روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۵۹

تدوین سند اهداف خودرویی براساس توافق برجام

گروه صنعت| معاونت توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو در نظر دارد با استفاده از راهنمایی‌ها و تبادل نظر ویرایش مجدد سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعتی خودرو مبتنی بر بازخوردهای دریافت شده و تغییرات عوامل محیطی موثر را انجام دهد. جلسه نحوه بازنگری سند اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو با حضور معاونان و مشاوران وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو، مدیران و دبیران انجمن خودروسازان و قطعه‌سازان برگزار شد. بنا به این خبر، عارضه‌یابی سند موجود ازجمله ضعف وجود برنامه‌های اجرایی و عملیات قوی در سند، عدم حضور فعال خودروسازان مطرح دنیا به دلیل شبه دولتی بودن صنعت خودرو عدم تشکیل شراکت‌ها یا «جوینت ونچرهای» واقعی به دلیل تغییرات متعدد در مدیریت و مقررات حاکم و عدم وجود تشویق و تنبیه کافی برای اجرای مفاد سند به ویژه در جایگزینی خودروهای فرسوده مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین مقرر شد، سند اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو با وضعیت جدید اقتصادی ایجاد شده و فرصت‌های بزرگ به دست آمده با توافق برجام تدوین شود.


پیش‌بینی رشد 4.2 درصدی صنعت در سال جاری

گروه صنعت| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیش‌بینی می‌کنیم، رشد صنعت کشور در سال جاری به 4.2درصد برسد تا بتوانیم به رشد ۸درصدی پیش‌بینی شده برای اقتصاد در برنامه ششم دست پیدا کنیم. رمضانعلی صادق‌زاده اظهار کرد: وضعیت اقتصادی کشور در سال‌های گذشته به ویژه در دوره پیش از برجام دچار تورم دو رقمی و رکود بود اما دولت توانسته است با تجویزی که به خرج داده، نرخ تورم را تک‌ رقمی کند. وی افزود: رکود به وجود آمده در اقتصاد کشور که موجب رکود در صنعت شده بود اکنون در مسیر کاهشی خود قرار دارد و امیدواریم شاهد بهبود وضعیت صنایع کشور باشیم. صادق‌زاده تصریح کرد: در سال ۱۳۹۱ رشد صنعت کشور منفی ۱۰درصد بود که در سال گذشته با وجود آنکه رشد مثبت شد اما صفر درصد بود که در این خصوص پیش‌بینی می‌کنیم، صنعت کشور امسال به رشد 4.2درصد دست پیدا کند. وی گفت: اگر بخواهیم به رشد 8.5درصدی پیش‌بینی شده در اقتصاد در برنامه ششم دست پیدا کنیم باید شاهد رشد دو رقمی و ۱۳تا ۱۴درصدی صنعت باشیم.



تخصیص اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی به فرش ایرانی

گروه صنعت|در تفاهمنامه منعقده بین مرکز فرش و صندوق کارآفرینی ۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به خریداران لحاظ شده که این اعتبار به زودی به ۵۵۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. رییس مرکز ملی فرش دستباف در مورد جزییات پرداخت وام 10میلیون تومانی تسهیلات خرید فرش دستباف گفت: تفاهمنامه‌یی بین مرکز ملی فرش ایران و صندوق کارآفرینی امید برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت و خرید فرش دستباف منعقد شده است. رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: طی این تفاهمنامه فروشندگان فرش که به سیستم صندوق کارآفرینی امید متصل و عضو شبکه هستند، می‌توانند فرش‌های خود را با این تسهیلات به فروش برسانند. کارگر بیان کرد: این تسهیلات اعتباری تا سقف 10میلیون تومان با کارمزد 4درصد و مدت زمان پرداخت 36ماهه است. وی گفت: در فاز اول کارکنان دولت با معرفی‌نامه از طرف سازمان یا نهادهای خودشان به صندوق کارآفرینی امید می‌توانند کارت اعتباری این صندوق را دریافت کنند و با آن کارت از فروشگاه عضو شبکه تا سقف 10 میلیون تومان خرید کنند.


افزایش تولید فولاد خام

در ایران و جهان

گروه معدن| جدیدترین آمار انجمن جهانی فولاد (ورلد استیل) نشان داد، تولید فولاد خام در سراسر جهان ازجمله ایران در ماه میلادی گذشته افزایش یافته است. این آمار نشان داد، تولید جهانی فولاد خام در ژوییه سال ۲۰۱۶ نسبت به ژوییه سال ۲۰۱۵ به میزان 1.36درصد رشد کرده و به 133.74میلیون تن رسیده است. با این همه آمار تولید جهانی در ژوییه 1.46درصد نسبت به تولید ژوئن کاهش داشت. براساس گزارش متال بولتن، مجموع تولید فولاد جهان در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۶ به 929.63میلیون تن رسید که به میزان 1.25درصد نسبت به تولید 941.35میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد. تولید فولاد خام آسیا در ژوییه به 92.24میلیون تن رسید که 2.83درصد نسبت به 89.70میلیون تن در ژوییه سال ۲۰۱۵ رشد داشت. تولید فولاد خام اتحادیه اروپا 12.99میلیون تن در ژوییه بود که 4.58درصد نسبت به 13.61میلیون تن در ژوییه سال گذشته کاهش نشان داد. تولید فولاد خام ایران در ماه میلادی گذشته 6.13 درصد رشد کرد و به 1.35میلیون تن رسید درحالی که در مدت مشابه سال گذشته 1.27میلیون تن بود.


تولید 450 هزار خودرو

طی 5 ماه

گروه صنعت| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در پنج ماه نخست امسال 450هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به یک میلیون و 200 تا 300هزار خودرو برسد. منصور معظمی افزود: این درحالی است که در 12ماه سال گذشته مجموع تولید خودرو در کشور 900هزار دستگاه بود. وی اضافه کرد: خودرو‌سازی صنعتی است که برای خروج اقتصاد از وضعیت رکود نقش چشمگیری ایفا می‌کند. معظمی ادامه داد: در این ارتباط مذاکراتی با برخی از شرکت‌های خودرو‌سازی مطرح دنیا درحال انجام است که به نتیجه رسیدن آن می‌تواند نقش چشمگیری در رونق صنعت خودرو‌سازی و خروج از رکود داشته باشد. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه در آینده نزدیک صنعت خودرو‌سازی کشور متحول می‌شود، افزود: یکی از راه‌های اساسی پیشرفت نگاه به بیرون از کشور با تکیه به توان داخلی است که نسبت به این امر اهتمام ویژه داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر