اخبار

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۰۱

دریافت اطلاعات کالاهای ورودی از 870 شرکت حمل‌ونقل

گروه تجارت| اطلاعات کالاهای ورودی قبل از اظهار به گمرک از طریق 870 شرکت کشتیرانی به گمرک ارائه می‌شود. این اطلاعات از طریق مانیفست الکترونیکی دریافت و در سامانه جامع امور گمرکی تجمیع می‌شود و شرکت‌های حمل‌ونقل در صورتی می‌توانند نسبت به صدور ترخیصیه اقدام کنند که قبلا اطلاعات محموله‌های خود را از طریق مانیفست الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی ثبت کرده باشند. در سامانه جامع گمرکی برخلاف گذشته که اطلاعات مانیفست کالا به صورت دستی و غیرقابل صحت‌سنجی به گمرک ارائه می‌شد، اطلاعات مانیفست کالا قبل از ورود به گمرک به صورت الکترونیک از شرکت‌های حمل‌ونقل دریافت می‌شود. بر اساس اطلاعات مانیفست الکترونیکی بارنامه به نام صاحبان کالا صادر و نهایتا ترخیص از روی بارنامه صادر می‌شود و یک شماره بارنامه در زمان تسویه حساب به صاحب کالا داده می‌شود. به هنگام اظهار الکترونیکی اظهار با همان شماره بارنامه صورت می‌گیرد و زمانی که صاحب کالا قصد دارد تا کالای خود را به گمرک اظهار کند، به صورت الکترونیکی با وارد کردن شماره بارنامه اطلاعات صاحب کالا از روی مانیفست الکترونیکی روی اظهارنامه الکترونیکی واردات در سامانه جامع گمرکی درج می‌شود. این اطلاعات پردازش شده در انجام تشریفات گمرکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس تمام شرکت‌های کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی جهت صدور ترخیصیه، ابتدا باید مانیفست کالاهای خود را به صورت الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت کنند. این کار هم‌اکنون با مشارکت بسیار خوب انجمن کشتیرانی و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی و فورواردرها انجام می‌شود. در تازه‌ترین آمار تعداد شرکت‌هایی که از طریق مانیفست الکترونیکی اطلاعات محموله‌های خود را قبل از اظهار به گمرک ارسال می‌کنند به 870 شرکت رسیده است.


آلمان و فرانسه در صدر لیست سرمایه‌گذاری در ایران

گروه تجارت| در سال جاری، مجوز 11میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران صادر شده است و 25 درصد از این مجوزها مربوط به تقاضای آلمانی‌ها برای تولید برق از انرژی خورشید است. بر اساس آمار انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران، در سال‌های اخیر حداکثر بین 3 تا 4میلیارد دلار تقاضا برای اخذ مجوز سرمایه‌گذاری در ایران داشتیم اما پس از برجام تقاضا برای کسب مجوز سرمایه‌گذاری چند برابر افزایش یافته است. در این راستا، رفت و آمد هیات‌های خارجی بعد از برجام به اتاق بازرگانی ایران 10برابر افزایش یافته و از ابتدای امسال تاکنون بیش از 11 میلیارد دلار درخواست مجوز سرمایه‌گذاری در ایران صادر شده است. در این باره حسین سلیمی رییس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: بیشترین درخواست سرمایه‌گذاری‌ها در بخش صنعت، گردشگری، ساخت هتل‌ها و مسافرخانه‌ها بوده است. وی بیان کرد: 25درصد از 11میلیارد دلار مجوز اخذ شده برای سرمایه‌گذاری در ایران متعلق به آلمان‌ها و برای تولید نیروی برق از خورشید است. سلیمی افزود: یکی از پروژه‌های در حال انجام توسط آلمانی‌ها برای تولید برق ارزشی حدود 700میلیون دلار دارد.

رییس انجمن سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بعد از آلمانی‌ها کشور فرانسه بیشترین تقاضا برای سرمایه‌گذاری در ایران به خصوص در زمینه خودروسازی را دارند. وی گفت: افغان‌ها هم برای ساخت هتل‌ و مسافرخانه به خصوص در اطراف مشهد متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران هستند. وی در ادامه به موانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران هم اشاره کرد و گفت: ثبات سیاسی و اقتصادی در همه جای دنیا یکی از عوامل افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری است در حالی که با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در گذشته هنوز هم شک و شبهه برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد. رییس انجمن سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بی‌ثباتی و نامعلوم بودن آینده ارز هم یکی از عواملی است که روی سرمایه‌گذاری خارجی تاثیرگذار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر