اخبار

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۸

بخش خصوصی محدودیتی برای فرآوری فلزات گرانبها ندارد

مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: بخش خصوصی امکان ورود به فرآوری همه فلزات گرانبها به جز اورانیوم را دارد.

به‌گزارش روابط عمومی ایمیدرو، کرباسیان اظهار کرد: کشورهای معدن‌خیز دنیا در کنار استحصال فلزات استراتژیک نظیر آهن، مس، سرب و روی، آلومینیوم و غیره، به فلزات گرانبها همچون طلا، نقره، تیتانیوم، پالادیم و وانادیوم، توجه ویژه‌یی نشان می‌دهند و به‌دلیل کاربردهای روزافزون آنها در صنایع جدید، اکتشاف و استخراج مواد معدنی برخوردار از این فلزات درحال افزایش است. وی افزود: در ایران اما در بخش استحصال فلزات گرانبها کمتر کار شده و حتی بخش خصوصی نیز توجه کمی به این موضوع داشته است. این درحالی است که محدودیتی برای حضور بخش خصوصی در این حوزه وجود ندارد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه این سازمان از نیاز کشور به فلزات گرانبها غافل نبوده و برای تامین بخشی از این نیاز، در حوزه اکتشاف تا فرآوری، طرح‌هایی را به مورد اجرا گذاشته است، تصریح کرد: طرح نیمه صنعتی تیتانیوم کهنوج با ظرفیت روزانه دو‌تن و طرح صنعتی آن به ظرفیت 130‌هزار‌تن کنسانتره و 70‌هزار‌تن سرباره پیگمنت ازجمله این طرح‌هاست که اکنون درحال اجراست.

وی ادامه داد: طرح دیگر، طلا و نقره زرشوران است که فاز نخست آن به ظرفیت سه‌تن طلا و 1200کیلوگرم نقره در آذر امسال به بهره‌برداری رسید و فاز دوم آن نیز با همین میزان ظرفیت درحال اجراست. در کنار این طرح‌ها، اکتشافات معادن در سراسر کشور آغاز شده و بدون شک، بر میزان ذخایر خواهد افزود و مسیر را برای احداث واحدهای فرآوری و استحصال فلزات مختلف ازجمله فلزات گرانبها فراهم خواهد کرد.


کشف یک معدن جدید طلا در خراسان رضوی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از کشف پنجمین محدوده اکتشافی طلا در محدوده شهرستان کاشمر خبر داد.

به‌گزارش ایرنا، راضیه علیرضایی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: ذخیره قطعی این معدن 889‌هزار‌تن کانسنگ طلا با عیار میانگین یک گرم در هر‌تن است.

وی گفت: کشف این معدن به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی انجام شده و حدود سه‌میلیارد و 400‌میلیون ریال هزینه در پی داشته است که پس از طی مراحل قانونی از طریق مزایده واگذار می‌شود.

وی اظهار کرد: با کشف این معدن، تعداد معادن طلای خراسان رضوی به پنج معدن رسیده است که بدون احتساب ذخیره قطعی جدید، در اجرای طرح‌های اکتشاف مواد معدنی تاکنون 11‌هزار و 500کیلوگرم ذخایر معدنی طلا در این استان شناسایی شده است.


برگزاری انتخابات نظام مهندسی معدن در 7 اسفند

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: پنجمین دوره انتخابات نظام مهندسی معدن که قرار است هفتم اسفند ماه سال جاری در سطح 30استان کشور برگزار شود، امکان مشارکت فعال 32‌هزار نفر اعضای این سازمان را فراهم می‌سازد.

هرمز ناصرنیا رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: تمام استان‌های کشور غیر از استان البرز دارای سازمان نظام مهندسی معدن هستند که متشکل از پنج نفر عضو هیات‌مدیره اصلی و دو‌تن علی‌البدل است. استان البرز به‌عنوان دفتر نمایندگی استان تهران فعالیت دارد.

وی یادآور شد: مجری برگزاری این انتخابات هیات اجرایی است که طبق قانون، دوره فعالیت هیات‌مدیره سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌ها سه سال تعیین شده است.

ناصرنیا اضافه کرد: اعضای اصلی هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان‌ها شامل دو نفر مهندس معدن، یک نفر مهندس زمین‌شناس، یک نفر نقشه‌بردار و یک نفر مهندس متالورژی با گرایش استخراجی و دو عضو علی‌البدل نیز باید یک نفر مهندس معدن و دیگری مهندس زمین‌شناس باشد.


بهره مالکانه معادن نباید جهشی افزایش یابد

ابراهیم جمیلی، عضو هیات‌مدیره شرکت معدنی سرب‌ و روی با بیان اینکه تا ۱۲سال قبل مواد معدنی خام صادر می‌شد و اکنون به‌صورت شمش صادر می‌شود، گفت: بهره مالکانه معادن نباید یک‌باره به‌صورت جهشی افزایش یابد.

جمیلی در گفت‌وگو با فارس، در مورد 30درصد بهره مالکانه گفت: باید قبول کنیم که معادن در مناطق محروم قرار دارند و برای بهره‌برداری و توسعه آن باید سرمایه‌گذاری شود و فرآوری و استخراج معدن مورد تشویق دولت‌ها قرار گیرد.

وی افزود: درحال‌حاضر تعداد پروانه‌های اکتشافی معادن از تعداد پروانه‌های بهره‌برداری که وزارت صنعت منتشر می‌کند بیشتر است و در شرایط تحریم و کاهش قیمت نفت باید از فعالیت‌های معدن حمایت شود. جمیلی افزود: اگر به افزایش تولید محصولات معدن کمک شود اولا نیازی به واردات کالاهای ساخته‌شده خارجی و خروج ارز نیست، ثانیا می‌توان محصولات معدنی را صادر و نیاز ارزی کشور را تامین کرد. وی افزود: مراد از تولید به هیچ‌وجه به معنای خام‌فروشی ماده‌معدنی نیست که به‌شدت با خام‌فروشی مخالف هستیم بلکه معتقدیم در کنار هر معدن باید یک کارخانه فرآوری ایجاد شود که کمک به ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال در معدن داشته باشیم و خام‌فروشی در معدن کم‌لطفی به کشور است.

عضو هیات‌مدیره شرکت معدنی گفت: بانک‌ها باید سرمایه موردنیاز معادن را تامین کنند تا بهترین تکنولوژی بهره‌برداری از معادن به کار گرفته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر