنگ تحت عنوان «ضایعات» نام برده می‌شود را درواقع ضایعات تلقی نمی‌کنیم، تصریح کرد: 38ماده معدنی از ضایعات تراورتن قابل استحصال است که در صنایعی همچون داروسازی، لاستیک‌سازی، ریخته‌گری و اکسیداسیون و احیا، صنایع ساختمانی، پالایشگاه‌ها، صنایع کاغذ و... قابل استفاده هستند.

سروش افزود: برخورداری از منابع سرشار مواد خام باعث می‌شود زباله ضایعات معدنی مورد توجه و استفاده قرار نگیرد و کار تحقیقاتی چندانی نیز درخصوص ایجاد کاربری‌های مختلف از این‌دست ضایعات انجام نشود. دبیر کانون سنگ کشور انجام امور تحقیقاتی در این زمینه را مستلزم سرمایه‌گذاری‌های سنگین عنوان کرد و گفت: این‌گونه اقدامات باید توسط محیط زیست، صنعت و معدن و بانک‌ها مورد حمایت قرار گیرد اما در‌حال‌حاضر تنها کاری که می‌توان انجام داد نگهداری از این ضایعات است. وی تاکید کرد: صنایع باید توسط بخش دولتی ملزم به خرید ضایعات شوند، در غیر این‌صورت فلات ایران سرشار از کربناتید است و این ذخایر به‌قدری زیاد است که تا یک‌میلیون سال دیگر هم می‌تواند نیاز صنایع را برطرف کند. در چنین شرایطی هیچگاه نیازی به خرید این‌گونه ضایعات که درواقع بخشی از ثروت استحصالی از معادن سنگ محلات هستند احساس نخواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر