آیه یأس خواندن را متوقف کنید

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۴۸

وضعیت صنایع کشور را نباید با نگاه به وضع واحدهای مشکل‌دار سنجید

تزریق 417 هزار میلیارد تومان به مدیریت واحدهای مختلف

گروه صنعت|

معاونان و مسوولان مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت در روزهای گذشته از اختصاص وام 16هزار میلیارد تومانی دولت برای واحدها و صنایع کوچک و متوسط خبر داده و اعلام کرده‌اند که دولت در تلاش است تا پایان سال بیش از 7500واحد صنعتی که تعطیل شده یا به دلیل مشکلات اقتصادی با ظرفیت پایین کار می‌کنند را دوباره احیا کند؛ از این رو نام این وام را هم «تسهیلات احیاگر» گذاشته‌اند. این درحالی است که در سال 93، 340هزار میلیارد تومان و در سال 94، 417هزار میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی، سرمایه در گردش به مدیریت واحدهای مختلف اختصاص یافت که 30درصد آن در بخش صنعت بوده است اما در مدت اخیر، خبرهای متعددی از تعطیلی چند کارخانه لوازم خانگی منتشر شده که این امر ضرورت توجه به وضعیت صنایع را دو چندان می‌کند.


تفکیک اوضاع کلی از واحدهای مشکل‌دار

روز گذشته، معاون اول رییس‌جمهور پس از بازدید از چند واحد صنعتی در شهرک صنعتی عباس‌آباد در شهرستان پاکدشت اعلام کرد: وضعیت صنایع کشور را نباید با نگاه به وضع برخی واحدهای مشکل‌دار سنجید بلکه باید با نگاه کلی به وضع تولید همه واحدهای صنعتی درباره رونق و نشاط در این بخش اظهار نظر کرد. اسحاق جهانگیری با بیان اینکه تولید خوب، بهره‌وری بالا و بازار پرطرفدار این شهرک‌ها نشان می‌دهد که اوضاع آن طور که برخی‌ها می‌خواهند سیاه‌نمایی کنند نیست، گفت: در روزهای اخیر با توجه به مسائلی که برای یک نام تجاری در حوزه لوازم خانگی پیش آمد، برخی تلاش کردند این‌گونه نشان دهند که واحدهای صنعتی دیگر کشور با مشکل روبه‌رو هستند اما در این بازدید مشخص شد که واحدهای تولید‌کننده لوازم خانگی با وجود واردات و قاچاق وضعیت خوبی دارند.


سیاه‌نمایی هم حدی دارد

وی با انتقاد از کسانی که به سیاه‌نمایی در کشور و مایوس کردن مردم می‌پردازند، گفت: پیام من به این افراد این است که آیه یأس خواندن و منفی صحبت کردن حدی دارد و باید جایی متوقف شود و نباید فضای کشور را تا این میزان سیاه نشان داد و علیه آن تبلیغ منفی کرد. جهانگیری با بیان اینکه عده‌یی آنچنان تبلیغ می‌کنند که کارخانه‌های لوازم خانگی یکی پس از دیگری از بین رفته یا در آستانه نابودی است درحالی که بنده از واحد تولیدی لوازم خانگی بازدید کردم که نه تنها با نهایت ظرفیت مشغول کار است بلکه هیچ کالایی انباشته شده در انبار نداشته و محصولاتش به کشورهای دیگر صادر می‌شود. وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نکته در اداره واحدها مساله مدیریت است، تصریح کرد: مدیر آگاه به مسائل بین‌المللی، بازار و زمان که دارای تجزیه و تحلیل است می‌تواند در این شرایط واحد خود را خوب و با نشاط اداره کند.


حمایت با هدف حفظ ظرفیت تولید

جهانگیری ادامه داد: البته برخی مشکلات هم وجود دارد که نیازمند حمایت دولت از این واحدهاست تا ظرفیت تولید داخلی حفظ شود. خوشبختانه هر کدام از این سه واحدی که مورد بازدید قرار گرفت 400 تا 700 نفر نیروی فعال دارند و تولید خود را با قوت ادامه می‌دهند. معاون اول رییس‌جمهور در مورد کمبود نقدینگی و نبود سرمایه در گردش نیز گفت: این سیاست ادامه خواهد یافت و بانک‌ها باید سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین کنند از این‌رو تلاش می‌کنیم تا همه واحدهای بالای 60 تا 80درصد تکمیل شوند و در برنامه‌ریزی‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی حمایت‌های ویژه‌یی از واحدهایی که نیاز به سرمایه در گردش دارند یا نیازمند حمایت هستند و حتی واحدهایی که تولید خوبی دارند، انجام شده است.


لزوم اعمال مدیریت واردات

جهانگیری ضرورت اعمال مدیریت در واردات کشور را نیز یادآور شد و گفت: نباید و نمی‌توان به خاطر ژست عضویت در سازمان تجارت جهانی تعرفه‌های خود را به گونه‌یی تنظیم کنیم که تولید داخلی ضربه بخورد. این درحالی است در قوانین هر کشوری که عضو این سازمان شود، می‌تواند فرصت برای تطبیق شرایط اقتصادی خود با شرایط سازمان تجارت جهانی را داشته باشد هر چند امروز تعرفه‌های کشور تعرفه‌های بالایی نیست. معاون اول رییس‌جمهور درخصوص تاثیر عوامل محیطی بر فضای کسب و کار واحدهای تولیدی و نقش دولت در این زمینه گفت: دولت در حوزه سیاست خارجی و پس از برجام فضا را برای ایجاد داد و ستد و مبادلات بانکی فراهم کرده و از طرفی دیگر با کنترل تورم فضا را برای رقابت تولیدکنندگان با رقبای خارجی مهیا کرده است.


کنترل تورم؛ موفقیت بزرگ دولت

جهانگیری اظهار کرد: تورم با شعار پایین نمی‌آید بلکه نتیجه سیاست‌های جدی دولت تدبیر و امید است که امروز برای نخستین ‌بار تورم در کشور تک رقمی شد و به زیر 10درصد رسید که موفقیت بزرگی برای دولت محسوب می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود از موضوع قاچاق به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل آسیب زننده به واحدهای تولید داخلی یاد کرد و گفت: چرا درحالی که همه کشور از بالا تا پایین از قاچاق می‌نالند به دلیل بی‌ در و پیکر بودن مرزهای کشور قاچاق همچنان وجود دارد. وی تاکید کرد: امروز در اینجا به واحدهای تولید‌کننده در این شهرک صنعتی و کل کشور این پیام را ابلاغ می‌کنم که شما با دولت در یک جهت واحد قرار دارید تا خط تولید کشور با نشاط و رونق حرکت کند. در این راه نظام بانکی، سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی همه مساعی خود را به کار خواهند گرفت تا شرایط برای حضور با شتاب و شاداب صنعت کشور فراهم شود.


توجه به بخش‌های پیشران اقتصاد

به گزارش«تعادل» وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جریان بازدید معاون اول رییس‌جمهور از چندین واحد تولیدی در شهرستان پاکدشت در نشست با مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرستان که در شهرک صنعتی عباس‌آباد برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت توسعه تولید، ایجاد خلاقیت و نوآوری گفت: خوشبختانه در بازدیدهای انجام شده امروز شاهد رونق تولید و پویایی در فعالیت‌ها هستیم اما همچنان راه طولانی در پیش داریم. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده باید بخش‌های پیشران اقتصاد مورد حمایت لازم از سوی بانک‌ها قرار بگیرند و در این بین بخش تولید نیز مورد توجه بیشتری قرار داشته باشد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه کشور به تلاش و کار هر چه بیشتر نیاز دارد، تصریح کرد: بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری که همواره بر توسعه و رونق تولید و استفاده از توانمندی‌ها و کالاهای داخلی تاکید داشته‌اند باید سعی کنیم تا مسیر را برای پیمودن هر چه سریع‌تر این راه هموار ‌کنیم و مسائل و مشکلات پیش پای آن را برداشته تا تولید بیش از پیش فعال شود. وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی یادآور شد: بر این اساس 9مورد از 24مورد مطرح شده به طور مستقیم به این بخش از اقتصاد کشور تعلق دارد که تلاش می‌کنیم بر همین اساس مباحث درون‌زایی و برون‌‌نگری، اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد تسهیلات، توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش تولید اشتغال و بهره‌وری و کاهش شدت انرژی که ازجمله محورهای آن است را بتوانیم مورد توجه بیشتر قرار دهیم.


صنعتی‌ شدن کشور؛ لازمه توسعه

نعمت‌زاده جدیت در حل مسائل و پیگیری امور را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر مصمم باشیم تا به رونق دست یابیم باید با جدیت فعالیت‌ها را تا حصول نتیجه نهایی دنبال کنیم. نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه صنعتی کردن کشور باید حرف همه صنعتگران باشد، اظهار کرد: تا کشور صنعتی نشود، نه دانشگاه‌ها هدفمند خواهند شد و نه می‌توان به توسعه روزافزون امید داشت که در این بین فعالان اقتصادی باید به کمک تولید بیایند. وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور پررنگ‌تر نظام بانکی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بخش‌های پیشران اقتصاد مورد حمایت لازم از سوی بانک‌ها قرار بگیرند و در این بین بخش تولید نیز مورد توجه بیشتری قرار داشته باشد چراکه اگر تولید فعال شود به دنبال آن خدماتی فعال شده که این مهم به افزایش اشتغالزایی کمک خواهد کرد.


واردات؛ مهم‌ترین مشکل صنعت

اما درحالی معاون اول رییس‌جمهور برخی خبرها درباره صنعت لوازم خانگی کشور را سیاه‌نمایی دانسته و از وضعیت خوب این صنعت سخن گفته که طی چند سال اخیر، واحد‌های مختلف صنعتی به‌دلیل مشکلات متعدد ازجمله فقدان نقدینگی، کمبود تقاضا، افزایش بدهی‌های بانکی و افزایش هزینه‌های تولید با کمتر از ظرفیت فعالیت کرده یا نیمه‌تعطیل و تعطیل شدند. به‌عنوان نمونه اخیرا نخستین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور یعنی ارج که نامی آشنا برای تمام مردم داشت و کمتر شخصی با تولیدات آن بیگانه بود، به دلیل تشدید مشکلات تولید رسما از هفته گذشته تعطیل شد. براساس آمار، ظرفیت بازار لوازم خانگی کشور حدود 20هزار میلیارد تومان است که سهم محصولات داخلی از این رقم 5هزار میلیارد تومان و سهم محصولات خارجی 15هزار میلیارد تومان است. با توجه به این آمار و اذعان تولیدکنندگان امروز 70درصد بازار لوازم خانگی کشور دراختیار برندهای خارجی و سهم تولیدات داخلی در خوشبینانه‌ترین حالت 30درصد است. بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی امروز با 30تا 40درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و عامل اصلی آن را حضور محصولات مشابه خارجی، کمبود تقاضا در بازار و البته قاچاق‌ می‌دانند. محمدرضا درافشار نایب‌رییس انجمن لوازم خانگی در این زمینه معتقد است که مشکل امروز صنعت لوازم خانگی کشور واردات بی‌رویه از مسیرهای قانونی و غیرقانونی است. اندازه بازار کوچک شده و بیکاری در سطح واحدهای تولیدی بسیار افزایش پیدا کرده است، علاوه بر این، امروز صنعت لوازم خانگی کشور نیازمند کمک جدی دولت در بخش‌های مختلف است اما این کمک به ‌معنای فقط تزریق نقدینگی نیست، بلکه باید بازار رونق پیدا کرده و خرید و فروش به‌نحو مناسبی انجام شود.


مدیریت دولتی؛ مدیریت ناموفق

درافشار با گلایه از اینکه در شرایط رکود همچنان درهای کشور باز بوده و کالاهای خارجی بدون هیچ ممنوعیتی وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: این خود آسیب جدی برای تولیدکننده داخلی است. در این شرایط تولیدکننده داخلی که کمتر از ظرفیت خود به فعالیت می‌پردازد با افزایش هزینه‌های تولید روبروست و از‌ آن‌ طرف کالای خارجی با قیمتی ارزان‌تر در بازار به فروش می‌رسد. وی اضافه کرد: تجربه ثابت کرده مدیریت دولتی هیچ‌وقت موفق نبوده است و باید صنایع به‌سمت خصوصی‌سازی حرکت کند، گواه این مطلب تعطیلی واحدهای بزرگ صنعتی طی سال‌های اخیر است، به عنوان نمونه تعطیلی کارخانجات ارج، آزمایش، پارس الکتریک، کفش وین و کفش ملی حاصل مدیریت غلط دولت است که دولت هیچ سیاستی برای رفع مشکلات آنها ندارد در حالی که باید در این رابطه تدبیر مناسبی را به‌کار می‌گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر