استمهال یک‌ساله بدهی بنگاه‌ها

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۷۴

5 هزار طرح نیمه‌تمام راه‌اندازی می‌شود

گروه صنعت

روز گذشته معاون اول رییس‌جمهور در دیدار با نمایندگان بخش خصوصی از اولویت دولت در واگذاری رایگان طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی خبر داد. در همین حال، وزیر صنعت نیز اعلام کرد 5هزار طرح نیمه‌تمام راه‌اندازی می‌شود.» براین اساس، به نظر می‌رسد در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام‌و‌عمل» دولت عزم خود را جزم کرده است تا هر چه زودتر از پروژه‌های نیمه‌تمامی که روی دستش مانده خلاص شود. هر چند محمدرضا نعمت‌زاده از بانک مرکزی و ریاست آن؛ یعنی ولی‌الله سیف، خواسته است تا «بدهی ۷۵۰۰ واحد صنعتی راکد را برای احیای آنها برای مدت یک‌سال به تعویق بیندازد». در عین حال، این وزارتخانه برای بازگرداندن رونق به تولید در تلاش است تا از واردات کالاهایی که معادل داخلی دارند، جلوگیری کند و به همین منظور نعمت‌زاده گفته است: «وزارت صنعت برای مقابله با واردات ۸۰۰ قلم کالا که زمینه تولیدشان در داخل کشور مهیاست تلاش می‌کند، هرچند این مهم بدون همکاری دولت میسر نخواهد بود و وزارت صنعت به تنهایی نمی‌تواند اعتماد مردم را به تولید داخل جلب کند».


درخواست برای تعویق پرداخت بدهی

به گزارش «تعادل»، محمدرضا نعمت‌زاده که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سخن می‌گفت؛ با بیان اینکه تبدیل رشد ۱۰درصد منفی به ۶درصد مثبت کار سختی بود که به آن دست یافته‌ایم اما هنوز مشکلاتی باقی‌ است، افزود: زمانی که وزارت صنعت را تحویل گرفتیم با اشتباهات زیادی از دولت قبل مانند واگذاری‌های نابجا و اشتباه مواجه بودیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ۷۵۰۰ واحد تایید شده که قرار است به عنوان‌های گوناگون تسهیلاتی برای رشد و حرکت تولید داخل دریافت کنند، افزود: این واحدها برای برون‌رفت از دیونی مانند چک‌های برگشتی، عقب‌افتادگی بدهی‌های بانکی و بدهی‌های بیمه‌یی، به درخواست وزارت صنعت می‌توانند از تسهیلات ویژه بانکی بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: وزارت صنعت از بانک مرکزی خواسته تا بدهی‌های این واحدهای کوچک را برای یک‌سال به تعویق بیندازد تا زمان تنفس کوتاه‌مدتی برای شروع دوباره و حرکت محکم‌تری به صنایع کوچک داده شود. تاکنون ۸هزار واحد صنفی کوچک برای دریافت تسهیلات نام‌نویسی کرده‌اند که از آن میان ۴۰۰ مورد به بانک‌ها معرفی شد تا تسهیلات ویژه دریافت کنند. حدود 5هزار طرح نیمه‌تمام در سال ۹۵ در بخش صنعت راه‌اندازی خواهد شد که این میزان پارسال 4هزار مورد بود.


بهره‌برداری از 33 طرح صنعتی و تجاری

وزیر صنعت با بیان اینکه امسال باید ۳۳ طرح صنعتی و تجاری به بهره‌برداری برسد افزود: اولویت با واحدهایی است که طرح‌هایشان فقط مشکل مالی دارند و پس از مرتفع شدن آن در راه صادرات قرار می‌گیرند. همچنین سقف پرداخت تسهیلات را برای واحدهای کوچک یک‌میلیارد تومان، واحدهای متوسط 3میلیارد تومان و طرح‌های با رشد بالای ۶۰درصد را 2میلیارد تومان و بازپرداخت این تسهیلات دو ساله و با سود ۲۰ و ۲۲درصد است.


رکود؛ عامل کوچک‌سازی واحد‌های صنفی

نعمت‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه فعال‌سازی صنایع کوچک و زیر 100 نفر می‌تواند یکی از محرک‌های چرخه تولید داخل باشد، تصریح کرد: بانک‌های عامل این تسهیلات تمام بانک‌های دولتی و خصوصی هستند. وی با اشاره به اینکه 40درصد از اشتغال در صنایع کوچک خلاصه می‌شود گفت: برخی واحدهای صنفی به علت مشکلات مالی نمی‌توانند کالاهای خود را عرضه کنند که این رکود باعث کوچک‌سازی واحدهای صنفی می‌شود اما شورای پول و اعتبار ترتیبی اتخاذ کرده تا این بخش بتواند به صورت اقساط، کالاهای خود را به فروش برساند و به این ترتیب از افزایش جمعیت بیکار جلوگیری شود.


تسهیلات برای نوسازی ماشین‌آلات

نعمت‌زاده همچنین از تسهیلاتی برای نوسازی ماشین آلات صنعتی در بخش صنایع پایین دست خبر داد و گفت: تسهیلات بیمه‌یی صرفاً برای وثیقه است و آن واحدهای صنفی که قبلاً وثیقه‌های خود را استفاده کرده‌اند می‌توانند با بهره مندی از این طرح، دوباره برای بانک‌های عامل وثیقه مورد نیاز را استفاده کنند. نعمت‌زاده در مورد صنعت خودرو نیز گفت: درست است که خودروسازان موظفند تا واحد کنترل کیفیت و نظارت داشته باشند اما وزارت صنعت هم برای کمک به این بخش از صنعت همکاری‌های زیادی را انجام می‌دهد. در بخش رضایت‌سنجی مشتریان، ایده‌آل نیستیم اما رو به بهبود پیش می‌رویم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به رو به بهبود بودن واحدهای قطعه‌ساز و بخش‌های خدمات پس از فروش اشاره کرد و ادامه داد: امید است به سمتی برویم که ۱۰سال آینده دو ثلث تولید برای داخل و یک ثلث در بخش صادرات مورد استفاده قرار گیرد. وی با بیان اینکه استاندارد جهانی مراجعه خودروها به تعمیرگاه در سه ماهه اول عمرشان حدود یک‌و‌نیم است و این رقم در ایران سه است گفت: امیدواریم تا سه سال آینده به حدی برسیم که نارضایتی در بخش کیفی خودروهایمان از بین برود. وزیر صنعت خاطرنشان کرد: از بازار سرمایه کشور با بانک مرکزی و البته سرمایه‌گذاران خارجی می‌خواهیم تا منابعی را در اختیار صنعت کشور قرار دهند تا با این کمک بتوانیم چرخه تولید را که مدتی است در رکود به سر می‌برد به حرکت درآوریم. ممکن است خودروسازی سایپا به صورت غیرمستقیم با سیتروئن فرانسه مشارکتی ۵۰درصدی داشته باشد اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. وی همچنین از گام‌های برداشته شده موثری در بخش جایگزینی خودروهای فرسوده خبر داد و گفت: نرخ تفاوت قیمت خودروهای نو با فرسوده در دست بررسی است.


فعال‌شدن صنایع معدنی مهم کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره اواضع تولید معادن کشور افزود: معادن کشور نمی‌توانند جایگزین صنعت نفت شوند اما دلیل نمی‌شود که برای اکتشافات دقیق‌تر فعالیتی صورت نگیرد. در این میان هزاران پروانه بلااستفاده در حوزه معدن وجود دارد که در دست ابطال قرار گرفته تا این فرصت به سرمایه‌گذاران جدید داخلی و خارجی انتقال یابد. وی همچنین از فعال شدن معادن سرب و روی و سنگ‌آهن کشور خبر داد و افزود: صادرات سنگ‌آهن امسال هم مشابه پارسال کاهش می‌یابد تا به سمت گندله‌سازی پیش برویم. مواد خام از معافیت مالیاتی بهره‌مند نیستند به این ترتیب سعی بر آن است تا مواد خام به افشره و گندله تبدیل شود و به این ترتیب شرکت‌های تولید‌کننده بتوانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.

دولت در قیمت‌گذاری فولاد دخالتی ندارد

نعمت‌زاده گفت: سال قبل تنها در یک مورد مجبور شدیم تا برای قیمت‌گذاری گندله سنگ‌آهن اقدام کنیم تا دیگر واحدهای تولید‌کننده متضرر نشوند اما روی‌هم‌رفته دولت برآن است که هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد نداشته باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید‌کننده خوب آن است که بتواند بخشی از تولیدش را صادر کند، گفت: در حوزه لوازم خانگی اولویت ما این است که تولید داخل را با علم و فناوری شرکت‌های معتبر خارجی که با آنها مذاکره نیز کرده‌ایم تحریک و فعال کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر