توسعه صادرات این‌بار با اصلاحات ارزی

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۷۹

گروه تجارت

از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولتمردان، توسعه صادرات غیرنفتی بوده که ازجمله اقدامات قابل ذکر در قبال این موضوع، پیشنهاد طرح تفکیک اقلام صادرات غیرنفتی توسط معاون اول ریاست‌جمهوری است تا در این راستا با شفاف‌سازی شاخص عملکرد تجاری در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی، مسیر توسعه صادرات غیرنفتی کشور تسهیل شود. در این مسیر در ماه جاری، دولت از تدوین بسته تحریک صادرات غیرنفتی نیز خبر داد که البته با وجود اعلام برنامه‌های متعدد در قالب این بسته هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. در این مسیر به تازگی سازمان توسعه تجارت، طرحی سه ‌بندی برای تحقق این هدف در دستور کار قرار دهد که ازجمله موارد آن، ایجاد هماهنگی‌های لازم با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات و تامین مالی صادرکنندگان، برقراری تجارت‌های ترجیحی چند جانبه با کشورهای هدف تجاری و ایجاد اصلاحات ارزی در نظام داخلی ارزی کشور با هدف رونق صادرات غیرنفتی است.


حذف ارز مبادله‌یی از واردات

در این راستا، رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات غیرنفتی برنامه‌های متفاوتی در دستور کار دارد اما تحقق این اقدامات مرتبط با تسهیلاتی است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی در اختیار ما قرار می‌دهد تا ما نیز آن را به صورت تسهیلات برای تامین مالی صادرکنندگان در اختیار آنها قرار دهیم. ولی‌الله افخمی‌راد افزود: برقراری تجارت ترجیحی با دیگر کشورها به خصوص تجارت‌های ترجیحی چند جانبه ازجمله دیگر اقداماتی است که توسط سازمان توسعه تجارت برای افزایش صادرات غیرنفتی انجام شده و در این زمینه موفقیت‌های خوبی نیز به دست آورده‌ایم. معاون وزیر صنعت تصریح کرد: واحدهای صنعتی براساس مزیت‌های صادراتی که دارند به ریز مشخص شده‌اند و از آنها خواسته‌ایم که برای عملیاتی شدن برنامه‌های صادرات غیرنفتی اقدام کنند. رییس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: برای توسعه صادرات غیرنفتی باید اصلاحات ارزی در اقتصاد کشور صورت گیرد و این اقدامات باید هر چه زودتر انجام شود تا بتوانیم حجم صادرات را در بخش کالاهای غیرنفتی افزایش دهیم. همچنین محمدرضا مودودی، معاون کل سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت به دنبال حذف ارز مبادله‌یی از واردات است. بر این اساس تنها کالاهای اساسی و دارو شامل این ارز می‌شود و باقی کالاها باید از ارز متقاضی و آزاد برای واردات استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه حذف ارز مبادله‌یی به تولید داخلی کمک می‌کند، افزود: ما با این کار به دنبال تحریک تولید داخلی هستیم زیرا تولیدکننده در این شرایط با انگیزه بیشتری در بازار فعالیت و تولید می‌کند.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین گفت: با واردات از طریق ارز مبادله‌یی در واقع به مصرف کالای خارجی در بازار داخلی کشورمان یارانه پرداخت می‌کنیم و در عوض بخش تولید داخلی را تضعیف می‌کنیم. مودودی افزود: ارز باید به ‌صورت رقابتی در بازار تعیین شود تا انگیزه برای بخش واردات کاهش و تولید افزایش یابد و جایگزین یکدیگر شوند. وی تصریح کرد: یکی از مصداق‌های اساسی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیز همین تک‌ نرخی شدن ارز است. مودودی گفت: نتایج حاصل از آخرین برآوردهایی که این سازمان در مورد قیمت تمام شده نرخ ارز در فاصله زمانی سال‌های 90 تا 95 انجام داده است، مشخص می‌کند که، نرخ ارز درحالی رشد 8درصدی داشته است؛ که قیمت تمام ‌شده تولید رشد 22درصدی را تجربه کرده و این امر به ضرر تولید تمام‌ شده است. وی تاکید کرد: اگر صادرات برای ما مهم است باید توجه شود که نرخ ارز، مسیر متفاوت را در بازار صادرات کالای غیرنفتی کشور طی نکند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر