روی خط خبر

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۵۶

عقب‌ماندگی 25 درصدی از اهداف صادرات غیرنفتی

گروه تجارت ارزش صادرات غیرنفتی کشور تا پایان سال به ۴۵میلیارد دلار می‌رسد. این آمار درحالی اعلام می‌شود که به گفته متولیان سازمان توسعه تجارت کشور، اگر هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی 45میلیارد دلاری تا پایان سال محقق شود، رشد 8 درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری بنا بر پیش‌بینی‌های انجام شده، محقق خواهد شد اما با احتساب همین رشد هم از برنامه دولت برای افزایش ۲۰تا ۲۵درصدی عقب هستیم. در این باره قائم مقام سازمان توسعه تجارت کشور با اشاره به بررسی دلایل تحقق نیافتن رشد صادرات غیرنفتی کشور براساس برنامه دولت گفت: این موضوع در 3 سطح بین‌المللی، داخلی و بنگاه‌های تولیدی قابل بررسی است. وی بدرفتاری نظام بانکی بین‌المللی درخصوص برقراری روابط بانکی با کشورمان را اصلی‌ترین دلیل در سطح بین‌المللی دانست و گفت: این موضوع موجب دشوار شدن رشد صادرات غیرنفتی برای کشورمان شده است. محمدرضا مودودی افزود: مشکلات بانکی صنعتگران در سطح بین‌المللی به طور کامل برطرف نشده است. وی تامین مواد اولیه برای تولید و صادرات را از دیگر مشکلات داخلی صنعتگران دانست و اظهار کرد: روابط را در حوزه تجاری باید توسعه دهیم و با بررسی ارتباط‌های منطقه‌یی، بازارهای بالقوه هدف را شناسایی کنیم. معاون سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: یکی از وظایف سازمان توسعه تجارت ایران حمایت از صنعتگران و مهیا کردن شرایط تسهیلات برای آنهاست. وی با اشاره به مشکلات داخلی به عنوان مانعی برای توسعه صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: برای توسعه صادرات غیرنفتی نیازمند یک عزم ملی هستیم که این اراده به صورت جدی در کشور شکل نگرفته است. به گفته مودودی یکی از موانعی که بر سر راه توسعه صادرات غیرنفتی در حوزه داخلی با آن مواجه هستیم، قوانین دست و پا گیر است که لازم است علاوه بر تسهیل قوانین بسته‌های حمایتی در حوزه صادرات غیرنفتی نیز در قالب سیاست‌های تشویقی ارائه شود.


بازرسی ویژه بازار شب عید از ۲۶ بهمن‌ آغاز می‌شود

گروه صنعت بازرسی ویژه اتاق اصناف برای بازار شب عید از ۵ روز قبل از اسفند توسط ۳۰۰بازرس در اکیپ‌های دو نفره آغاز می‌شود. حسین درودیان، معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران گفت: درباره اقدامات صورت گرفته برای بازار شب عید اظهار کرد: طرح‌های ویژه برای شب عید داریم که از آن جمله می‌توان به فروش بهاره در 5 نمایشگاه اشاره کرد. در این ایام سعی می‌شود که اصناف آنچه در توان دارند در سطح خیابان و عرضه به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران اظهار کرد: 300بازرس در سطح بازار و در سطح شهر تهران حضور دارند و بر بازار عرضه به‌ صورت اکیپ‌های دو نفره نظارت می‌کنند. وی تاکید کرد: این اکیپ‌ها قبل از برگزاری نمایشگاه در بازار حضور دارند و 20 اکیپ نیز در نمایشگاه بهاره حضور خواهند داشت. درودیان همچنین درباره تاثیرات حادثه پلاسکو بر بازار شب عید گفت: بازرسی‌های اتاق اصناف برای کنترل بازار در بخش پوشاک و سایر بخش‌ها درحال انجام است. کسبه پلاسکو عمدتا تولیدکننده پیراهن بودند و تنها بخشی از بازار را بر عهده داشتند بنابراین مشکلی برای تامین بازار در ایام پایانی سال نداریم.


تعیین تکلیف ادامه فعالیت پاساژ کویتی‌ها از امروز

گروه صنعت در پی آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، اظهارات و تصمیمات متعددی برای خسارت‌دیدگان این حادثه مطرح و بالاخره اسکان‌ آنها در مجتمع «نور» قطعی شد اما همسایگان کناری پلاسکو(کسبه پاساژ کویتی‌ها) گویا فراموش شده‌اند که البته رییس اتاق اصناف اعلام کرد: از امروز(شنبه) تصمیم‌گیری برای آنها نیز آغاز می‌شود. براساس این گزارش حدود دو هفته از آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو می‌گذرد اما همه‌ مسوولان تنها درباره کسبه آسیب دیده این ساختمان صحبت می‌کنند؛ حال آنکه پاساژ کویتی‌ها که دیوار به دیوار این ساختمان بود نیز آسیب دیده و برخی از واحدها طی این دو هفته بلاتکلیف و تعطیل بوده‌اند. علی فاضلی، رییس اتاق اصناف در این باره با بیان اینکه این واحدها نیز به دلیل مشخص نشدن تکلیف‌شان تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و کسبه آن باید صبر کنند به ایسنا گفت: کسبه پاساژ کویتی‌ها که از حادثه ساختمان پلاسکو آسیب دیده‌اند باید صبر کنند تا سازمان نظام مهندسی آن‌ را بررسی کند که به گفته این سازمان، بررسی واحدهای پاساژ کویتی‌ها از روزهای ابتدایی هفته آینده آغاز می‌شود. وی همچنین درخصوص بررسی سازمان نظام مهندسی درباره واحدهای باقی‌مانده از ساختمان پلاسکو نیز اظهار کرد: موضوع ادامه کار کسبه ساختمان پلاسکو که واحدهایشان از این حادثه آسیب جدی ندیده و در انتهای ساختمان وجود دارد، از سوی سازمان نظام مهندسی درحال بررسی است و براساس نتایج اولیه این بررسی همه آنها که حدود ۲۰۰ واحد است باید تخلیه و در مجتمع نور مستقر شوند. وی گفت: اگر واحدهای تجاری پاساژ کویتی‌ها قابل سکونت باشد، مرمت و بازسازی در آنجا آغاز می‌شود و اگر قابل سکونت نباشند به مجتمع نور یا پاساژ دیگری منتقل می‌شوند. رییس اتاق اصناف با اشاره به اینکه هیچ آماری درباره میزان آسیب پاساژ کویتی‌ها در دست نیست، گفت: کسبه پاساژ کویتی‌ها نیز از پس مشخص شدن میزان آسیب وارده می‌توانند از تسهیلات و مصوبات حمایتی پلاسکونشینان استفاده کنند.


تطبیق اظهارنامه گمرکی با ثبت سفارش الزامی شد

گروه تجارت گمرک ایران از الزامی شدن تطبیق اطلاعات اظهارنامه گمرکی با ثبت سفارش در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی خبر داد. با توجه به لزوم مطابقت ثبت سفارش و اظهارنامه گمرکی تنها محموله‌هایی امکان اظهار دارند که مندرجات ثبت شده در ثبت سفارش با اظهارنامه گمرکی آنها مطابقت داشته باشد. براساس این بخشنامه، کد تعرفه ثبت شده، وزن و تعداد موجود در کد تعرفه ثبت شده، صاحب کالای اظهارنامه و نوع منشأ عملیات بانکی ثبت سفارش باید با اطلاعات در اظهارنامه گمرکی و ثبت سفارش مطابقت داشته باشد. همچنین باید صاحبان کالا و شرکت‌های حمل توجه داشته باشند که ویرایش اطلاعات بارنامه در مقصد امکان‌پذیر نیست و درج صحیح اطلاعات در مبدا مطابق با استاندارد دوبی مانیفست 2004 با توجه به مورد فوق الزامی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر