پیش‌بینی افزایش سهم فناوری در رشد اقتصادی اعضای D8

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۶

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز نخست اجلاس D8 گفت: پیش‌بینی می‌شود، سهم فناوری در رشد اقتصادی کشورهای گروه D8 طی 20سال آینده به 90درصد برسد. چهارمین اجلاس وزیران صنعت D8 از دیروز در تهران آغاز به‌کار کرد. این اجلاس امروز و فردا نیز با حضور وزیران صنعت 8 کشور درحال توسعه پی گرفته خواهد شد.

به گزارش فارس، صالحی‌نیا دیروز در مراسم افتتاحیه چهارمین نشست همکاری وزیران صنعت کشورهای عضو D8 (۸ کشور درحال توسعه) اظهارکرد: در نشست داکا (بنگلادش) در سال 1391 توصیه‌هایی از سوی کارشناسان تخصصی برای فعالیت‌های مشترک برخاسته از اولویت‌های کشورهای عضو شکل گرفت و برخی از کشورها داوطلب هماهنگی امور کارگروه‌های مختلف شدند.

او اضافه کرد: ایده 12کارگروه توسط ایران به‌عنوان پیشنهاددهنده اجلاس وزرای صنعت و میزبان نخستین نشست با تهیه دستورکارهای مربوطه و ارسال آن به کشورهای عضو به‌وجود آمد که در اجلاس تهران 12گروه کاری با توجه به اسناد رد و بدل شده، سیاست‌های کاری را تضمین کردند و انتظار می‌رفت در نشست‌های بعدی، کارگروه‌ها به برنامه‌های اجرایی بپردازند و کلید همکاری‌ مشترک زده شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اکنون تعداد محدودی از گروه‌ها موضوع را از مرز کلی‌گویی فراتر برده‌اند، اضافه کرد: در هشتمین نشست انتظار می‌رود تا از منظر دیگری به دستاوردهای اجلاس‌های پیشین پرداخته شود تا بتوان وضعیت موجود را ارتقا بخشید. صالحی‌نیا با بیان اینکه در بسیاری از موارد در ابتدای مسیر قرار داریم، اظهارکرد: در تحلیل عدم اجرای توافقات می‌توان دلایلی ذکر کرد اما بازنگری در نظام همکاری و تعامل صنعتی بین هشت کشور و ارایه تعریف مشخص از آن ضروری است. وی افزود: چنانچه کارشناسان و متخصصان ذی‌ربط زمینه‌های تکمیل‌کننده زنجیره صنعت یکدیگر را به‌درستی شناسایی کرده سپس در کارگروه‌ها، راهکارهای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها را ارایه کنند، بی‌تردید به فصل مشترکی از منافع خواهیم رسید که به‌دنبال آن زمینه برای اجرایی ‌شدن توافقات بین بخش‌های مختلف هموار می‌شود.


رویکرد اصلی اجلاس

صالحی‌نیا تصریح کرد: امر تحرک‌بخشی به کارگروه‌ها و اجرای توافقات قبلی را به‌عنوان رویکرد اصلی در اجلاس هشتم، کارشناسان ارشد در نظر بگیرند. وی افزود: از چندی پیش پیشنهاد ابهام برخی کارگروه‌ها با هدف افزایش کارایی و بهبود عملکرد ارایه شد اما با وجود پیگیری دبیرخانه تاکنون پاسخ مشخصی دریافت نکردیم.


ادغام هفت کارگروه در یک کارگروه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در ایران ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید: «سکوت علامت رضایت است.» اگر فرض ما درست باشد، سایر اعضا با ایده ادغام هفت کارگروه صنایع خودروسازی، ماشین‌آلات، سیمان، آهن، فولاد، نساجی، پتروشیمی و صنایع غذایی در یک کارگروه و کاهش تعداد گروه‌ها موافق هستند. وی یادآور شد: برای هر چهارگروه فقط یک کشور به‌عنوان هماهنگ‌کننده امور انتخاب و مسوولیت پاسخگویی را عهده‌دار می‌شود. در انتخاب مراجع ملی حداکثر دقت به عمل آید و بعد اختیارات لازم اعطا شود.

صالحی‌نیا ادامه داد: جهان در طول سال‌های اخیر تحولاتی چون خشکسالی و بلایای طبیعی، تغییرات و تهدیدات سیاسی و نظامی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و سایر نقاط جهان، افزایش نرخ بیکاری در اکثر نقاط جهان به‌ویژه اقتصادهای پیشرفته را پشت سر گذاشته است. بعضا هر یک از کشورهای عضو D8 به‌نوعی با آنها دست به گریبان بوده‌اند. نکته اساسی این‌جاست که درکنار این مشکلات، بشر امروز با تکیه بر خلاقیت و نوآوری توانسته مرزهای محدودیت را بشکند و در عرصه‌هایی به پیشرفت برسد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود، سهم فناوری در رشد اقتصادی طی 20سال آینده به 90درصد برسد و جالب‌تر اینکه سهم فناوری برتر یا دانش‌بنیان از این رشد 90درصدی 78درصد خواهد بود.


نقش‌آفرینی بنگاه‌های مبتنی بر دانش

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این ارقام به‌راحتی مسیر آینده را برای کارشناسان صنعتی مشخص می‌کند، اظهار کرد: شناسایی، پرورش و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه و مبتنی بر دانش و بنگاه‌های فعال به‌طور بالقوه که در دنیای صنعتی آینده نقش‌آفرینی می‌کنند، ضروری است. وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموختگان آموزش عالی و بنگاه‌های کوچک و متوسط اصلی‌ترین مخاطبان این بحث هستند، گفت: ایران با اعتقاد راسخ به این ظرفیت بشری و با تکیه بر هوش و استعداد جوانان خود، چند سالی است که در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و به نتایج قابل توجهی نیز دست یافته است.


افزایش تجارت خارجی اعضای D8

تا ۵۰۰ تریلیون دلار

موسوی، دبیرکل اجلاس D8 نیز در این مراسم گفت: با اتحاد و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی کشورهای عضو D8، حجم تجارت خارجی این کشورها تا سال ۲۰۱۸ تا ۵۰۰ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت. موسوی افزود: با اتحاد و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی کشورهای عضو D8حجم تجارت خارجی این کشورها تا سال 2018 تا 500 تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.

دبیرکل اجلاس D8 با تاکید بر گسترش سطح همکاری بین کشورهای عضو افزود: همکاری صنعتی جمعی کشورهای عضو D8 می‌تواند گام مهمی در برداشتن موانع باشد و تاثیرات مثبت خود را در اقتصاد کشورهای عضو نشان دهد.

وی ادامه داد: در این نشست ما به‌دنبال یافتن پیشنهادهای ملموس و اجرایی برای کشورها عضو هستیم تا با همکاری همه‌جانبه راهکارهای ضربتی ارایه دهیم. موسوی تاکید کرد: من معتقدم اتحاد و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی کشورهای عضو منجر به افزایش تجارت خارجی کشورهای تا سطح 500 تریلیون دلار تا سال 2018 خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر