ریزش 19درصدی بنگاه‌های صنعتی

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۲۳

وزیر صنعت پروانه 3400 واحد صنعتی را که دیگر امکان احیا ندارند لغو دایم کرد

گروه صنعت|

آمار تعطیلی واحدهای صنعتی تا حدی بالا رفته که دولت هر روز دست به ابتکار تازه‌یی برای احیای واحدهایی می‌زند اما این ابتکارات، از طرح‌های تشویقی تسهیلات گرفته تا بخشش جرایم بانکی و تعیین معافیت‌های تازه، چنگی به دل صنایع نمی‌زند. براساس آخرین آماری که معاون وزیر صنعت و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرده؛ ۱۲ درصد مجموع بنگاه‌های صنعتی کشور اعم از بزرگ، متوسط و کوچک معادل 10 هزار و 519 واحد تا پایان سال گذشته تعطیل شدند و بررسی «تعادل» از آخرین آمارهای اعلامی وزارت صنعت نشان می‌دهد این رقم، با 7 واحد درصد رشد تا پایان نیمه اول سال جاری به حدود 19 درصد رسیده است.

در سال جاری براساس آمار جمع‌آوری شده تا نیمه اول امسال، ۱۹ درصد واحدهای صنعتی کوچک معادل 15 هزار و 290 واحد، ۱۸ درصد واحدهای متوسط معادل 785 واحد و ۱۱ درصد واحدهای بزرگ صنعتی کشور معادل 386 واحد به‌طور کامل تعطیل شده‌اند. مجموع واحدهای تعطیل شده کشور در سال جاری به 16 هزار و 461 واحد و به‌طور میانگین، 19 درصد مجموع واحدهای صنعتی کشور می‌رسد. بنابر این گزارش، تا پایان نیمه اول امسال 88 هزار و 352 واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که از این تعداد، 37 هزار و 148 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند و به عبارتی 46 درصد واحدهای صنعتی کشور در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعالیت می‌کنند. از تعداد کل واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری، 80 هزار و 476 واحد، جزو صنایع کوچک است؛ این نسبت در داخل شهرک‌ها به گونه‌یی است که از 37 هزار و 148 واحد صنعتی، 34 هزار و 952 واحد جزو صنایع کوچک محسوب می‌شوند. صنایع کوچک به صنایعی گفته می‌شود که با اشتغال کمتر از 50 نفر در پروانه بهره‌برداری مشغول به کار هستند.

4‌هزار و 362 واحد از کل واحدهای صنعتی کشور نیز متوسط هستند که 1‌هزار و 729 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقرند و 3‌هزار و 514 واحد بالای 100 نفر اشتغال وجود دارد که 902 واحد از آنها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعالیت می‌کنند.


آمار واحدهایی که دیگر احیا نمی‌شوند

همچنین در سال جاری، حدود ۶۸۰۰ واحد صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی راکد شده‌اند که برای نیمی از آنها امکان احیا و بازگشت به خط تولید وجود ندارد. ظاهرا وزیر صنعت نیز آب پاکی را روی دست این صنایع ریخته و درخصوص این صنایع دستور داده که پروانه تولید آنها لغو شود. بر اساس آمار، تا پایان سال 94، شمار واحدهای تعطیل شده کامل در شهرک‌های صنعتی، 7 هزار و 85 واحد بود که از این تعداد فقط حدود 285 واحد امکان احیا یافتند. از مجموع 6800 واحد تعطیل شده در سال جاری، 6 هزار و 670 واحد جزو واحدهای کوچک بوده‌اند که نشان از ضرورت توجه بیشتر دولت به این واحدها دارد.

بر اساس این گزارش تا پایان سال ۹۴، ۸۷ هزار و ۶۵۹ واحد صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسیده بود که از این تعداد ۳۷ هزار و ۱۲۰ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر بوده‌اند. در سال گذشته، از مجموع ۸۷ هزار و ۶۵۹ واحد صنعتی، حدود ۷۹ هزار و ۸۰۰ واحد جزو صنایع کوچک که ۴۲ درصد اشتغال کشور را تشکیل دادند و

4 هزار و ۳۵۵ واحد متوسط و 3‌هزار و ۴۷۰ واحد (مجموعا 7 هزار و 825 واحد) نیز جزو واحدهای بزرگ صنعتی بودند که 58 درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص دادند.


نوش‌داروی «تسهیلات» بعد از «تعطیلی»

اما این آمار از تازه‌ترین شمار واحدهای صنعتی تعطیل شده، در شرایطی در اختیار «تعادل» قرار گرفته که در تازه‌ترین تصمیم از سوی متولیان دولتی حوزه صنعت، برای راه‌اندازی طرح‌های صنعتی در نواحی صنعتی نزدیک روستاها، تسهیلات با نرخ سود 3 درصد داده می‌شود. این طرح برای همه استان‌های کشور تعریف شده است و در هر استان، 20 میلیارد تومان تسهیلات در این میسر پرداخت می‌شود. طرح‌ها را کمیته سه‌جانبه مشترک از سازمان صنایع کوچک، معاونت توسعه روستایی حوزه معاون اول ریاست‌جمهوری و صندوق کارآفرینی امید تصویب و تامین اعتبار می‎کنند. براساس سازوکاری که برای تامین سود تسهیلات بانک‌ها درنظر گرفته شده، از مجموع 18 درصد نرخ سود تسهیلات، بنیاد علوی، استانداری‌ها و معاونت توسعه روستایی حوزه معاون اول ریاست‌جمهوری، هر‌یک به‌طور مساوی پنج درصد و دریافت‌کننده سه درصد نرخ سود را پرداخت می‌کنند.

به گزارش «تعادل»، همچنین در این طرح، 640 پروژه به معاونت روستایی پیشنهاد داده شده است. در عین حال، در این پروژه، طرح‌ها متناسب با مناطق کمتر توسعه یافته پیشنهاد داده شده است و افراد می‌توانند در قالب تعاونی‌ها، این طرح‌ها را دریافت و در نواحی صنعتی نزدیک به روستاها راه‌اندازی کنند. پیش از این طرح که عمدتا قرار است در نواحی صنعتی حاشیه شهرها اجرایی شود، طرح تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی ارزان دولتی برای تمامی واحدهای صنعتی سراسر کشور کلید خورد که در این طرح، تا امروز ۷۱۹۱ بنگاه تولیدی کوچک و متوسط در سامانه بهین‌یاب

ثبت‌نام کرده و با بانک قرارداد منعقد کرده‌اند که تاکنون به ۶۹۶۱ بنگاه تسهیلات در قالب طرح بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت شده است. در حال حاضر کمبود نقدینگی، ۶۰ درصد مشکلات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در کشور است و بعد از آن صاحبان صنایع کشور با مشکلاتی همچون فرسودگی ماشین آلات و... دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این راستا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از معرفی 6 هزار و 901 واحد صنعتی کشور از طریق کارگروه رونق تولید به بانک‌های کشور جهت دریافت تسهیلات خبر داد و اظهار امیدواری کرد که بنگاه‌های کوچک و متوسط با دریافت این تسهیلات احیا شوند و فضای کسب‌وکار بهبود یابد. وی مجموع شهرک‌های صنعتی کشور را ۵۶۱ مورد و تعداد نواحی صنعتی را ۳۸۷ مورد عنوان کرد و گفت: درمجموع ۹۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی در سطح کشور وجود دارد.


تبدیل‌شدن کارخانه‌های صنعتی به انبار

رییس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی همچنین با وجود یادآوری و تشریح طرح‌هایی که دولت برای خروج از رکود درنظر گرفته، تاکید کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده خیلی از بنگاه‌های صنعتی باید تغییر تکنولوژی دهند؛ در غیر این صورت تبدیل به انبار می‌شوند. وی با اشاره به اینکه عدم توجه به آموزش و پژوهش یکی از عارضه‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور است، اظهار کرد: ارتقای رقابت‌پذیری این بنگاه‌ها یکی از برنامه‌هایی بود که این سازمان برای ایجاد طرح خوشه‌های صنعتی، کنسرسیوم صادرات و آموزش شاغلان در بنگاه‌ها اجرایی کرده است. وی با بیان اینکه تعداد پروانه‌های صادر شده برای ایجاد واحدهای صنعتی ۸۸ هزار فقره با میزان اشتغالزایی 2‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است، توضیح داد: از این میزان ۸۴ هزار و ۵۰۰ پروانه متعلق به بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده است.

امضای بیش از 80 تفاهمنامه سرمایه‌گذاری

رییس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی در عین حال، به مساله برجام نیز اشاره کرد و گفت: بعد از برجام فقط در حوزه صنعت، معدن و تجارت بیش از ۸۰ تفاهمنامه که ۶۰ فقره از آن منجر به قرارداد شده، انجام شد که از این تعداد ۳۰ فقره اجرایی شده است. یزدانی گفت: قرار است 100 هزار نفر از کارکنان و مدیران بنگاه‌های کوچک و متوسط، با همکاری و حمایت سازمان فنی و حرفه‌یی و دانشگاه‌ها از خدمات آموزشی بهره‌مند شوند.


تولید پوشاک با یک میلیارد دلار سرمایه

براساس این گزارش، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون وزیر صنعت ضمن تشریح جزئیات تسهیلات بانکی جدید با نرخ 3 درصد، تاکید کرد: این طرح به ویژه برای روستاییان‌ ایجاد شغل می‌کند و با ایجاد رونق در روستاها، از مهاجرت به شهرها جلوگیری

می‌شود.

علی یزدانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: علاوه بر این طرح، طرح تولید پوشاک با اشتغال 210 هزار نفر به معاونت توسعه روستایی معاون اول برای راه‌اندازی در مناطق کمتر توسعه‌یافته پیشنهاد شده است.

یزدانی با اشاره به اینکه این طرح هیچ ریسکی ندارد و به‌طور مشترک تولیدکنندگان پوشاک، سازمان صنایع کوچک و معاونت توسعه روستایی معاون اول اجرا می‌کنند، افزود: مواد اولیه توسط تولیدکنندگان عمده پوشاک تامین می‌شود و محصول را نیز تولیدکنندگان عمده پوشاک خریداری می‌کنند. یزدانی اضافه کرد: این طرح به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و مزیت آن این است که با اجرای آن، در طول 2سال، 3هزار و 500 بنگاه با اشتغال 210 هزار نفر راه‌اندازی می‌شود. وی با اشاره به اینکه منابع این طرح را صندوق توسعه ملی تامین می‌کند، گفت: در بسیاری از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، سوله‌های مورد نیاز برای این طرح آماده است؛ در این طرح می‌توان از بنگاه‌های تحت تملک بانک‌ها یا بنگاه‌های رها شده نیز

استفاده کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر