فراخوان وزارت صنعت برای تولید چادر مشکی

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۱

وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌زودی از سرمایه‌گذاران جدید برای احداث واحدهای تولید چادر مشکی دعوت می‌کند.

به‌گزارش شاتا، گلناز نصرالهی، مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مطابق برآورد نیازهای صورت‌گرفته در کشور باید 4 و 5واحد تولید چادر مشکی در کشور راه‌اندازی شود. از این رو، وزارت صنعت، معدن و تجارت بار دیگر از سرمایه‌گذاران جدید برای احداث واحدهای تولید چادر مشکی به‌زودی دعوت می‌کند.

نصرالهی افزود: 60درصد مواد اولیه موردنیاز صنایع نساجی کشور در داخل کشور تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: با پایین آوردن ضایعات، فروش بی‌واسطه محصولات تولیدی، به‌کار‌گیری تجهیزات و ماشین‌آلات نساجی روز دنیا و توجه به طراحی‌ها و سلایق مصرف‌کنندگان می‌توان به موفقیت واحدهای نساجی کشور امیدوار بود. به‌گفته نصرالهی، باید از تولیدات داخل به حق دفاع شود و مصرف‌کنندگان را به استفاده از محصولات داخلی کشور ترغیب کرد و توانایی‌های صنعت نساجی کشور را به مردم شناساند.

وی گفت: ما باید در طراحی پارچه و پوشاک و تنوع در محصولات تولیدی با بهره‌گیری از مد روز، سرعت خود را بالا ببریم.


لزوم افزایش تعرفه واردات چادر مشکی

در همین حال، محمد مروج‌حسینی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی با انتقاد از تعرفه اندک واردات چادر مشکی به کشور گفت: دولت هیچ تدبیری برای تقویت واحدهای تولیدی نساجی انجام نمی‌دهد.

مروج‌حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به اینکه باتوجه به فراخوان وزارت صنعت برای جذب سرمایه‌گذاری جدید برای احداث واحدهای تولید چادر مشکی آیا بستر‌سازی لازم برای اجرایی شدن این تصمیم به‌وجود آمده است یا خیر؟ اظهار کرد: درحال‌حاضر هیچ بستر‌سازی‌یی برای جذب سرمایه‌گذاری جدید در حوزه تولید چادر مشکی صورت نگرفته است به همین دلیل سیاست مذکور در آینده نتایج مناسبی را به دنبال نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه هنوز واحدهای تولیدی نساجی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند و هیچ تصمیمی برای حل آنها از سوی مسوولان اتخاذ نمی‌شود، افزود: هم‌اکنون فقط دو واحد تولیدی در کشور پارچه چادر مشکی تولید می‌کنند که تولیدات آنها به هیچ عنوان جوابگوی نیاز داخلی کشور نیست. به‌عنوان نمونه یکی از این واحدها در سال حدود یک تا دومیلیون متر پارچه مشکی تولید می‌کند که حجم زیادی از آن صرف تولید روسری می‌شود تا چادر مشکی.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی اضافه کرد: درحال‌حاضر نیاز داخل کشور حدود 70میلیون متر پارچه مشکی است اما عدم حمایت از تولیدکننده داخلی باعث شده تا بخش زیادی از نیاز داخل از مسیر واردات تامین شود. مروج‌حسینی با انتقاد از تعرفه اندک واردات چادر مشکی به کشور گفت: تعرفه واردات چادر مشکی 10درصد است درحالی که تعرفه واردات سایر پارچه‌ها حدود 30 تا 40درصد است، همین امر باعث می‌شود تا واردکننده سایر پارچه‌ها را به نام چادر مشکی به کشور وارد کند. وی دیگر مشکل اساسی واحدهای نساجی کشور را تامین مواد اولیه دانست و تصریح کرد: پتروشیمی‌ها خوراک خود را با ارز مبادله‌یی دریافت می‌کنند اما محصولات خود را با ارز آزاد به واحدهای متقاضی می‌فروشند که همین امر مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان حوزه نساجی به‌وجود آورده است. رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی افزود: برای حل این مشکل مکاتبات زیادی را انجام داده‌ایم و حتی در جلسه اخیر خود با وزیر صنعت، اعتراضات خود را در مورد گرانی مواد اولیه اعلام کرده‌ایم اما وزیر هنوز قانع نشده است به همین دلیل درصدد هستیم از طریق مجلس اقداماتی را برای حل مشکل تامین مواد اولیه خود انجام دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر