روی‌خط‌خبر

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۰۸

واکنش به منع ورود خودرو با پلاک مناطق آزاد

گروه تجارت شورای عالی مناطق آزاد تجاری نسبت به خبر منع ورود خودرو با پلاک مناطق آزاد به کشور واکنش نشان داد و خواستار ملغی شدن بخشنامه گمرک شد. بعد از انتشار بخشنامه گمرک مبنی بر ممنوعیت ورود موقت خودروها با پلاک مناطق آزاد به سرزمین اصلی، شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی نسبت به این بخشنامه واکنش نشان داد و خواستار ملغی شدن بخشنامه گمرک شد. بر این اساس مدیر گسترش و تسهیلات صادرات و امور گمرکی مناطق آزاد طی نامه‌یی خطاب به سرپرست مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک ایران خواستار لغو بخشنامه قبلی در خصوص عدم ورود خودروهای پلاک مناطق آزاد شده است. همچنین در این نامه به توافق رییس کل گمرک ایران و دبیر شورای عالی مناطق آزاد برای صدور مجوز ورود موقت خودرو با پلاک مناطق آزاد، به عنوان تسهیلات برای سرمایه‌گذاران مناطق آزاد اشاره شده است. گفتنی است، در ماه‌های اخیر حساسیت‌ها روی عملکرد مناطق آزاد افزایش یافته است.


صادرات ایران به عمان

400 درصد افزایش یافت

گروه تجارت حجم مبادلات تجاری بین ایران و عمان از زمان لغو تحریم‌ها در اوایل سال جاری میلادی افزایش یافته است. بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان، واردات عمان از ایران در نیمه نخست امسال 396.2 درصد افزایش یافته و به حدود 183میلیون ریال عمان رسیده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 36میلیون و 900هزار ریال بود. همچنین صادرات مجدد ایران از عمان در نیمه نخست سال 2016 حدود 23درصد افزایش یافته و به 63میلیون و 200هزار ریال عمان رسیده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 51میلیون و 400هزار ریال عمان بوده است. بعد از لغو تحریم‌ها، انتظار می‌رود عمان به عنوان یک شریک مهم تجاری سلطان‌نشین تبدیل شود. به گفته کارشناسان، مبادلات تجاری بین ایران و عمان طی 5 سال از یک‌میلیارد دلار فعلی به 5میلیارد دلار خواهد رسید. امیر کردوانی، رییس میز ایران و پروژه‌های خاورمیانه در موسسه کامرون مک کینا گفت: شرکت‌های عمانی در موقعیت خوبی برای بهره بردن از فرصت‌های موجود در بازار ایران قرار دارند و اکنون در تعدادی از پروژه‌های مهم ایران مشارکت دارند. چند پروژه از جمله خط لوله گاز ایران و عمان، خطوط کشتیرانی ایران و عمان و یک مرکز خرید 250میلیون دلاری در ایران توسط سرمایه‌گذاران ایرانی اجرا خواهد شد و موجب تقویت بیشتر همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور خواهد شد.


کنترل خودکار ترافیک گمرک با پروژه درب خروج هوشمند

گروه تجارت مقدمات هوشمندسازی درب خروج گمرکات آغاز شد. این پروژه بخش دیگری از برنامه گمرک الکترونیک است و با اجرایی شدن آن حتی اجازه ورود و خروج بار از گمرکات به روش الکترونیکی انجام خواهد شد. با اجرایی شدن این پروژه، تشریفات گمرکی کالا در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی انجام و بعد از اتمام تشریفات ترخیص کالا، اطلاعات وارد شده در سامانه جامع گمرکی به راهبندهای هوشمند در درب خروج گمرکات منتقل و فقط پس از تایید سامانه از طریق سیستم پلاک‌خوان الکترونیکی اجازه خروج کامیون داده می‌شود و با این کار عملا راهبندهای هوشمند دستور را از پلاک‌خوان‌ها می‌گیرند. بنابراین با توجه به اینکه پلاک و مشخصات کامیون‌ها برای بارگیری در سامانه جامع گمرکی ثبت می‌شود، با نصب و راه‌اندازی سیستم راهبند و پلاک‌خوان، کلیه اطلاعات بار با کامیون بارگیری شده به صورت خودکار تطبیق و کاملا هوشمند اجازه خروج به کامیون‌های بارگیری شده داده می‌شود و با این روش از ورود و خروج کانتینرها و کالاهای غیرمجاز به صورت خودکار ممانعت به‌عمل می‌آید. ضمن اینکه اطلاعات ورود و خروج کامیون‌ها و درب خروج به صورت آنلاین به مرکز منتقل و رصد عملیات گمرکی آسان‌تر شده و نظارت دفاتر ستادی بر عملکرد گمرکات اجرایی راحت‌تر صورت می‌گیرد. این پروژه به‌طور کامل به دست توانمند دانش‌پژوهان پژوهشکده سامانه‌های هوشمند دانشگاه تهران طراحی و اجرایی می‌شود. این گزارش افزوده است: هم‌اکنون مقدمات نصب و راه‌اندازی 36دستگاه سیستم راهبند و 85دستگاه پلاک‌خوان فراهم شده و قرار است در مرحله نخست گمرک بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندر بوشهر، بندر لنگه، فرودگاه امام‌خمینی(ره)، سلفچگان و غرب تهران به سیستم هوشمند درب خروج مجهز شوند.


خروج بیش از 10هزار دلار ارز مستلزم اظهار به گمرک شد

گروه تجارت گمرک ایران با اعلام اینکه همراه داشتن ارز خارجی بیش از 10هزار دلار مستلزم اظهار به گمرک است، مراحل اظهار الکترونیکی ارز همراه مسافر را اعلام کرد. روابط‌عمومی گمرک ایران به نقل از گمرک فرودگاه امام‌خمینی (ره) اعلام کرد: عدم رعایت مقررات فوق، مشمول مجازات مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 1392 خواهد شد و خروج ارز فیزیکی صرفا توسط شخص اظهارکننده و به همان نوع ارز اظهار شده مجاز است. کلیه دارندگان اظهارنامه‌های قبلی (غیرالکترونیکی) از تاریخ اول آذر 95 حداکثر به مدت 6ماه فرصت دارند تا با مراجعه به آدرس اینترنتی http://cdf. irica.co نسبت به ثبت اطلاعات اظهارنامه‌های خود اقدام و کد رهگیری دریافت کنند. همچنین شماره تلفن‌های 51007521 و 51004511 آماده پاسخگویی به سوالات هموطنان گرامی است.


سرپرست روابط‌عمومی وزارت صنعت منصوب شد

گروه صنعت وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی فرزاد خلفی را به سرپرستی مرکز روابط‌عمومی این وزارتخانه منصوب کرد. محمدرضا نعمت‌زاده در بخشی از حکم انتصاب خلفی آورده است: امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه و بهبود مستمر، تعامل با ذی‌نفعان و رسانه‌های گروهی به ویژه شورای اطلاع‌رسانی دولت و رسانه ملی برای افزایش همگرایی و هم‌افزایی در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های تعیین شده و انعکاس به موقع و مناسب عملکرد و اقدامات اجرایی وزارتخانه و سازمان‌های تابعه همچنین تحکیم و تقویت حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی با بخش خصوصی، انجمن‌ها و تشکل‌ها تلاش کنید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر