دولت تدبیر و امید طلادار می‌شود

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، معدن طلای زرشوران شهریورماه با حضور رییس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد؛ معدنی که سه‌تن طلا به‌صورت شمش 24عیار به‌عنوان پشتوانه پولی کشور تحویل دولت خواهد داد. به گزارش مهر، حسینقلی قوانلو، مجری طرح تجهیز معدن و راه‌اندازی کارخانه طلای زرشوران در رابطه با آخرین مراحل اجرایی و زمان بهره‌برداری از معدن و کارخانه طلای زرشوران گفت: پس از بررسی محدوده‌های اکتشافی، مشخص شد که 20تن طلای خالص در این محدوده وجود دارد. امسال نیز برنامه 10هزار متر حفاری تدوین شده است که پیش بینی می‌شود بالای 150تن ذخیره وجود داشته باشد. وی افزود: از یک‌سال قبل نیز ایمیدرو پیش بینی کرده تا طرح افزایش ظرفیت کارخانه طلای زرشوران نیز از سه‌تن به 6تن افزایش دهد؛ از یک‌سال قبل نیز مطالعات مربوطه صورت گرفته و در کمیته سرمایه‌گذاری این سازمان نیز به تایید رسیده است. به گفته قوانلو، ماشین‌آلات خریداری شده خارجی نیز برای کارخانه طلای زرشوران، اکنون وارد سایت شده است و پس از افتتاحیه کارخانه، عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه دوم طلا نیز آغاز خواهد شد. در عین حال، برآورد ما این است که احداث کارخانه دوم، 18ماه به‌طول انجامد. وی اظهارکرد: کارخانه اول، 6تن طلا تولید می‌کند اما با پیش بینی‌های صورت گرفته اواخر سال 94 ظرفیت کارخانه به 6 تن طلای خالص می‌رسد.

تولید شمش طلا در کشور به 5.5 تن می‌رسد

قوانلو خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در کل کشور، 2.5تن طلا در بخش خصوصی و دولتی تولید می‌شود که با افتتاح کارخانه سه تنی زرشوران، ظرفیت تولید شمش طلا در کشور به بیش از دو برابر افزایش یافته و به 5.5 تن می‌رسد.

وی اظهارکرد: بر این اساس کارخانه طلای زرشوران روزانه 10کیلو طلای خالص تولید خواهد کرد، ضمن اینکه علاوه بر آن، سالانه یک تن و 250کیلوگرم نقره و 500کیلوگرم جیوه نیز تولید می‌شود. با اجرای طرح توسعه نیز البته ظرفیت تولید طلا به 6تن، نقره به 2.5تن و جیوه به 1.5تن می‌رسد.

سرمایه‌گذاری 83.4میلیارد تومانی و 15.2میلیون یورویی

مجری طرح معدن و کارخانه طلای زرشوران گفت: میزان سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته برای این کارخانه 83.4میلیارد تومان و 15.2میلیون یورو به‌صورت ارزی است؛ ضمن اینکه برای طرح توسعه دوم نیز تاکنون 3.2میلیون یورو به‌صورت ارزی برای خرید ماشین آلات هزینه شده است؛ از سوی دیگر پیش بینی می‌شود در طرح توسعه یک‌میلیون یورو سرمایه‌گذاری و 90میلیارد تومان نیز هزینه شود.

وی اظهارکرد: حدود 30درصد از ماشین آلات استفاده شده در این طرح خارجی است و زمانی که احداث کارخانه شروع شد، شرایط تحریم بر کشور حاکم بود و بنابراین ماشین آلات سنگ شکن و آسیاب را از چین و بخشی دیگر از ماشین آلات را از اروپا و اتریش خریداری کردیم. اما در عین حال تکنولوژی به‌کار گرفته شده در این معدن بومی است و برای نخستین بار از این نوع تکنولوژی برای فرآوری خاک زرشوران که خاکی سولفوره و سخت فرآوری است، استفاده شده است.

عرضه شمش طلای 24عیار زرشوران در بورس

قوانلو ادامه داد: شمش طلای 24عیار تولید شده در زرشوران از سوی دولت در بورس به‌فروش می‌رسد و عیار 99.9درصد دارد. وی همچنین در مورد میزان اشتغالزایی این کارخانه به مهر گفت: 176نفر در کارخانه طلای زرشوران به‌صورت مستقیم و 120نفر نیز در معدن مشغول به‌کار هستند؛ ضمن اینکه در فاز دوم نیز 70نفر مشغول به‌کار خواهند شد.

قوانلو خاطرنشان کرد: نیاز داخلی به‌طلا بیش از میزان تولید کنونی است و بنابراین این میزان طلای تولید شده در کشور نیز به‌عنوان پشتوانه پولی در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد. همچنین جمشید ملارحمان، معاون ایمیدرو نیز گفت: معدن طلای زرشوران یکی از معادن در کلاس جهانی است و فرآوری و استحصال از آن با تکنولوژی بومی صورت گرفته است، این در حالی است که با توجه به پیچیدگی‌های تکنولوژیکی که این منطقه دارد، برای نخستین بار در کشور از ابتدا تا انتها مهندسی، طراحی و فرآوری، مشاوره، پیمانکاری و اجرا از سوی مهندسان ایرانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در بسیاری از بخش‌های معدنی کشور، ممکن است کارخانه برای چندمین بار احداث شود و در احداث آن باید از خارجی‌ها کمک گرفت، در حالی که در مورد زرشوران، از ابتدا تا انتها، مهندسان ایرانی دخالت داشته‌اند. سرمایه‌گذاری این پروژه چندین برابر ارزان‌تر از سایر پروژه‌های مشابه در دنیا است. ملارحمان ادامه داد: سال گذشته در جهت سیاست‌های دولت تدبیر و امید، به جای اکتشاف 40کیلومتر مربع، چند 10هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی صورت گرفته است و هدفگیری ایمیدرو، اجرای عملیات اکتشافی در 200هزار کیلومتر مربع از کشور است که این یک رکورد بی‌سابقه در عملیات اکتشافی در کشور به‌شمار می‌رود. معاون ایمیدرو افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید طلا از معدن طلای زرشوران سه‌تن است که با راه‌اندازی طرح توسعه، این ظرفیت به 6تن می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر