روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۸۶

ارزآوری 500 میلیون دلاری صنعت شیرینی و شکلات

گروه صنعت ماشین‌سازان بخش صنعت شیرینی و شکلات آلمان در قالب هیاتی با حضور 16شرکت از بزرگ‌ترین ماشین‌سازان این صنعت در ایران حاضر شدند و از این طریق فرصتی فراهم شد تا متولیان این صنعت، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های تولیدی و تجاری داخل کشور با جدیدترین تکنولوژی‌های این صنعت آشنا شوند. براساس آمار در سال ٩٤، ١٥درصد وزن صادراتی بخش غذایی به بخش شیرینی و شکلات وابسته بود. در نشست فعالان صنعت شیرینی و شکلات ایران و آلمان، مدیرکل صنایع غذایی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سالانه ٢٠٠هزار تن شیرینی و شکلات صادر می‌شود، گفت: این میزان ٥٠٠ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته و در عوض در سال ٩٤، ٣٦هزار تن مواد اولیه تهیه شیرینی و شکلات به کشور وارد شده است. در حقیقت ٢٠درصد صادرات در صنعت غذایی متعلق به بخش شیرینی و شکلات است. مهدی صادقی‌نیارکی با اشاره به ظرفیت 2 هزار و 900تنی ظرفیت تولید شیرینی و شکلات در کشور گفت: درحال حاضر در بستر ظرفیت ایجاد شده سالانه یک‌هزار و 600 تن شیرینی و شکلات در کشور تولید می‌شود که اگر ماشین‌آلات فرسوده را نوسازی و تکنولوژی روز را به این بخش وارد کنیم، می‌توانیم خلأ موجود را رفع کنیم.


حضور 135 برند برتر

لوازم خانگی چین در ایران

گروه تجارت چین شریک اول تجاری ایران است اما به دلیل سابقه این کشور در صدور محصولات بی‌کیفیت به ایران، مصرف‌کنندگان کالاهای چینی چندان از خرید محصولات این کشور راضی نیستند. در این راستا، مسوولان چینی به فکر راه چاره افتاده و دست به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا زده‌اند تا از طریق آن، هم واسطه‌ها در مسیر تجاری ایران و چین حذف شوند و هم کالاهایی که به ایران صادر می‌شوند از کیفیت بالاتری برخوردار شوند. در این راستا نمایشگاه اوکانکت در یک دوره سه ماهه از 4مهر ماه امسال در مرکز تجاری کاربری برندهای لوازم خانگی، مصالح ساختمانی و لوازم تزیینی چین و غرفه سکوی الکترونیک در ایران درحال برگزاری است؛ اوکانکت یک شرکت دیجیتالی است که در هفت کشور جهان دارای شعبه است و نمایشگاه اوکانکت چین به همت شعبه اوکانکت ایران به عنوان هشتمین نمایندگی خارجی این کشور برگزار می‌شود. در این نمایشگاه طی مدت سه ماه کالاهای مرغوب چینی در بخش لوازم خانگی ازجمله لوازم برقی منزل، مبلمان و کاشی و سرامیک به صورت دیجیتال در معرض دید تجار و بازرگانان ایرانی قرار می‌گیرد. در این راستا در مراسم افتتاحیه تالار برندهای لوازم خانگی شهر فوشان «ژانگ کاییجی» رییس اتاق بازرگانی فوشان چین گفت: در این رویداد بیش از 135برند مطرح چینی محصولات خود را در معرض نمایش گذاشته‌اند. در بخش دیگری از این برنامه، امضای یادداشت همکاری بین شهر فوشان و منطقه آزاد تجاری قشم و امضای تفاهمنامه همکاری شرکت‌های چینی و ایرانی توسط نمایندگان این شرکت‌ها‌ صورت گرفت.


مشارکت قطعه‌سازان

در تولید مشترک با عمان

گروه صنعت عمان می‌تواند با ارائه مواد اولیه و پلیمری کمک زیادی به تولید محصولات خودرویی ایران کند. این کشور در کنار صنایع مختلفی ازجمله صنعت کشتی‌سازی که قرار است در آنها، همکاری و تولید مشترک با ایران داشته باشد، علاقه‌مند به مشارکت در صنعت خودروسازی ایران نیز است. در این راستا، وزیر صنایع و بازرگانی عمان که به ایران سفر کرده با تاکید بر اینکه توانمندی‌های خودروسازی ایران موجب شده تا به فکر همکاری‌های گسترده با این شرکت باشیم، گفت: در کشورهای آفریقایی تقاضای زیادی برای خرید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب وجود دارد که ما می‌توانیم با راه‌اندازی سایت مشترک خودرویی، نیاز بازار را نیز تامین کنیم. علی بن سعود السنیدی پس از بازدید خطوط تولید گروه صنعتی ایران خودرو در دیدار با مدیرعامل این گروه صنعتی، آخرین اقدامات انجام شده برای ایجاد شرکت مشترک و اجرای خط تولید محصولات ایران خودرو در عمان را بررسی کردند. هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز با اشاره به ایجاد خط مونتاژ محصولات ایران خودرو در عمان گفت: این کشور مزایای زیادی برای تولید محصولات دارد و به دلیل دسترسی به کشورهای اطراف نیز می‌تواند به عنوان مرکزی برای صادرات محصولات به کشورهای منطقه به ویژه شمال آفریقا مطرح باشد.


صادرات ماده اولیه پلیمر

به 1.4 میلیارد دلار رسید

گروه تجارت ایران اکنون ظرفیت تولید سالانه 61 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی را داراست که در چشم‌انداز 1404 به 120میلیون تن افزایش خواهد یافت. مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت گفت: میزان صادرات مواد اولیه پلیمری در پنج ماه نخست امسال به بیش از 1.4میلیارد دلار رسید. محمود بازاری افزود: در کشورهای چین، عراق و ترکیه شاهد افزایش ارزش و در هند و افغانستان شاهد رکود ارزش صادرات مواد اولیه پلیمری هستیم. وی همچنین با بیان اینکه میزان صادرات روغن موتور تا پایان مرداد ماه امسال از نظر ارزشی حدود 963میلیون دلار بوده، ارزش صادرات مواد هیدروکربوری پتروشیمی نظیر ال. پی. جی(گاز مایع) در پنج ماهه نخست امسال را حدود 928میلیون دلار اعلام کرد.


۱۳۲ میلیارد تومان

اکتشاف در معادن کشور

گروه معدن ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های زیرساختی در حوزه معدن موضوع اکتشاف است که براساس آمار منتشر شده، سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف در سال گذشته بیش از ۲درصد رشد داشته‌ است. مجموع هزینه‌های اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و شرکت‌های تحت پوشش بزرگ معدنی در سال گذشته به ۱۳۲/1 میلیارد تومان رسید. کل حفاری انجام شده در این مدت به ۱۸۰هزار متر رسیده و بیشترین مقدار حفاری‌ها مربوط به اکتشاف آهن، زغال و پلی‌متال است که ۴۱درصد از مجموع اکتشافات را به خود اختصاص داده که این مقدار معادل ۷۴هزار متر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر