بسته اعتباری دوم ایران و چین به ارزش 30 میلیارد یورو

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۰۷

گروه معدن

جذب سرمایه خارجی برای صنایع معدنی ایران اجتناب‌ناپذیر است. این امر حداقل مادامی که در راه خصوصی‌سازی معادن گام برمی‌داریم امری بدیهی است. دولت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای جذب این سرمایه‌گذاری اقدامات مهمی انجام داده‌اند و در ماه‌های گذشته با آمد و رفت‌های فراوان سعی در جلب اعتماد طرف‌های خارجی برای ورود به این حوزه داشته‌اند. البته در این میان کشورهایی مانند چین کار خود را پیش از این هم در حوزه صنایع معدنی آغاز کرده بودند و اکنون زمان گسترش این فعالیت‌ها و شروع پروژه‌هایی بزرگ‌تر با سرمایه‌گذاری بیشتر هستند. طی سال‌های گذشته ارزش طرح‌های مشترک معدنی میان ایران و چین به حدود 4 میلیارد یورو می‌رسید، ولی برنامه‌های آتی بسیار امیدوارکننده‌تر از پیش هستند و در برنامه 5 ساله ششم ایران که از 21 مارس 2017 آغاز می‌شود، رشد اقتصادی 8 درصد و جذب 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی پیش‌بینی شده است. از این میزان 30 میلیارد دلار در حوزه فولاد و صنایع بالادستی و پایین دستی آن، 10 میلیارد دلار در حوزه آلومینیوم و 10 میلیارد دلار دیگر در بخش معدن و صنایع معدنی است. اکنون هم صحبت از دور جدید پروژه‌های معدنی میان ایران و چین به میان آمده است که در همین راستا مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از آماده شدن بسته اعتباری دوم ایران و چین به ارزش 30 میلیارد یورو و لزوم عملیاتی کردن آن خبر داد.

مهدی کرباسیان در گردهمایی فعالان اقتصادی 2 کشور به حضور شرکت‌های چینی در بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرد و افزود: ارزش طرح‌های اجرا شده بین ایران و چین طی 3سال گذشته به بیش از 20 میلیارد یورو رسید که از این میزان 4 میلیارد یورو مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی است. وی اظهار داشت: شرکت MCC یکی از شرکای اصلی ما و مجری طرح‌های فولادی ایمیدرو است و تلاش می‌کنیم این همکاری‌ها به حوزه‌های دیگر نیز گسترش یابد. کرباسیان گفت: بزرگ‌ترین طرح آلومینیوم ایران به نام آلومینیوم جنوب (سالکو) با یک شرکت چینی از 2 سال پیش آغاز شده و پیشرفت قابل ملاحظه‌یی داشته است. وی با بیان اینکه در برنامه‌های آینده ایران، ظرفیت تولید مس کاتد به 2 برابر افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران مزیت‌های قابل توجهی برای شرکت‌های چینی فراهم می‌کند. کرباسیان ادامه داد: در بخش تحقیق، توسعه و پژوهش‌های معدنی نیز علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌ها و موسسات ذی‌ربط چینی هستیم.


نیاز 20 میلیارد دلاری برای تامین زیرساخت‌ها

ازجمله مشکلاتی که دولت در زمینه توسعه معادن و صنایع معدنی پیش گرفته است، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این صنایع است. در همین زمینه مدیر زیرساخت ایمیدرو گفت: برای تامین زیرساخت‌های بخش معدن و صنایع معدنی اعم از فولاد، مس، سرب، روی و مواد معدنی اولویت دار در «برنامه ششم توسعه» و «طرح جامع فولاد»، 20 میلیارد دلار پیشنهاد دادیم. عباس رنجبر افزود: تامین زیرساخت‌های بخش معدن و صنایع معدنی در کشور نیاز به منابع مالی فراوان دارد و جزو اولویت‌های توسعه‌یی ایمیدرو محسوب می‌شود. وی ادامه داد: عمده طرح‌های زیرساختی حوزه صنایع معدنی مشابه هستند و اغلب برخی به دلیل حجم بالای ظرفیت‌های مورد نیاز، منابع مالی بالایی را می‌طلبد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر