مشارکت سه‌جانبه برای هوای پاک

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۵۵

نوسازی 300 هزار خودرو فرسوده و 151 میلیارد تومان صرفه‌جویی سوختی در فاز اول

گروه صنعت سمانه عابدی

همواره زمستان و سرما موضوع آلودگی هوا را پررنگ‌تر می‌کند؛ در این بین خودروهای فرسوده به‌عنوان متهمان آلودگی هوای کلان‌شهرها محسوب می‌شوند و بر همین اساس دولت برای بهبود کیفیت هوا، طرح خروج خودروهای فرسوده را کلید زده و تاکنون 915 هزار خودرو فرسوده را از رده خارج کرده است. البته در کنار از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت، حذف بنزین‌های آلوده و همچنین ساماندهی طرح معاینه فنی از دیگر اقدامات انجام شده است که رییس سازمان محیط‌زیست معتقد است، پیگیری این اقدامات رشد اقتصادی سبز را به دنبال خواهد داشت. در همین راستا، روز گذشته چهل هزارمین تاکسی فرسوده نیز نوسازی شد و ایران خودرو با همکاری 3 بانک طرح «کلید به کلید» را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور اجرا کرد. این نوسازی 151 میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت را در پی داشته است؛ چراکه با توجه به جایگزینی 40 هزار تاکسی فرسوده، مصرف 28 میلیون لیتر بنزین و 52 میلیون متر مکعب گاز کاهش یافته و همچنین افزایش اشتغال، بهبود عملکرد خودروها و ارتقای ضریب ایمنی خودروها را به همراه داشته است. مطابق این طرح، 140 هزار دستگاه خودرو فرسوده، 17 هزار دستگاه اتوبوس دیزلی، 65 هزار کامیون بالای 10 تن با سن 35 سال با خودروهای جدید و در مورد اتوبوس‌ها با پایه گازسوز تعویض خواهد شد و برای اسقاط 1100دستگاه مینی‌بوس و 20 هزار دستگاه اتوبوس نیز مصوباتی ارائه شده است. در این راستا به گفته معاون اجرایی رییس‌جمهور، دولت همچنین برنامه تعویض 160 هزار خودرو فرسوده را دارد. محمد شریعتمداری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را در نتیجه فضای سیال و اقتصاد پویا پس از برجام می‌بیند و معتقد است که «کیهانی‌ها فقط کم شدن سایه جنگ را از سر کشور می‌بینند اما تنها منفعت برجام، دور شدن جنگ از سر کشور نبود بلکه ایجاد فضای سیال و اقتصاد پویا حاصل تلاش بی‌بدیل سیاست خارجی دولت بود و ما باید از این فضا استفاده کرده و بازارهای صادراتی را پیدا کنیم. ما از جنگ نمی‌ترسیم اما باید تلاش کنیم تا سایه جنگ از کشور دور شود.» در این مراسم، عملا از طرح مشترک دولت و خودروسازان و بانک‌ها برای سالم‌سازی هوای کلان‌شهرها که اخیرا به معضلی اجتماعی - سیاسی تبدیل شده، رونمایی شد و هر یک از مسوولان، از تازه‌ترین اقدامات در قالب این طرح خبر دادند.


اطلاع‌رسانی دولت درخصوص آلاینده‌ها

بر همین اساس، شریعتمداری در مراسم جایگزینی چهل هزارمین تاکسی فرسوده از اقدامات دولت در جهت بهبود کیفیت هوا رونمایی کرد و گفت: در سال‌های قبل به دلیل اینکه آثار آلودگی هوا نمایان نشده بود، برنامه جدی برای مبارزه با عوارض ناشی از آن وجود نداشت. اما در این دولت با همت سازمان محیط زیست و با استفاده از دانشگاه‌های کشور قدم‌های بسیار خوبی برداشته شد. معاون اجرایی رییس‌جمهور ادامه داد: با تکلیفی که دولت به سازمان محیط‌زیست کرد، این سازمان مکلف شد تا در شهرهای بزرگ به صورت تفکیکی عوامل آلودگی هوا را بررسی کند و ما برای نخستین بار اطلاع پیدا کردیم که به‌طور مثال مهم‌ترین آلاینده‌ها در کلان‌شهر تهران چه چیزی است و سهم هر کدام چقدر است. وی ادامه داد: این امر برای دولت مهم بود که بداند توان خود را در کجا و در کدام قسمت آلاینده‌ها به کار بگیرد. شریعتمداری افزود: در تهران بیشترین آلودگی از آلاینده‌های متحرک بود، اما در شهری مثل اراک این آلاینده‌های ثابت بودند که نقش مهمی در آلودگی هوا داشتند. بر همین اساس، در کلان‌شهر تهران حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی مورد توجه قرار گرفت و با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، طرح‌های پیشنهادی شهرداری و وزارت صنعت در فاز اجرایی قرار گرفت. به‌طور مثال برای متروها افزایش قطارها به تصویب رسید و قرار شد از طریق فاینانس منابع آن تامین شود و 400واگن جدید به مترو تهران اضافه شود. 25 هزار میلیارد ریال نیز اعتبار برای تامین خودروهای سنگین تخصیص داده و قرار شد با کمک خودروسازها مردم نرخ کمتری برای این تسهیلات پرداخت کنند.


دولت؛ محیط‌زیست و لایحه هوای پاک

از سوی دیگر معصومه ابتکار با اشاره به اینکه رییس‌جمهو،ر دولت یازدهم را دولت محیط زیست نامگذاری کرده است، گفت: دولت یازدهم توجه ویژه به طرح‌های مبارزه با آلودگی هوا داشته و لایحه هوای پاک را به مجلس شورای اسلامی فرستاده است که پیشبرد این لایحه گام مهمی در ارتقای کیفیت هوای پاک خواهد داشت که امیدواریم هر چه سریع‌تر این لایحه نهایی شود. رییس سازمان محیط زیست با ابراز امیدواری نسبت به بهبود کیفیت هوا در 3 سال اخیر گفت: در این راستا گام‌های مهم و موثری مانند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برداشته شد. البته بهبود کیفیت سوخت و حذف بنزین‌های آلوده پتروشیمی و جایگزینی آنها با بنزین یورو 4 خصوصا در کلان‌شهر از دیگر دستاوردهای بهبود کیفیت هوا بوده است که در این خصوص وزارت نفت تلاش‌های موثری انجام داد. اگر کیفیت سوخت ارتقا پیدا نکند، تغییر در خودروها نیز نمی‌تواند تاثیری در بهبود هوا داشته باشد. ابتکار همچنین افزود: امروز خودرو یورو4 و سوخت یورو4 را داریم که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا این پیشرفت در تولید خودرو و موتورسیکلت‌های برقی اتفاق بیفتد و در این مسیر حرکت کنیم. معاون رییس‌جمهور ادامه داد: در دولت یازدهم تاکنون ٩١٥ هزار خودرو فرسوده از سیستم حمل و نقل خارج و با خودروهای نو جایگزین شده‌اند. وی اضافه کرد: گام بعدی این جایگزینی باید در خودروهای عمومی باشد؛ درواقع جایگزینی ٤٠ هزار تاکسی گام نخست آن است.

سیاست جلوگیری از تخریب در مسیر رشد

رییس سازمان محیط زیست گفت: این روند، روندی برد- برد است که رشد اقتصادی سبز را به دنبال خواهد داشت. ایران به همراه جامعه جهانی رشد اقتصادی نیاز دارد و این رشد اقتصادی مستلزم این است که از آلودگی و تخریب محیط زیست جلو‌گیری شود. در این راه نباید ایجاد اشتغال در صنایع و کشاورزی و خدماتی با تخریب منابع پایه و آلودگی محیط زیست همراه باشد. وی با تاکید بر اینکه ایران دیگر تاب و تحمل آلودگی‌ها را ندارد، گفت: رویکرد خوب دولت یازدهم و مجلس دهم این است که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست، حرکت جدی را ایجاد کرد تا از این فرصت استفاده شود. ظرفیت زیستی ایران دیگر تاب آلودگی را ندارد و خوشبختانه گام‌هایی مانند کاهش مصرف مازوت در نیروگاه‌های پتروشیمی باعث شده ٤٥ درصد مصرف مازوت در سال ١٣٩٢ به ٩ درصد در سال ٩٥ کاهش یابد. بر همین اساس، یکی دیگر از اقدامات موثر در دولت یازدهم، پایش مستمر کیفیت هواست که در تمامی استان‌ها انجام می‌شود. خوشبختانه شاخص بنزن به عنوان عاملی سرطانزا، به شاخص‌ها و حدود استاندارد نزدیک شده است.


افزایش روزهای پاک کلان‌شهرها

ابتکار همچنین با اشاره به افزایش روزهای پاک گفت: تعداد روزهای سالم و پاک شهر تهران تا ششم بهمن سال 1392 برابر با ١٧٧ روز سالم بود که این رقم از آغاز کار دولت یازدهم تاکنون به ٢٣٤ روز سالم و پاک رسیده است. وی همچنین ادامه داد: تعداد روزهای سالم و پاک شهر اصفهان نیز در این مدت 3 برابر شده است. به گفته معاون رییس‌جمهور، این نشان می‌دهد که گام به گام شرایط بهتر شده و هوای کلان‌شهرها رو به بهبود است. معاون رییس‌جمهور یادآور شد که این طرح با رعایت الزامات باید پیش رود، در این زمینه ١٦ دستگاه مسوولیت دارند که همه باید در این مسیر گام بردارند. همچنین در این مدت سامانه یکپارچه معاینه فنی و حدود مجاز جدید ابلاغ شد که تاثیر بسیاری در بهبود وضعیت هوا داشت. ابتکار همچنین به گزارش ارائه شده از سوی سازمان محیط‌زیست به دولت اشاره کرد و گفت: تعداد بیماران ناشی از آلودگی هوا در کلان‌شهرها رو به کاهش بوده که این نشان می‌دهد هزینه‌های سنگین تحمیل شده رو به کاهش بوده است، اما همچنان راه طولانی را در پیش داریم.


کدام صنایع محکوم به فنا هستند؟

از سوی دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید درخصوص جایگزینی خودروهای فرسوده در بخش وانت، اتوبوس، کامیونت و کامیون هم اقدامات لازم صورت گیرد، گفت: تعاملاتی را برای اجرایی ‌شدن این موضوع انجام داده‌ایم. البته در بخش کامیونت و اتوبوس ما نیازمند یارانه و تسهیلات بیشتری هستیم که باید برای آن موضوع دستگاه‌های متولی اقدامات لازم را انجام دهند. محمدرضا نعمت‌زاده با اعلام اینکه در بخش خودرو باید همگام با رشد تکنولوژی در سطح جهان حرکت کنیم، تصریح کرد: هر صنعتی اگر نتواند خود را مجهز به تکنولوژی روز کند، قطعا محکوم به فناست. وی با اشاره به اینکه گاهی می‌گویند فلان کارخانه برند تعطیل شده است، گفت: امروز طبیعی است که مردم حاضر به خرید یخچال 50سال پیش نباشند این کارخانجات با نقل و انتقال مالکیت نتوانسته‌اند در حوزه به‌روز رسانی تکنولوژی اقدامات لازم را انجام دهند البته صنایع دیگری هستند که اقدامات لازم را در به‌روز کردن تکنولوژی انجام داده و این هفته به‌عنوان نمونه یک بخش در حوزه لوازم خانگی محصولات جدید خود را رونمایی خواهد کرد.


ورود خودرو یورو ۵ و 6 در سال ۹۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال با اعلام اینکه در این مراسم تاکیدات زیادی در مورد خودرو یورو 5 شد، اظهار داشت: ما قول می‌دهیم در سال آینده خودروهای یورو5 را به بازار عرضه کنیم البته در قراردادهای جدید با خارجی‌ها نیز محصولات مشترک با سوخت یورو5 و یورو6 تولید می‌شوند. نعمت‌زاده تصریح کرد: در بخش موتور نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد. برای تحقق این موضوع خودروسازان با دو موسسه تحقیقاتی تولید موتور خودرو قرارداد بستند به نحوی که ایران خودرو با آلمان و سایپا با اتریشی‌ها توافقی برای تولید موتور سه سلیندر انجام داده که این همکاری‌ها یکی، دو سال آینده انجام خواهد شد. وی به تعاملات وزارت صنعت و خودروسازان برای خودروهای دیزلی اشاره کرد و گفت: در موتورهای دیزلی با شرایط سوخت یورو4 و فیلتر ذرات در حال تولید هستیم. برای اتوبوس‌ها نیز با سوخت سی‌ان‌جی قراردادهایی بسته شده که در سال آینده شروع خواهد شد. در بخش موتورسیکلت‌های برقی نیز باید همکاری‌های مناسب صورت گیرد ولی وزارت صنعت برای جلوگیری از آلایندگی‌ها از اول تیرماه ثبت سفارش موتورهای کاربراتوری را متوقف کرده تا تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری با سرعت بیشتری انجام شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه از اول سال تاکنون 15هزار موتورسیکلت برقی تولید شده است، گفت: البته این تولید بیشتر مونتاژی بوده ولی از اوایل سال93 برای تولید خودروهای برقی به دولت داده‌ایم، امیدواریم بررسی و تصمیمات لازم را در این رابطه اتخاذ کنند چراکه هنوز این بسته در رفت و برگشت است.


خودروها آدم نمی‌کشند، راننده‌ها مقصرند

نعمت‌زاده با اعلام اینکه می‌گویند خودورهای داخلی آدم می‌کشند، گفت: راننده مقصر تصادفات است، اگر راننده سهل‌انگاری نکند حادثه‌یی اتفاق نمی‌افتد. در یک مقطعی می‌گفتند پژو 405 آتش می‌گیرد وقتی بررسی کردیم دیدیم یکسری شلنگ‌های وارداتی در این خودرو نصب شده که اشکال داشته و خوشبختانه این موضوع را در اسرع وقت رفع کردیم. وی اضافه کرد: به خودروسازان توصیه می‌کنم اگر اشکالی در تولیدات خود دارند فراخوان بدهند که یک کار فرهنگی است. نباید خجالت بکشند باید اعلام کنند که این محصول نارسایی داشته و از مردم بخواهند با مراجعه به شرکت‌ها اشکالات برطرف شود.

کاهش زمان تحویل خودرو در طرح جایگزینی

مدیرعامل ایران خودرو نیز از ثبت‌نام ۱۰هزار و ۹۰۰نفر برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در شهر تهران خبر داد و گفت: تا امروز ۹هزار و ۴۰۰نفر خودرو جایگزین را تحویل گرفته‌اند. هاشم یکه‌زارع اظهار داشت: برای اجرای این طرح وام 20میلیون تومانی با سود بانکی 23درصد پرداخت شده که مابه‌التفاوت سود 16 تا 23درصد از سوی ایران خودرو پرداخت شده است. به گفته وی، تاکنون 63هزار نفر برای شرکت در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و برای نخستین‌بار زمان تحویل خودرو جایگزین از حدود 2 تا 3 ماه به حداکثر یک روز رسیده است. یکه‌زارع ادامه داد: تحویل حدود 5 تا 10درصد تاکسی‌های ثبت‌نام شده در ایران خودرو در شهرها باقی مانده که آنها را نیز تحویل خواهیم داد. مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو گفت: زمان فرآیند جایگزینی تاکسی‌های فرسوده و دریافت خودرو نو به یک ساعت رسیده است. پیش از این هر راننده برای جایگزینی خودرو خود 2 تا 3 ماه منتظر می‌ماند. سیستم بانکی ٢0٠میلیون ریال تسهیلات برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور با نرخ سود ٢٣درصد اعطا می‌کند که 7درصد از این سود توسط ایران خودرو پرداخت می‌شود.


۳ قرارداد بین بنز و ایران خودرو امضا شد

در همین حال، یکه‌زارع درخصوص سرنوشت قرارداد ایران خودرو و بنز گفت: تاکنون 3قرارداد همکاری با شرکت بنز منعقد شده و 2 قرارداد دیگر نیز در مرحله ارزیابی و نهایی شدن است. وی با اشاره به اینکه نخستین سری 2008 اسفند سال جاری وارد بازار خواهد شد، افزود: رقم سرمایه‌گذاری برای تولید 3 محصول 308، 2008 و 208 حدود 500میلیون دلار است که در حال حاضر 100 میلیون یورو در این پروژه سرمایه‌گذاری شده که سهم شرکت پژو حدود 50میلیون یورو است. مدیرعامل ایران خودرو با اعلام اینکه گارانتی رانا از 40هزار به 60هزار افزایش یافته است، گفت: میزان گارانتی سالانه این خودرو از 2 سال به 3 سال افزایش پیدا کرده است. البته این اتفاق برای دنا نیز در آینده خواهد افتاد.


اجرای طرح نوسازی وانت‌های فرسوده

در همین حال، معاون توسعه و امور تولید سازمان برنامه و بودجه نیز از انجام مقدمات اجرای طرح جایگزینی ۱۵هزار دستگاه وانت فرسوده خبر داد. سیدحمید پورمحمدی گفت: برای رفع آلودگی هوای کشور باید نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده صورت گیرد که در این راستا نوسازی 15هزار دستگاه وانت فرسوده را در دست اقدام داریم. وی تصریح کرد: 725هزار تن آلایندگی در تهران ایجاد می‌شود که 620هزار تن آن متعلق به آلاینده‌های متحرک است و سهم تاکسی‌ها حدود 15درصد است. به گفته پورمحمدی هر تاکسی فرسوده یک تن آلایندگی ایجاد می‌کند که این میزان در تاکسی‌های نو به 200کیلو می‌رسد. پورمحمدی تاکید کرد: هر تاکسی فرسوده که از رده خارج شود، صرفه‌جویی 3هزار لیتری را در مصرف سوخت به همراه خواهد داشت. وی ادامه داد: با نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده 135میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت. پورمحمدی با بیان اینکه قرار بود وزارت نفت از محل صرفه‌جویی در مصرف این میزان سوخت، کمکی را داشته باشد، از وزیر صنعت خواست تا تحقق این موضوع را پیگیری کند. در همین حال، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به وزیر صنعت گفت: در جلسه‌یی که قبلا با وزیر صنعت داشتیم، اعلام کرد که توانایی تولید خودرو با استاندارد یورو 6 را داریم، اما حالا تولید یورو 6 پیش‌کش، حداقل در یکی از خطوط تولید خودروسازی، خودرو با استاندارد یورو 5 تولید کنید تا در سال آینده شاهد تولید خودرو یورو 5 باشیم. علی محمد شاعری گفت: وزارت نفت هم باید مکلف به تولید سوخت یورو 5 شود. شاعری میزان آلایندگی هر تاکسی فرسوده را 15 تا 20برابر تاکسی‌های نو اعلام کرد و گفت: برای رفع آلودگی هوا باید به سمت ارتقای کیفی خودرو و سوخت و توسعه حمل‌ونقل عمومی کشور حرکت کنیم. او با اشاره به نام‌گذاری 29دی ماه به‌عنوان روز هوای پاک، افزود: در این روز در تهران آلوده‌ترین روز هوای کشور را داشتیم که مصرف سوخت و خودرو غیراستاندارد دلیل اصلی این اتفاق بود. عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع مجلس نیز در این مراسم گفت: حتی اگر امروز خودروهای یورو ۶ نیز به کشور وارد شوند، با توجه به کیفیت سوخت فعلی، استاندارد این خودروها یورو صفر خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر