اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۱۴

پیامدهای واگذاری صنایع

رضا نوروز‌زاده، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از روند خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی در سال‌های گذشته اظهارکرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، بخشی از صنایع دولتی زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خصوصی‌سازی شده‌اند درحالی که زیرساخت‌ها برای این خصوصی‌سازی فراهم نبوده یا در عین حال اهلیت در این واگذاری‌ها رعایت نشده، این درحالی است که این چالش بزرگی برای واحدهای مذکور است.

نوروز‌زاده در گفت‌وگو با مهر اظهارکرد: بر این اساس وقتی که یک واحد خصوصی‌سازی می‌شود، دولت اجازه تزریق منابع مالی در آن را ندارد و واحدها نیز اجازه تغییر و تحول در درون خود را ندارند بنابراین با بحران مواجه می‌شوند اما با اینکه خیلی از واحدها دچار این معضلات هستند از رشد قابل قبولی برخوردار بوده‌اند. رضا نوروز‌زاده، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ارزهای بلااستفاده ایران درکره، چین و هند گفت: میزان تقاضا برای استفاده از این ارزها بالا نیست و این منابع هم‌اکنون در این کشورها بلااستفاده باقی مانده است.


پیشنهاد کمک به تولید به‌جای توزیع سبد کالا

محمد عطاردیان، رییس انجمن صنفی کانون عالی کارفرمایی ایران با اشاره به اینکه اگر تولید حمایت نشود، بنگاه‌ها تعطیل و در نهایت عده‌یی بیکار می‌شوند، گفت: دولت باید به‌جای توزیع سبدهای حمایتی، توجه به تولید را مد نظر قرار دهد.

عطاردیان در گفت‌وگو با تسنیم اظهارکرد: بارها به دولت اعلام کرده‌ایم که شما همه درها را روی بخش خصوصی بسته‌اید، وام‌های بخش خصوصی با سودهای بالا مشکلاتی برای تولید‌کننده به بار می‌آورد. وی افزود: اگر تولید حمایت نشود، بنگاه‌ها تعطیل و در نهایت عده‌یی بیکار می‌شوند. کارفرما زمانی که قدرت تامین حقوق کارگران خود را نداشته باشد، تصمیم به تعدیل نیرو می‌گیرد و این مساله برای کارگران سخت‌تر و گران‌تر است. عطاردیان اظهارکرد: پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های درآمدی بالا و ایرانیان خارج از کشور مساله‌یی است که مسوولان باید به آن توجه کنند. دولت باید بسته‌های حمایتی را به این منظور در نظر گیرد. همچنین دولت باید سهم تولید را پرداخت کند، کارفرمایان خودشان می‌توانند مشکلات را حل کنند.


صادرات محصولات ریخته‌گری متوقف شد

عبدالحمید قدیمی، دبیر انجمن ریخته‌گری با اشاره به افزایش هزاریورویی هزینه صادرات هر کانتینر از محصولات ریخته‌گری به ترکیه گفت: درحال حاضر صادرات صرفه اقتصادی ندارد و صادرات محصولات ریخته‌گری تقریبا متوقف است.

قدیمی در گفت‌وگو با فارس در مورد راه‌های افزایش صادرات صنعت ریخته‌گری برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی و حرکت به سمت صادرات غیرنفتی اظهارکرد: مشکلات موجود در زمینه صادرات ازجمله افزایش هزاریورویی هزینه صادرات محصولات ریخته‌گری باعث توقف صادرات این صنعت شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر صنعت ریخته‌گری در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد و صادرات این صنعت تقریبا متوقف شده است. وی تصریح کرد: با توجه به اختلافی که در زمینه صادرات بین ایران و ترکیه پیش آمده است، تولید‌کنندگان ایرانی باید بابت ترانزیت هر کانتینر کالا

هزار یورو اضافه‌تر از قبل پرداخت کنند که این هزینه اضافه 4 تا 5 درصد ارزش کالای صادراتی را شامل می‌شود. قدیمی با بیان اینکه هنوز هیچ تسهیلاتی برای ارتباطات خارجی ایجاد نشده است، گفت: صحبت‌هایی که در مورد راه افتادن صنایع مطرح می‌شود خیلی به واقعیت نزدیک است. وی با اشاره به مشکل تامین نقدینگی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع اظهارکرد: درحال حاضر بانک‌ها به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده‌اند و حاضر نیستند منابع مالی در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند. وی با بیان اینکه درحال حاضر تنها حدود 30 درصد از وضعیت نصب شده صنعت ریخته‌گری فعال است، افزود: هزینه بالای صادرات باعث شده صادرات محصولات ریخته‌گری صرفه اقتصادی نداشته باشد و این درحالی است که در بازار داخل نیز با رکود روبه‌رو هستیم.


همکاری مرکز ملی فرش برای تاسیس موزه فرش در چین

برخی از مقامات استان خنان چین با حضور در مرکز ملی فرش ایران، خواستار همکاری طرف ایرانی در ایجاد موزه فرش دستباف در چین شدند.

به گزارش شاتا، حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران در این دیدار، با تاکید بر برند ارزشمند و نام نیک فرش دستباف ایران، از ایجاد فرصت برای تثبیت جایگاهی برای دست‌بافته‌های ایرانی و معرفی فاخر آنها در قالب موزه استقبال کرد.

کارگر همچنین آمادگی مرکز ملی فرش را برای اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان برای حضور در این نمایشگاه اعلام کرد. چینی‌ها در این دیدار، از ایده راه‌اندازی موزه‌یی ویژه فرش دستباف سخن گفتند. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ساختمان این نمایشگاه در مساحت 6هزار مترمربع سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود و 2هزار مترمربع از این فضا به معرفی فرش ایرانی اختصاص خواهد یافت. طرف چینی همچنین از تصمیم برای راه‌اندازی نمایشگاه ویژه فروش فرش دستباف در سال2016 خبر داد. گفتنی است در پایان این دیدار مقرر شد طرف چینی طرح توجیهی و پیشنهاد روشن خود را برای همکاری در بخش موزه‌یی و بخش نمایشگاهی برای بررسی و تصمیم‌گیری به مرکز ملی فرش ایران ارایه کند. استان خنان در مرکز چین واقع است و یکی از مهم‌ترین مناطق تولید ابریشم در کشور چین به‌شمار می‌آید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر