خروج پوشاک از قیمت‌گذاری تعزیراتی

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۷۸

گروه صنعت

تولیدکنندگان پوشاک می‌گویند: بازار شب عید دیگر آن شور و شوق گذشته را ندارد، زیرا رکود و در عین حال عرضه پوشاک قاچاق در بازار همچنان وجود دارد. کمرنگ شدن مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه باعث شده تا تقریبا بیش از 90درصد محصولات موجود بازار پوشاک، به‌طور غیرقانونی وارد کشور شده و عاملی در بی‌ثباتی کسب و کار تولیدکنندگان داخلی شود. از سوی دیگر افزایش تقاضای کالاهای خارجی از سوی خریداران باعث شده برخی سودجویان نسبت به تولید محصولات تقلبی و عرضه آنها به نام تولیدات خارجی در بازار مبادرت کنند. این اتفاق و تغییر روند تخلف در بازار پوشاک گرچه ممکن است برای برخی تولیدکنندگان، بازار خوب و پررونقی را فراهم کرده باشد اما در مجموع می‌تواند توانمندی و همچنین اشتغال کسبه شناسنامه‌دار در شرایط فعلی را با چالشی جدی مواجه کند. هرچند اغلب مسوولان بر حمایت همه‌جانبه از صنعت پوشاک به خصوص در آستانه عید نوروز تاکید کرده‌اند. به گزارش «تعادل» در این زمینه رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن با بیان اینکه بازار پوشاک دچار رکود است، گفت: این رکود مدام در حال افزایش است. با وجود اینکه قاچاق در بخش پوشاک تاحدودی کاهش یافته، اما رکود حاکم بر این بازار دایم در حال زیاد شدن است. درودیان گفت: پوشاک قاچاق معمولا از کشورهای چین، هند، ترکیه و تایلند به کشور وارد می‌شود، اما میزان واردات قاچاق در این بخش کاهش یافته است. رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان همچنین یادآور شد: بخش اعظمی از کار عمده‌فروشی‌ها برای بازار شب عید تا دهم اسفند است.


تصمیم مهم برای بازار پوشاک شب عید

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران نیز گفت: 40درصد خرید و فروش پوشاک کشور محدود به 1.5ماه پایانی سال یعنی در ایام عید است. جواد صدق‌آمیز تاکید کرد: صنعت پوشاک در شرایط رکود به سر می‌برد به‌طوری که تمام واحدهای تولیدی مملو از جنس هستند و برای فروش اجناس خود با مشکل مواجهند، بنابراین باید اذعان داشت که مشکلی برای تامین پوشاک عید نداریم. صدق‌آمیز با اشاره به اینکه در سال جاری پوشاک از رسته قیمت‌گذاری سازمان حمایت و برخورد تعزیراتی خارج شده است، گفت: فضای رقابتی و عرضه و تقاضا در بخش پوشاک کشور تعیین‌کننده قیمت‌هاست و نیازی به کنترل وجود ندارد.


نقشه رقبای همسایه برای پوشاک

از سوی دیگر، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه واردکنندگان با استفاده از خلأ موجود در گمرک واردات وحشتناک پوشاک از رده خارج را به کشور انجام می‌دهند، گفت: اگر اقدام عاجلی نشود، بسیاری از تولید‌کنندگان یا تعطیل یا واردکننده خواهند شد. سعید غدیری با اشاره به اینکه متاسفانه صنعت پوشاک کشور مورد هجمه سنگین واردات غیرقانونی قرار گرفته و همین امر موجب شده بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک با از دست دادن بازارهای خود حجم تولید خود را تا حد زیادی کاهش دهند، اظهار داشت: همین موضوع سبب کاهش تولید در زنجیره تامین پوشاک اعم از ریسندگی، بافندگی، رنگرزی چاپ و تکمیل و سایر صنایع مرتبط شده است.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه ظاهرا حرکت‌های سازماندهی شده از سوی رقبای این صنعت به خصوص در کشورهای همسایه شکل گرفته که هدف‌گذاری آن نابودی صنایع داخلی است، افزود: هیچ آمار درست و متقنی از میزان واردات غیرقانونی پوشاک به کشور در دست نیست در حالی که آمار واردات رسمی اظهار شده در سال گذشته کمتر از 20میلیون دلار بوده و رقم اظهار شده واردات پوشاک از سوی گمرک طی سال جاری 60میلیون دلار است. غدیری در عین حال تصریح کرد: میزان واردات غیرقانونی توسط برخی مبادی ذی‌ربط حدود 3میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این در حالی است که برخی مبادی اطلاعاتی کشور میزان واردات غیرقانونی به کشور را طی سال 93 بیش از 4میلیارد دلار و برای سال جاری بیش از 5میلیارد دلار اعلام می‌کنند! وی با اشاره به عدم اجرای صحیح قوانین گمرکی و عدم شفافیت در مراحل ثبت سفارش‌ها گفت: بسیاری از وارد‌کنندگان یا کمپانی‌های بزرگ پوشاک با استفاده از همین خلأ موجود و عدم اجرای صحیح قوانین گمرکی این حجم واردات وحشتناک را به کشور تحمیل می‌کنند. علاوه بر این شرکت‌های خارجی اجناس خارج از رده خود یا پوشاک استوک موجود در بازار خود را با اسامی برندهای مطرح یا حتی نام‌های ناشناخته وارد کشور می‌کنند.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در عین حال اضافه کرد: اظهار غلط در گمرک و عدم پرداخت حقوق دولت و دامپینگ کالاهای خود، حقوق مصرف‌کنندگان داخلی را هم زیرپا می‌گذارند اجناس خود را به چند برابر قیمت می‌فروشند و تازه جایزه صادراتی هم از کشور خود دریافت می‌کنند. در واقع بخش زیادی از پوشاک وارداتی به کشور پوشاک استوک و بی‌کیفیت است. وی افزود: امیدواریم با اجرای صحیح قوانین گمرکی و علی‌الخصوص دستورالعمل نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در کشور شاهد کاهش این آمار نگران‌کننده باشیم، چرا که اگر اقدام عاجلی در این خصوص نشود بسیاری از تولید‌کنندگان کشور در سال آینده فعالیت خود را تعطیل یا خود به صف واردکنندگان خواهند پیوست. البته برنامه‌های خوبی در وزارت صنعت و گمرک در دست پیگیری است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.


جزئیات جدید اسکان کسبه پلاسکو

اما بخش بزرگی از بازار پوشاک ایران در آستانه عید به پلاسکو وابسته بود که با توجه به فاجعه اخیر دچار مشکل شد. در این رابطه رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه 5هزار تولیدکننده در بخش پوشاک مردانه کشور وجود دارد، گفت: 2 هزار تولیدکننده پوشاک مردانه در تهران و 3هزار تولیدکننده پوشاک مردانه در سایر استان‌ها وجود دارد که وضعیت فروش و عرضه این تولیدکنندگان به پلاسکو وابسته بود و پلاسکو می‌توانست واسط ارتباط آنها با خرده‌فروشی‌ها شود و لذا در مورد جایگزینی یا احیای این پاساژ در بازار پوشاک کشور به ویژه پوشاک مردانه باید هرچه زودتر تصمیم درستی اتخاذ شود. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران یادآور شد: کسبه پلاسکو با توجه به اینکه بزرگ‌ترین پخش‌کننده پوشاک مردانه در کشور هستند، می‌توانند در کنترل قیمت و ایجاد فضای رقابتی موثر باشند که با تداوم کار این مجموعه در محل جدید مشکلی برای بازار پوشاک نخواهیم داشت. وی در عین حال در خصوص نحوه مکان‌یابی استقرار کسبه پلاسکو گفت: گزینه‌های زیادی برای استقرار کسبه پلاسکو مطرح شد، اما تنها واحدی که 600واحد خالی همزمان داشت تا بتوانیم کسبه پلاسکو را در آن استقرار دهیم، مجتمع نور تهران بود که این انتخاب با مشارکت و نظر شورای نمایندگان پاساژ پلاسکو انجام شد. صدق‌آمیز البته با بیان اینکه متراژ مفید کسبه آسیب‌دیده پلاسکو در محل جدید کمتر است، گفت: پاساژ جدید نمی‌تواند کل متراژ موجود در پاساژ پلاسکو را تامین کند و متراژش کمتر است و باید اذعان کرد، امکان نداشت که همانند پلاسکو استقرار ایجاد کنیم. صدق‌آمیز عنوان کرد: کمترین مطابقت برای جایگزینی کسبه در پاساژ جدید در طبقات همکف صورت گرفت، زیرا شرایط محیطی دو پاساژ متفاوت بود و تعدادی از واحدها از مجتمع نور قبل به دیگران واگذار شده بود، اما با این وجود سعی شد تا حد امکان مطابقت صورت گیرد. وی با تاکید بر اینکه موقعیت و متراژ کسبه پلاسکو در واحدهای پاساژ نور بر هم خورده است، گفت: سعی شد براساس متراژ، طبقه، موقعیت و قیمت سرقفلی کسبه جانمایی‌های دقیق صورت گیرد.

رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران در خصوص وضعیت مالکیت افراد در پاساژ جدید نور گفت: در صورتی که کسبه تمایل داشته باشند امکان واگذاری قطعی سرقفلی واحدهای پاساژ نور وجود دارد، اما در خصوص سرقفلی‌های گذشته افراد در پاساژ پلاسکو باید اشخاص و نهادهای مسوول پاسخگو باشند و رسیدگی‌های لازم را انجام دهند، اما اتاق اصناف نیز پیگیری‌های حقوقی لازم را در این خصوص انجام می‌دهند. صدق‌آمیز با اشاره به وجود برخی اعتراضات در خصوص نحوه واگذاری واحدهای جدید در پاساژ نور تهران گفت: برای کسبه‌یی که متراژ آنها خیلی کمتر از متراژ گذشته است، تلاش می‌کنیم مشکلات آنها را رفع کنیم و واحدهای جدیدی به آنها اختصاص دهیم، به‌طوری که 27 مورد از این کسبه متراژی کمتر از 50درصد خود دارند. وی با اشاره به جزییات بیشتر در خصوص واگذاری‌های جدید به کسبه پلاسکو گفت: 136واحد از کسبه پلاسکو در محل جدید مساحتی بالغ بر صد در صد واحد قبلی یا بیشتر متراژ دارند. همچنین 104مورد متراژی بالغ بر 85 تا 100درصد واحد قبلی، 74مورد متراژی بالغ بر 75 تا 85درصد متراژ قبلی و 80مورد متراژی به اندازه 65 تا 75درصد متراژ قبلی و 106نفر واحدی به اندازه 50 تا 65 درصد متراژ قبلی خود در پاساژ نور متراژ دریافت کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر