کارخانه‌های نساجی مشترک با ترکیه راه‌اندازی شود

۱۳۹۳/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۱۲

سعید حسین‌زاده، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران با انتقاد از قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در زمینه نساجی پیشنهاد کرد که به‌جای تجارت ترجیحی، کارخانه‌های نساجی مشترک با ترک‌ها راه‌اندازی شود.

حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مجموع ارقام تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در دو تا سه فهرست است که شکلات، ماهی و... نیز شامل آن می‌شود، اظهار کرد: در بخش نساجی تقریبا تمامی موارد ازجمله پوشاک، پارچه، نخ و فرش در این فهرست آمده که شامل تخفیف 40‌درصدی عوارض می‌شود. وی افزود: از همان ابتدا مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردیم چراکه در شرایط فعلی از سویی کارخانجات نساجی ما مشکل دارند و از سوی دیگر بازار از کالاهای خارجی اشباع شده است؛ به‌این‌ترتیب این قرارداد بیشتر به تولید داخلی ضربه می‌زند. وی با بیان اینکه قرارداد تجارت ترجیحی ایران با ترکیه در زمینه نساجی کاملا یک‌طرفه است، افزود: تعرفه واردات پوشاک 200درصد بود که باتوجه به این تخفیف 40‌درصدی برای ترکیه به 160درصد کاهش یافته است. حسین‌زاده ادامه داد: البته مطمئن نیستم که ایران در ازای این قرارداد چه امتیازاتی دریافت کرده است اما شنیده‌ام که با مخالفت مقامات صنعتی ما نیز روبه‌رو شده است چراکه انجام این کار لطمه بزرگی به صنعت ما وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه از وزارت صنعت خواستیم در قبال این موضوع حداقل از جهاتی جبران مافات برای تولیدکنندگان نساجی کشور کنند، گفت: ایجاد این تخفیف 40‌درصدی ممکن است فقط محدود به ترکیه نشود و به‌عنوان مثال تبدیل به رانتی شود که کالاهای چینی از این طریق وارد کشور شوند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی ایران واردات اجناس نساجی تحت نظارت و با کیفیت بالا را قابل قبول دانست و اظهار کرد: اگر اجناس از طریق قانونی و با کیفیت بالا وارد شوند ما راضی هستیم اما اینکه هر جنسی با هر قیمتی به کشور بیاید سودی برای ما ندارد. به هر حال ما معتقدیم که با رقابت ساخته می‌شویم و با محدودیت به جایی نمی‌رسیم اما این رقابت باید دوطرفه و عادلانه باشد.

حسین‌زاده با بیان اینکه کارخانجات ما درحال‌حاضر با ظرفیت 100‌درصدی خود کار نمی‌کنند، گفت: همین موضوع سبب شده هزینه‌های آنها افزایش یابد. این قرارداد کمک به صنعت ترکیه است. ما امیدواریم که بتوانیم به جای بستن این‌گونه قراردادها، کارخانه‌های مشترک با ترکیه را در داخل کشور ایجاد کنیم تا آنها نیز بتوانند از ظرفیت خالی ما استفاده کنند. وی افزود: به نظر می‌رسد که ترک‌ها نیز بتوانند این کار را انجام دهند چراکه هزینه‌ها ازجمله آب، برق و انرژی در ایران بسیار ارزان‌تر از ترکیه است اما از لحاظ تکنولوژی عقب‌تر هستیم؛ بنابراین ما پیش از هر چیز باید زمینه را از نظر سیاسی برای این کار فراهم کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر