روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۸۴۶

طرح‌های صنعتی کشور در چه وضعی قرار دارند؟

گروه صنعت|بر اساس گزارشی که وزارت صنعت منتشر کرده است تا پایان مردادماه سال جاری، مجموعا 73هزار و 785 فقره طرح با پیش‌بینی سرمایه 59هزار و 564میلیارد تومان در دست اجرا قرار داشته‌اند که زیر 20‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. از سوی دیگر 6هزار و 138واحد با پیش‌بینی سرمایه 84هزار و823 میلیارد تومان بین 20 تا 40‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، 5هزار و 379 واحد نیز با پیش‌بینی سرمایه 48هزار و 459میلیارد تومان بین 40 تا 60‌درصد پیشرفت، 6هزار و 448 واحد با پیش‌بینی سرمایه 67هزار و 901میلیارد تومان بین 60 تا 80‌درصد پیشرفت و 4هزار و 954 واحد با پیش‌بینی سرمایه 57هزار و 334میلیارد تومان بین 80 تا 99‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. در مجموع یک میلیون و 985هزار نفر در طرح‌های زیر 20‌درصد پیشرفت، 282هزار نفر در طرح‌های بین 20 تا 40‌درصد پیشرفت، 212هزار نفر در طرح‌های بین 40 تا 60‌درصد پیشرفت، 225هزار نفر در طرح‌های بین 60 تا 80‌درصد پیشرفت و 176هزار نفر در طرح‌های بین 80 تا 90‌درصد پیشرفت مشغول به کار شده‌اند.


کارنامه تجارت خارجی تا پایان مردادماه 95

بر اساس گزارش عملکرد وزارت صنعت، در 5ماهه اول سال جاری مجموعا 688هزار تن کالای سرمایه‌یی به ارزش 245میلیارد دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 9.3‌درصد و 6.4‌درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر 41میلیون تن کالای مصرفی به ارزش 3میلیارد دلار در 5ماهه اول از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 51.8‌درصد و 8.7‌درصد افزایش داشته است. همچنین 459میلیون تن کالای واسطه‌یی به ارزش 15میلیارد دلار در 5 ماه اول سال جاری از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب از لحاظ وزنی و ارزشی، 24 و 11‌درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر 3میلیون تن کالای سرمایه‌یی، 129میلیون تن کالای مصرفی و 110میلیون تن کالای واسطه‌یی به کشور وارد شده که به ترتیب 347میلیون دلار، 3میلیارد و 400میلیون دلار و 9میلیارد دلار به کشور ارزش داشته‌اند. این ارقام نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی و ارزشی در بخش کالاهای سرمایه‌یی به ترتیب 8‌درصد کاهش و 2‌درصد افزایش در بخش کالاهای مصرفی به ترتیب 20‌درصد افزایش و 18‌درصد کاهش و در بخش کالاهای واسطه‌یی به ترتیب 10‌درصد کاهش به لحاظ وزنی و باز هم 10‌درصد کاهش به لحاظ ارزشی داشته است. بیشترین صادرات به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب مربوط به بخش صنعت و پتروشیمی، صنعت، پتروشیمی و گاز مایع، معدن، میعانات گازی، کشاورزی، فرش و صنایع‌دستی و خدمات بوده است. بیشترین واردات نیز به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب مربوط به صنعت و پتروشیمی، صنعت، پتروشیمی و گاز مایع، معدن، کشاورزی، فرش و صنایع‌دستی و خدمات بوده است.


وعده وزیر برای توقف صادرات سنگ‌‌خام و واردات واگن

گروه صنعت| وزارت صنعت برنامه حذف صادرات سنگ‌خام از دو سال آینده را دارد. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بااشاره به این موضوع گفت: در حال حاضر تعدادی از کارخانه‌ها در حال تجهیز و به‌روز رسانی خطوط تولید خود بوده و به‌زودی وارد مدار تولید صادرات‌محور خواهند شد. قائم‌مقام ستاد اقتصاد مقاومتی کشور درخصوص ارزیابی خود از وضعیت صنایع گفت: اگرچه برخی واحدهای بزرگ صنعتی به‌دلیل کمبود سفارش‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند و با حداقل توان در حال فعالیت هستند، اما وضعیت کلی مثبت و قابل‌قبول است. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ظرفیت مناسبی برای تولید واگن وجود دارد و به‌همین منظور واردات انواع واگن مسافری و باربری را به مصلحت کشور نمی‌بینیم. اگر عده‌یی اقدام به واردات کنند، مجبوریم طبق قانون جلو آنها را بگیریم تا به تولید داخل کمک کنیم. نعمت‌زاده درخصوص برنامه این وزارتخانه برای نوسازی واحدهای صنعتی گفت: در سال‌های گذشته میزان سرمایه‌گذاری صنعتی بسیار کم بوده و واحدهای صنعتی نتوانسته‌اند استهلاک خود را نیز جبران کنند. وزیر صنعت درخصوص برنامه دولت برای 6ماهه دوم سال و پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی، خواستار کمک بیش از پیش بانک‌ها شد و تصریح کرد: پیش‌بینی خاص در این زمینه نشده و همچنان از بانک‌ها خواهان پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی به میزان ۴۰درصد کل تسهیلات پرداختی در بانک هستیم و این درحالی است که در حال حاضر این میزان کمتر از ۳۰درصد بوده و امیدواریم نظام بانکی بیش از پیش کمک کار صنایع باشد.


دعوت از کشورهای منطقه برای مشارکت در معدن

گروه معدن| بررسی‌های اکتشافی انجام شده از وضعیت ذخایر معدنی ایران نشان می‌دهد پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم، حدود 60میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور شناسایی شده که از این رقم، نزدیک به 40میلیارد تن ذخیره قطعی است. بر همین اساس، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی فعالان فرآوری مواد معدنی و سومین کارگاه آموزشی فرآوری سنگ‌آهن و فلزات پایه کارشناسان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: در فصل نوین ارتباطات حاصل شده از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توسعه همکاری‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی را دنبال می‌کند که تحقق این مهم به نفع همه کشورها به‌ویژه کشورهای منطقه است. مهدی کرباسیان همچنین معتقد است که ایران از ذخایر غنی معدنی برخوردار است و شماری از معادن کشور در زمینه‌های مس، سنگ‌آهن، سرب، روی و... در اندازه‌های جهانی است. وی افزود: ایران اکنون از امکانات، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مناسبی در زمینه تحقیقات و فرآوری مواد معدنی برخوردار است و این توانمندی را می‌تواند در قالب پروژه‌های مختلف در منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و شمال آفریقا دراختیار کشورهای مختلف قرار دهد و در این راستا از منطقه برای مشارکت در طرح‌های ایران دعوت می‌شود. کرباسیان گفت: ایران از نظر میزان ذخیره اکتشافی بین 15کشور جهان جای گرفته و با شناسایی 68نوع ماده معدنی، از نظر تنوع این مواد در میان 10کشور شاخص دنیا، جایگاه مناسبی دارد. معاون وزیر صنعت همچنین خاطرنشان کرد: اکنون دوره استخراج مواد معدنی کم‌عیار و استخراج از عمق زمین است که فعالیت ایران در این بخش غیر از معادن زغال‌سنگ در مراحل آغازین است. در حاشیه این سمپوزیوم، تفاهمنامه همکاری معدنی میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان زمین‌شناسی فنلاند در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران امضا شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر