حمایت تسهیلاتی از 23 هزار واحد تولیدی

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۹۴


گروه صنعت با نزدیک شدن به پایان سال، اعداد و ارقام نشان می‌دهند که رشد بخش صنعت در 9ماهه امسال 4.6درصد بوده که این رشد در 9ماهه امسال نسبت به مجموع رشد تولید ناخالص داخلی 7.3درصد است. بر همین اساس طی 11ماهه امسال صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور در مجموع 39درصد رشد تولید داشت و در مجموع یک میلیون و 225هزار دستگاه خودرو تولید شد که تا پایان سال به یک میلیون و 350هزار دستگاه می‌رسد. همچنین تا تاریخ ۱۸ اسفند ماه امسال ۵۹ هزار واحد تولیدی در طرح رونق ثبت نام کرده‌اند که از این میزان ۲۳هزار و ۴۰۰واحد صنعتی به همراه کشاوزی، موفق به دریافت بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات شده‌اند. در همین راستا محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری پایان سال از وضعیت صنعت در سال 95 گزارشی ارائه کرد. چنانچه براساس اظهارات این مقام مسوول از میان واحدهای تولیدی ثبت نام شده در طرح رونق 12هزار و 400طرح نیمه تمام و 41هزار و 500 واحد تولیدی فعال بوده‌اند. از میان واحدهای تولیدی که موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند 3هزار و 150طرح نیمه تمام و 20هزار و 300واحد تولیدی بوده‌اند که در نهایت مجموع تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی تا 18 اسفند ماه امسال رقم 16هزار و 8 میلیارد تومان بوده است. معاونت امور صنایع وزارت صنعت اضافه کرد: متوسط تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی در این طرح یک میلیارد و 90میلیون تومان بوده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص میزان تسهیلات بانکی اختصاص یافته به صنعت و معدن گفت: اگر تا 175هزار میلیارد تومان تسهیلات داشتیم با ظرفیت معکوس می‌توانستیم در بخش‌های مختلف پایش اعدادی کنیم. در 10ماهه امسال، میزان کل صنعت تسهیلات در ارزش مطلق 124هزار میلیارد تومان بوده که 29درصد از کل تسهیلات است. صالحی‌نیا تصریح کرد: ارزش مطلق تسهیلات در 10ماهه سال گذشته ٨6 هزار میلیارد تومان بود که 46درصد افزایش تسهیلات را داشته‌ایم. در بخش صنعت از نظر سهم کل 29درصد تسهیلات حفظ شده است. وی گفت: میزان برق مصرفی 7درصد افزایش یافته که نسبت به تولیدات نسبت خطی نداد. 13هزار و 400جواز تاسیس صادر شده حدود نیم تا یک درصد نسبت به مدت مشابه رشده کرده است.


مهلت دو ساله به خودروسازان

معاون وزیر صنعت در رابطه با توقف خط تولید برخی از خودروها نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: درحال حاضر استاندارد خودرو حدود ٥٨ مورد است که درصددیم آنها را به ٨١ مورد برسانیم در این خصوص خودروسازان فرصت دارند تا میزان استاندارد محصولات خود را تا انتهای سال ٩٧ ارتقا دهند. وی اضافه کرد: خودروسازان تا انتهای سال ٩٧ فرصت دارند، محصولات خود را مطالبق با استانداردهای ٨١گانه جدید تولید کنند البته تاکید می‌کنم تا آن تاریخ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نخواهد شد. صالحی‌نیا درخصوص قرارداد سایپا و سیتروئن هم افزود: قرارداد امضا شده و ١٩قرارداد فرعی هم نهایی شده است. درحال حاضر این موضوع در مراحل نهایی قرار دارد و دو طرف مشغول ارزیابی فنی و اقتصادی آورده‌های خود هستند که به نظر می‌رسد، اوایل اردیبهشت ماه سال آینده این قرارداد به مرحله اجرایی برسد. وی تصریح کرد: قرارداد ایران خودرو دیزل و بنز هم سه‌شنبه هفته جاری یا در هفته سوم سال آینده امضا می‌شود. صالحی‌نیا با بیان اینکه ایران خودرو دیزل و بنز یک قرارداد مربوط فروش محصولات با سهم ٥١ درصدی بنز و ٤٩درصدی ایران خودرو دارند، اضافه کرد: البته این دو شرکت قرارداد دیگری هم با سهم ٥١ درصدی ایران خودرو و ٤٩درصدی بنز برای تولید دارند.


شورای رقابت در سال ۹۶ مرجع قیمت‌گذاری

صالحی‌نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای رقابت همانند سال گذشته مرجع قیمت‌گذاری خودروهای پر تیراژ است یا خیر؟ و اینکه سرنوشت درخواست وزارت صنعت از شورای اقتصاد در خروج قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت گفت: درحال حاضر همچنان شورای رقابت مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و در سال آینده هم براساس شاخص‌های تورم و نرخ مواد اولیه اقدام به تعیین قیمت‌های خودرو می‌کند. معاون وزیر صنعت درخصوص دلیل کاهش صادرات خودرو طی سال جاری افزود: در سال‌های گذشته عمده بازار صادراتی خودرو ایران، عراق و سوریه بودند که شاهد کاهش چشمگیر صادرات به این کشورها بودیم البته بازارهای جدید صادراتی در کشورهای تونس، سودان هم کسب کرده‌ایم که با توجه به الزام قراردادهای خارجی برای صادرات 30درصدی محصولات، پیش‌بینی می‌کنیم روند صادرات در سال آینده افزایش پیدا کند. وی تصریح کرد: یک بار درخواست وزارت صنعت در مورد تغییر قیمت‌گذاری خودرو در شورای اقتصاد در دست بررسی است اما نتیجه‌گیری نیازمند کار بیشتری بود که هنوز شورا فرصتی برای بررسی این موضوع پیدا نکرده است.


افزایش تعرفه واردات برخی از قطعات

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کیفیت خودروها نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: در این خصوص چند پارامتر بررسی و گزارش‌گیری می‌شود و بر این اساس، شرکت‌ها را درجه‌بندی کرده و گزارش را آماده می‌کنیم. صالحی‌نیا با اشاره به اینکه در ارزشیابی کیفی خودروها، رضایتمندی مشتریان و عیوب خودروها مطرح می‌شود، افزود: از ابتدای امسال در رتبه‌بندی، خودروها را براساس چهار ستاره، سه ستاره، دو ستاره و تک ستاره رده‌بندی کردیم. البته در تولید خودروهای سواری، خودرو 5 ستاره نداریم بلکه 9درصد تولید چهار ستاره، 31درصد سه ستاره، 16درصد دو ستاره و 44درصد تک ستاره هستند. معاون وزیر صنعت با اعلام اینکه هم‌اکنون 3مدل خودرو چهار ستاره، 10مدل سه ستاره، 5 مدل دو ستاره و 14مدل تک ستاره است، اضافه کرد: در مورد شاخص رضایت‌مندی مشتریان از خودرو نیز در سال گذشته رقم 657 از هزار محقق شد که امسال به 677 رسیده که البته هدف‌گذاری ما رقم 690 بوده است. براساس این ارزیابی 90مدل خودرو مورد سنجش قرار گرفته که 22مورد به هدف‌گذاری رسیده‌اند و 68 مورد نتوانسته به هدف تعیین شده، دست یابند. معاون وزیر صنعت عنوان کرد: برای سال ٩٦ تغییر چندانی در نرخ تعرفه قطعات به صورت سی کی دی نداریم اما در مورد برخی قطعاتی که تولید داخل آنها جوابگوی نیاز است، تعرفه واردات یک طبقه افزایش داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر