برطرف‌سازی موانع صادرات

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۸۷

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با اجرای برجام موانع تجاری صادرات ایران به سایر کشورها به‌تدریج برطرف شد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، میرهادی سیدی تصریح کرد: برجام توانسته امکان صادرات ما به بازارهای متنوع‌تر و همچنین بازارهای سنتی را (که دچار کاهش صادرات در زمان تحریم‌ها شده بود) دوباره برقرار کند.

این مسوول بازار اتحادیه اروپا را یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی کشور خواند و یادآوری کرد: در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، اتحادیه اروپا از فهرست مقاصد صادراتی ایران خارج شده بود اما سال گذشته در

20 کالای صادراتی نخست به این اتحادیه از نظر ارزش، رشد به ثبت رسید و مقاصد صادراتی متنوع‌تر شد. سیدی اعلام کرد: در صدر این فهرست، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت (فقط گرم نورد شده) قرار دارد که ارزش صادراتی پارسال آنها به اتحادیه اروپا 66میلیون دلار شد، درحالی که متوسط ارزش صادراتی آنها در 5 ساله پیش از برجام، بین سال‌های 1390 تا 1394، معادل 17میلیون دلار ثبت شده بود.

به گفته وی، این محصولات با رشد 58درصدی نسبت به مدت 5 ساله یاد شده اکنون به انگلیس، ایتالیا، بلژیک، لهستان و اسپانیا صادر می‌شود. سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در این فهرست، صدور آهن و فولاد غیرممزوج به اشکال ابتدایی، غیر از شمش در رتبه دوم قرار دارد که با افزایش 87درصدی ارزش صادراتی در سال 1395 نسبت به میانگین سال‌های 1390 تا 1394 به ارزش 50میلیون دلار به ایتالیا صادر شد. وی گفت: میعانات گازی با رشد 100درصدی و ارزش 41میلیون دلار به مالتا و هلند، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها جز بنزین با رشد 100درصدی و ارزش 25میلیون دلاری به هلند و متانول (الکل متیلیک) با رشد 28درصدی و ارزش 16میلیون دلاری به ایتالیا، در مکان‌های سوم تا پنجم صادراتی فهرست کالاهای صادر شده به اتحادیه اروپا قرار داشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر