روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۷۵

مازاد تجاری 1.3میلیارد دلاری

مهر معاون وزیر صنعت از تامین ارز مورد نیاز واردات از محل صادرات خبر داد و گفت: براساس اعلام آمارهای رسمی تجارت خارجی کشور، صادرات در دو ماهه به 6.8میلیارد دلار رسیده که این رقم بالاتر از میزان وارداتی است که در همین دوره اتفاق افتاده است. بر این اساس میزان واردات در این مدت، 5.5میلیارد دلار بوده است که نشان از این دارد که 1.3میلیارد دلار ارز بالاتر از میزان ارزی که صرف واردات شده، از طریق صادرات تامین شده است. ولی‌اله افخمی‌راد گفت: امسال دولت پیش‌بینی کرده است که ۱۰میلیارد دلار صادرات غیرنفتی افزایش یافته و کل صادرات کشور به ۵۰میلیارد دلار برسد که راهکارهای آن هم در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی دولت که چندی پیش ابلاغ شد، گنجانده شده است. به گفته افخمی‌راد، با توجه به اینکه سیاست تک نرخی کردن ارز یکی از خواسته‌های بجا و قابل پیگیری فعالان اقتصادی است، دولت این موضوع را در دستور کار قرار داده و به تدریج در حال خروج از سیاست ارز چند نرخی است، این در حالی است که به تدریج تعداد کالاهایی که مشمول دریافت ارز مبادلاتی هستند، کاهش یافته و دولت سیاست خود را حذف تدریجی ارز مبادلاتی قرار داده است.


اطلاعیه جدید سازمان حمایت

گروه صنعت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از هموطنان خواست به هنگام خرید خودروهای وارداتی از داشتن گارانتی و ‏وارانتی آن اطمینان حاصل کنند. سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرد: ‏ارائه گارانتی و وارانتی خودرو وارداتی اجباری است و ‏ با عنایت به اینکه در اجرای ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان یکی از عمده‌ترین اهداف صدور دستورالعمل ساماندهی واردات ‏خودرو در شهریورماه سال 94 جلوگیری از ورود خودرو فاقد گارانتی به کشور است، بنابراین انتظار آن است، خودروهای وارداتی توسط ‏واردکنندگان فاقد نمایندگی رسمی که بر اساس مکانیسم فوق وارد کشور شده است دارای ضمانت ارائه خدمات پس از فروش تعهد شده ‏توسط شبکه نماینده رسمی باشد. در غیر این صورت تلقی این است که خودرو مذکور فاقد اصالت لازم از حیث مواردی نظیر دارا بودن ‏استاندارد یورو 2 به جای یورو 5 کار کرده، تغییرات غیر استاندارد در سیم‌کشی خودرو، عدم تطابق آپشن‌های اعلامی با آپشن‌های واقعی است. لذا باتوجه به مراتب فوق به کلیه خریداران و مصرف‌کنندگان خودروهای وارداتی که تمایلی به تامین خودرو از طریق ‏شبکه نمایندگان رسمی ندارند، توصیه می‌شود برای پیشگیری از بروز شبهات بعدی دراصالت خودرو، در هنگام خرید از ‏واردکنندگان فاقد نمایندگی رسمی حتما از شرایط خدمات پس از فروش خودرو و همچنین وجود کارت گارانتی خودرو آگاهی ‏و اطمینان حاصل کرده و از خرید خودروهای فاقد کارت گارانتی اکیدا خودداری کنند.


رشد منفی مستمر سیمان

گروه صنعت سید محمد اتابک، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور درباره وضعیت فعلی صنعت سیمان کشور و تلاش دولت برای طراحی بازار برای عرضه مازاد تولید این محصول در دیگر کشور‌ها گفت: برای حجم انبوه مازاد تولید سیمان ایران هنوز اقدامی صورت نگرفته است. انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا مذاکراتی داشتند اما هنوز کار را به جایی نرساندند. اتابک درباره ساخت کارخانه سیمان در کشورهای واردکننده سیمان از ایران مثل عراق برای غلبه بر مشکلات تعرفه‌یی و قانونی گفت: یکی از راهکارهای صنعت سیمان کشور بدون شک راه‌اندازی کارخانه یا آسیاب سیمان در منطقه است اما با احداث کارخانه نمی‌توانیم، مشکل 80 میلیون تن تولید سیمان کشور را حل کنیم. واقعیت این است که مصرف سیمان در کشور پایین آمده و در سال جاری به 40 تا 45 میلیون تن خواهد رسید. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: هیچ زمانی شرایط کشور این‌طور نبوده که رشد سیمان منفی شود اما در حال حاضر 2 تا 3 سال است که شاهد رشد منفی سیمان هستیم.


ورشکستگی 30 درصد بنگاه‌ها

تسنیم دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: ۳۰درصد از واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی در شرف ورشکستگی قرار دارند و 40درصد بقیه بنگاه‌ها هم با نصف ظرفیت خود کار می‌کنند. سیدمحمدرضا مرتضوی افزود: بخشی از بنگاه‌ها به بانک‌ها بدهکارند و به علت شرایط رکود و خاص اقتصاد کشور در 5 سال اخیر بدون تقصیر نتوانستند بدهی‌های خود را پرداخت کنند. عده‌یی از بنگاه‌ها موفق به تکمیل و راه‌اندازی خطوط تولیدشان شدند اما سرمایه در گردش ندارند و تعدادی از بنگاه‌ها هم به علت افزایش نرخ ارز‌ از هزار به 3هزار تومان دچار مشکل شدند. وی گفت: اگر بانک‌ها جهت حمایت از تولید همکاری کنند و بقیه معوقات بانکی را بدون احتساب بهره از واحدهای تولیدی بگیرند، به سرعت می‌توانند به پول‌های خود برسند و واحدهای تولیدی هم آمادگی این کار را دارند. مرتضوی افزود: در غیر این صورت واحدهای تولیدی نمی‌توانند، بدهی‌های خود را به بانک‌ها پرداخت کنند.


قیمت دولتی مرغ و گوشت

ایسنا مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰هزار تن گوشت قرمز که از سوی شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی ذخیره‌سازی شده بود در استان‌های مختلف کشور توزیع شده و از سوی دیگر بیش از ۶۰ هزار تن گوشت مرغ نیز در همه استان‌ها توزیع و ذخیره‌سازی شده است. علی‌رضا ولی اظهار کرد: هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد به استان‌ها ۱۸هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که احتمالا در این استان‌ها با اندکی سود کیلویی حدود ۱۹ تا ۲۰هزار تومان فروخته شود. همچنین هر کیلوگرم گوشت مرغ ۶۵۰۰ تومان به استان‌ها تحویل داده شده که کیلویی حدود ۵۱۰۰تومان در بازار مصرف عرضه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر