روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۷۲

برنامه کاری متولیان صنعت خودرو در سال 96

ایرنا| مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اولویت‌های کاری این خودروساز و برنامه‌های آن برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را تشریح کرد و گفت: برنامه ما در سال جاری تولید محصولات جدید و ایجاد اشتغال بیشتر است. هاشم یکه‌زارع به ایجاد اشتغال غیرمستقیم در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: علاوه بر 60هزار اشتغال مستقیم در گروه صنعتی ایران خودرو، دست‌کم حدود 2میلیون نفر نیز به صورت غیرمستقیم در حوزه‌های پایین‌دستی فعالیت می‌کنند. وی ادامه داد: علاوه بر این، صنعت خودرو کشور محصولات 60رشته صنعتی را در خطوط تولید خود استفاده می‌کنند که اشتغال در این صنایع نیز به پویایی خودروسازی کشور وابسته است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: مرور این نکات، بیش از پیش نقش و اهمیت غیرقابل انکار ایران خودرو در تحقق اقتصاد مقاومتی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر وظیفه‌یی سخت و حساس را برای این گروه صنعتی تکلیف می‌کند. یکه‌زارع گفت: افزایش صادرات که منتهی به ارزآوری می‌شود، افزایش سهم تولید داخل در محصولات که منجر به خروج ارز از کشور می‌شود و آغاز تولید و عرضه محصولات جدید که باعث اشتغالزایی در ایران خودرو می‌شود از جمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر در گروه صنعتی ایران خودرو کلید خورده اما در سال96 با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.


آغاز طرح رونق تولید

ایسنا| قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه طرح رونق تولید در سال 1396 نیز ادامه خواهد داشت، از ابلاغ اجرای آن توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در نیمه دوم فروردین‌ماه سال جاری خبر داد. رضا رحمانی درباره آخرین وضعیت طرح رونق تولید که از سال 1395 آغاز شد و تکلیف ادامه این طرح در سال جاری اظهار کرد: در حال حاضر پذیرش درخواست جدید در این رابطه نخواهیم داشت و تنها امور مربوط به پذیرش‌های قبلی در دستور کار قرار می‌گیرد تا انجام شود و متقاضیان تسهیلات خود را دریافت کنند. وی با اعلام اینکه طرح رونق تولید در سال 1396 نیز ادامه خواهد داشت، تشریح کرد: این طرح با توجه به تجربیات به دست آمده از سال گذشته کامل خواهد شد و نقایص آن را برطرف خواهیم کرد تا طرح رونق تولید در سال جاری با شرایط بهتری نسبت به سال گذشته در دستور کار قرار گیرد. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر تولید افزود: مذاکرات لازم از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت با بانک مرکزی انجام شده و توافقات لازم را به دست آورده‌ایم تا طرح رونق تولید در سال جاری ادامه یابد. رحمانی در مورد زمان آغاز طرح رونق تولید برای متقاضیان جدید در سال 1396 خاطرنشان کرد: این طرح به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال شده و رقم مورد نیاز برای ارائه تسهیلات به متقاضیان اعلام شده است، بنابراین زمان آغاز طرح در سال جاری نیازمند مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است که به زودی ابلاغ خواهد شد. به گفته وی، طرح رونق تولید در سال 1396 تا نیمه دوم فروردین‌ماه سال جاری توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب خواهد رسید و بلافاصله پس از آن ابلاغ خواهد شد. شایان ذکر است در سال ۱۳۹۵ طرح رونق تولید بنگاه‌های تولیدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی مدنظر قرار گرفت تا در ابتدای امر ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط معادل ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کنند اما با پیشرفت کار در نهایت در قالب طرح رونق تولید به حدود ۲۴هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی حدود ۱۷هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد. در این طرح که از ابتدای سال گذشته تعریف شد واحدهای کوچک و متوسط افزایش تولید را در دستور کار قرار دادند. طرحی که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها و سازمان تامین اجتماعی مد نظر قرار گرفت.


ایجاد اشتغال؛ اولویت برنامه‌های سازمان صنایع کوچک

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ضمن تاکید بر ادامه برنامه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی در سال جاری اعلام کرد: ایجاد بیش از 100هزار شغل در سال96 در دستور کار قرار گرفت. علی یزدانی گفت: ایجاد اشتغال برای 103هزار نفر از برنامه‌های اصلی سازمان و کلیه شرکت‌های استانی در سال 96 خواهد بود. یزدانی ادامه اجرای برنامه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی در سال 96 را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما باید بسترهای لازم را جهت حضور سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق فراهم کنیم که در این راستا راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی متوقف و افزایش ظرفیت تولید واحدهایی که زیر ظرفیت مشغول به‌کار هستند، با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است. یزدانی همچنین بر ادامه اعمال اقدامات حمایتی از طرح‌های صنعتی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و افزود: در این راستا ایجاد بیش از 103هزار شغل در سراسر کشور در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت. وی در بخش دیگری از سخنانش از انعقاد 4031قرارداد جدید با سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال گذشته خبرداد و گفت: با وجود محدودیت‌های بودجه‌یی در سال گذشته اقدامات خوبی در جهت تحقق ماموریت‌های اصلی سازمان نظیر راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی، اعطای تسهیلات به صنعتگران و کیفی‌سازی زیرساخت‌های عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی انجام شده است. وی افزود: همچنین در سال جاری در کنار سیاست‌ها و برنامه‌های جاری، تحقق 44 برنامه تحولی در دستور کار قرار گرفته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کمک به واحدهای صنعتی جهت پذیرش در فرابورس و بورس کالا، پیشنهاد تشکیل بانک صنایع کوچک را از جمله این برنامه‌ها توصیف کرد و افزود: بهبود رقابت‌پذیری SMEها از طریق ارائه خدمات نرم‌افزاری توسعه بازار، تدوین شناسنامه HSE در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، توسعه فراگیر خوشه‌های کسب وکار، ایجاد و توسعه کنسرسیوم‌های صادراتی، ارتقای بهره‌وری، تفویض اختیارات به شرکت‌های استانی، تسهیل در فرآیند واگذاری اراضی صنعتی به صنعتگران و طراحی مناسب شهرک‌ها و نواحی صنعتی از دیگر برنامه‌های سازمان در سال جاری خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر