بررسی آیین‌نامه‌های مبارزه با قاچاق؛ هفته آینده در دولت

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۵۰

گروه تجارت|

مبارزه با قاچاق با هدف حمایت از تولید داخل یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان شده است؛ این در حالی است که آمار قاچاق کالا به کشور با وجود تفاوت در اعداد و ارقام، همچنان آمار قابل توجه و نگران‌کننده است که بی‌تردید مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عاملی بازدارنده برای حمایت از تولید ملی محسوب می‌شود. رییس اتاق اصناف ایران در این زمینه معتقد است با وجود عزم رییس‌جمهور، مدیران میانی دولت چندان تمایلی به اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند و باید پرسید چگونه کالای قاچاق در این کشور پس از گذشتن از 6 مرحله به دست مصرف‌کننده می‌رسد. اظهارنظرهای رییس اتاق اصناف در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته مدیرکل حقوقی بین‌الملل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد: تا هفته آینده تک‌تک آیین‌نامه‌های قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت مطرح می‌شود. به گفته سید علی معصومی، این قانون 77 ماده دارد که فقط 10ماده آن آیین‌نامه می‌خواهد و 66 ماده باقیمانده دو سرفصل پیشگیری و مقابله دارد. وی افزود: مواد مربوط به سرفصل پیشگیری آیین‌نامه نمی‌خواهد و اجرایی شده است اما در بحث سرفصل‌های مقابله باید بحث تشدید مجازات قاچاقچیان و بالا بردن خطر قاچاق اعمال شود و در همین راستا اجرای این فصل موجب شده است که با افزایش کشفیات از 2 به 10درصد مواجه باشیم در حالی که کشفیات 2 درصدی چندین دهه در کشور ثابت بوده است. معصومی ادامه داد: البته ماده 13 این قانون هنوز به هیات وزیران تقدیم نشده است و به دلیل تجربه تلخی که در بحث شبنم داشتیم، هم‌اکنون اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد. مدیرکل حقوقی بین‌الملل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه اجرای این قانون توفیقاتی در کشور داشته است گفت: در سال گذشته، فقط 21 باند به ارزش 2700میلیارد تومان با تلاش وزارت اطلاعات کشف شد و نیروی انتظامی هم 400 شبکه را معرفی کرد که حکم برای آنها صادر شد.


قوانینی که برای تولید نیستند

به گزارش «تعادل» در همین زمینه علی فاضلی، رییس اتاق اصناف کشور، در مورد حمایت از تولید داخل و مبارزه با قاچاق که به عنوان ابزارهای اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود نیز گفت: در تمام دنیا قاچاق وجود دارد، ولی در نهایت در یک تا دو قلم کالا قاچاق انجام می‌شود، ولی در کشور ما در تمام کالاها این پدیده وجود دارد، از قطعات یدکی خودرو گرفته تا کفش و کلاه و پوشاک، تمام قسمت‌های IT تا تلفن‌های همراه تا میوه و مواد غذایی و خوراکی و نساجی و پارچه. قاچاق میوه یک کار عادی نیست، باید دقت کرد! قاچاق کالا 6 ایستگاه دارد، ولی همیشه ایستگاه آخر یعنی بنگاه صنفی مورد برخورد قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه عزم و اراده واقعی برای برخورد با تخلفات در کشور وجود ندارد، اظهار امیدواری کرد که اقتصاد مقاومتی دکان جدیدی برای برخی منفعت‌طلبان باز نکند.


اصناف را به سیاست‌گذاری‌ها راه نداده‌اند

رییس اتاق اصناف همچنین با گلایه از اینکه اصناف را در سیاست‌گذاری و مردمی کردن اقتصاد راه نداده‌اند، می‌گوید: چند ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و روز اول اعلام کردند که یک‌هزار ال‌سی گشایش یافته، قرار است فاینانس خارجی بیاوریم، ولی پس از گذشت چند ماه گفته شد که سیستم کارکرد بانک‌های ما از دنیا عقب است و زمان لازم است تا مشکلات بانکی ما با دنیا حل شود. به نظر می‌رسد، دولت برای پسابرجام نسخه‌یی مدون و همه‌سونگر ندارد، همان تذکری که کارشناسان اقتصادی بارها قبل از برداشته شدن تحریم‌ها داده بودند که اگر نسخه‌یی نداشته باشیم، مشکلات اقتصادی کشور از جمله رکود حل نخواهد شد. به گفته وی، صرف‌نظر از نگاه سیاسی در روی کار آمدن دولت‌ها، باید گفت برجام موفق شد سنگ‌هایی را از پیش پای ما بردارد، ولی قرار نبود همه مشکلات ما را حل کند. رییس اتاق اصناف بر این باور است که تمام مشکلات به خودمان برمی‌گردد. متاسفانه قوانین برای تقویت تولید تدوین نشده است. در قانون بهبود فضای کسب و کار از تولیدکننده حمایتی نشده است. ما 650 هزار بنگاه تولیدی کوچک و متوسط و 850 هزار بنگاه تعمیر و نگهداری در کشور داریم و یک میلیون و 350 هزار و یک میلیون و 300 هزار شبکه توزیع را مدیریت می‌کنیم، این در حالی است که اتاق اصناف ایران در هیچ جای این سیاست‌گذاری دخالتی نداشته است. فاضلی با بیان اینکه رقمی حدود 75 تا 80 درصد اقتصاد دست دولت است و ظاهرا سودهای کلان بنگاه‌های عمومی زیر زبان بسیاری از این مدیران مزه کرده و اجازه نمی‌دهند، کارها از دولت به بخش خصوصی واگذار شود، تاکید کرد: رانتی که طی 36، 37 سال گذشته ایجاد شده، به برخی مزه کرده و حاضر نیستند دست‌شان کوتاه شود و آنجاهایی که خواسته‌اند قدمی بردارند، باز جهت منافع خود اقدام کرده‌اند. برای مثال در بحث خصوصی‌سازی، نهادهای جدید ایجاد کرده‌اند و تبدیل به خصولتی شده‌اند، اینها ایراد کار ماست. صراحتا باید گفت اختلاس، دزدی و غارت بیت‌المال ربطی به جهان خارج ندارد. ربطی به نگاه دیگران به ما ندارد. به گفته رییس اتاق اصناف، اگر واقعا اجازه می‌دادیم مردم در زمینه اقتصاد دخالت کنند و مطبوعات ما آزاد باشند، بنویسند که من متخلف چه کرده‌ام، امروز به این چالش‌ها نمی‌رسیدیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر