اولتیماتوم ایران به شرکای چینی

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۷۹

گروه تجارت| چین را می‌توان رفیق روزهای سخت ایران دانست. هرچند بسیاری بر بالا بودن حجم روابط تجاری ایران و چین به نفع طرف چینی انتقاد دارند، اما مقامات کشور معتقدند چین در روزهای سخت کنار ایران بوده است و حالا با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها نیز باید در کنار آنها باشیم، اما «رفع موانع بانکی»، «افزایش کیفیت کالا» و «سرمایه‌گذاری»، 3 شرط باقی‌ماندن چین به عنوان شریک نخست تجاری ایران است. با رفع تحریم‌ها شرایط برای حضور در بازار ایران رقابتی شده و هر روز شاهد حضور هیات‌های متعدد تجاری از کشورهای مختلف هستیم، بنابراین به عقیده معاون وزیر صنعت، چین برای باقی‌ماندن به عنوان شریک نخست تجاری ایران، باید موانع بانکی را از پیش‌رو بردارد، در افزایش کیفیت کالاهای خود بکوشد و در ایران سرمایه‌گذاری کند. درحالی که رییس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است؛ در برنامه ششم توسعه و سند چشم‌انداز پیش بینی شده است که حجم مبادلات ایران و چین از مرز 60میلیارد دلار عبور کند و حتی بتواند به مرز 70میلیارد دلار برسد، چراکه ایران روابط خود را با چین تا 50 سال آینده ترسیم کرده است و ورود هیات‌های مختلف لطمه‌یی به روابط ایران و چین نمی‌زند. اسدالله عسگراولادی، ضمن اعلام آمادگی کامل برای تضمین سرمایه‌گذاری تجار چینی‌ در ایران، گفت: هرچند غربی‌ها تمایل دارند جای چین را بگیرند اما ما هرگز جای چینی‌ها را با هیچ کشوری عوض نمی‌کنیم.


اجرای ده‌ها پروژه توسط شرکت‌های چینی

در همین حال در همایش همکاری‌های تجاری ایران وچین، ولی‌اله افخمی‌راد، رییس سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به مناسبات اقتصادی بین ایران و چین و اجرای ده‌ها پروژه توسط شرکت‌های چینی در ایران و شناخت تجار ایرانی و چینی از یکدیگر، چین همچنان شریک اول تجاری ایران است. افخمی‌راد گفت: ایران و چین می‌توانند برای توسعه صادرات در زنجیره تولید کالا همکاری کنند. ما این آمادگی را داریم که بخشی از توان تولید شرکت‌های ایرانی را برای صادرات به دیگر کشورها برای تولید برندهای چینی اختصاص دهیم. با این همکاری دیگر شرکت‌های چینی برای توسعه بازار نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد و تحمل ریسک ندارند. وی گفت: امروز ایران و چین همکاری‌های فی‌مابین را نه فقط در حوزه‌های تجاری، بلکه در حوزه‌های تولید صنعتی، نفت‌وگاز، پتروشیمی، معدن، راه، راه‌آهن، پروژه‌های زیربنایی، همکاری‌های علمی، فرهنگی و بسیاری از حوزه‌های دیگر توسعه می‌دهند. رییس سازمان توسعه تجارت گفت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی نفت و گاز جهان می‌تواند امنیت تامین انرژی مورد نیاز چین را برآورده کند و به عنوان یک پایگاه با ثبات در منطقه نقش مرکزی در جذب سرمایه‌گذاری صادراتی چین داشته باشد. افخمی‌راد با بیان اینکه می‌توان زمینه‌یی را فراهم کرد، گفت: محصولات چینی در ایران تولید و به بازارهای جهانی و منطقه‌یی صادر شوند. وجود روابط دوستان دیرینه بین ایران و چین، منابع طبیعی و معدنی بسیار غنی، نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد، مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری، محیط سیاسی با ثبات و همچنین تجربه و ارتباطات شرکت‌های چینی در بازار ایران می‌تواند منجر به گسترش روابط شود. وی با اشاره به سفر شی جین پینگ رییس‌جمهور چین به ایران و امضا 17 سند همکاری از جمله سند تقویت همکار‌‌ی‌های صنعتی، معدنی و سرمایه‌گذاری و سند همکاری در توسعه جاده ابریشم، گفت: باید شاهد تقویت هر چه بیشتر روابط دو کشور باشیم.


کاهش 34درصدی مبادلات

افخمی‌راد با اشاره به اینکه در سال 2014 شاهد رکوردزنی روابط بین دو کشور بودیم گفت: تجارت متقابل به 52میلیارد دلار رسید؛ در سال 2015 شاهد افزایش حجم مبادلات بین دو کشور بودیم ولی با توجه به افت 50درصدی قیمت نفت و کاهش قیمت فرآورده‌ها و مشتقات آن، ارزش مبادلات ایران و چین در سال 2015 نسبت به 2014 تا 5/34 درصد کاهش داشت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با اختلاف آمارهای حجم تجارت ایران و چین اظهار کرد: هر کشوری در ارتباط با تجارت خارجی، آمارهایی دارد که این آمارها بعضا با یکدیگر دارای اختلاف است. وی ادامه داد: این اختلاف‌ها ابتدا به قیمت پایه کالا و پس از آن به عدم ثبت زمان ورود مربوط می‌شود؛ یعنی اینکه کالاهایی در یک کشور هنگام خروج ثبت شده و از زمان ورود ثبت نمی‌شوند. رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد حجم تجارت با چینی‌ها اظهار کرد: در سال گذشته 11.2 میلیارد دلار واردات از چین صورت گرفت و حدود 7.8میلیارد دلار نیز به چین صادرات داشته‌ایم؛ این ارقام جدای از بخش نفتی ما بوده است.

ثبت‌سفارش واردات خودرو متوقف نشده است

در همین حال رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: ثبت سفارش واردات خودرو متوقف نشده است اما تاکید داریم باید نمایندگی‌ها از طریق کمپانی تولید‌کننده خودرو اقدام کنند؛ نه اینکه از یک کشور ثالث نمایندگی بگیرند. همچنین آنها باید مسوولیت تامین خدمات پس از فروش را برعهده داشته باشند. افخمی‌راد درباره کیفیت برخی کالاهای چینی عنوان کرد: کالاها با قیمت‌های مختلفی وجود دارند. اما باید کالایی خریداری شود که کیفیت بالایی داشته باشد، چراکه مطمئنا کالاهایی با قیمت کم که کیفیت پایینی دارند به سرعت از بین می‌روند. وی همچنین در مورد نظارت بر واردات کالا از چین و سایر کشورها گفت: کالاهایی وجود دارد که مشمول استاندارد اجباری هستند و اگر از خارج هم وارد شود باید حداقل استاندارد لازم را داشته باشد. در غیر این صورت اجازه ورود پیدا نمی‌کند. علاوه بر این کالاهایی هستند که مشمول استاندارد اجباری نیستند. برخی خریداران کالاهایی را سفارش می‌دهند که باید از طریق مراجع نظارتی و بازرسی متوجه کیفیت آن شوند تا پس از آنکه مجوز ورود گرفتند کالای بی‌کیفیت در اختیار آنها قرار نگیرد. رییس سازمان توسعه تجارت همچنین به نگاه کشورها به ایران پس از برجام نیز اظهار کرد: نگاه کشورهای منطقه و جهان پس از برجام به ایران مثبت است؛ علاوه بر این ما تاکید داریم اگر قرار است سرمایه‌گذاری انجام شود انتقال تکنولوژی نیز صورت گیرد.


امضای 7 سند همکاری

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در این همایش از امضای هفت سند همکاری مابین سازمان توسعه تجارت ایران با شورای تشویق تجارت بین‌الملل چین خبر داد تا بر این اساس دو طرف تلاش‌های خود را در جهت ارتقای ‌روابط تجاری و سرمایه‌گذاری سازماندهی کنند. رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به سرمایه‌گذاری جدید چین در پروژه‌های دولتی ایران گفت: روز گذشته دو تفاهمنامه مهم میان دو کشور در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک و افزایش صادرات ایران به چین به امضا می‌رسد. اسدالله عسگراولادی با اشاره به ورود یک هیات اقتصادی از چین به کشور اظهار کرد: بزرگ‌ترین هیات اقتصادی چین در سال‌های اخیر به ایران آمده است و امروز در سازمان توسعه تجارت مذاکرات دوجانبه بین بازرگانان دو کشور انجام می‌شود. رییس اتاق ایران و چین ادامه داد: در این نشست دو تفاهمنامه بین دو کشور در زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک و افزایش صادرات ایران به چین به امضا می‌رسد.


تضمین سرمایه‌گذاری‌های چین

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه توریست‌های چینی به ایران نمی‌آیند و تعداد آنها بسیار کم است، گفت: توریست‌های چینی ایران را به عنوان مقصد گردشگری خود نمی‌دانند. عسگراولادی گفت: رییس‌جمهور چین در سال 2013 پیشنهاد یک کمربند و جاده را برای توسعه همکاری‌ها پیشنهاد داد که دولتمردان چین و ایران همت خود را در این زمینه و برای تحقق آن به کار گرفتند. وی با اشاره به اینکه وضعیت آمار تجاری دو کشور ایران و چین در گمرک‌های دو کشور متفاوت است گفت: دلیل این اختلاف آماری آن است که گمرک چین اطلاعات تجاری ترانزیت کالاهای افغانستان و پاکستان را نیز در تجارت ایران حساب می‌کند. وی با اشاره توسعه روابط تجاری دو کشور نیز گفت: ما می‌توانیم حجم روابط اقتصادی دو کشو ررا به 60میلیارد دلار برسانیم و در مدت 10 سال امکان رسیدن این رقم به 80میلیارد دلار نیز وجود دارد. عسگراولادی گفت: رییس‌جمهور ما در دیداری که با مسوولان چینی داشت اعلام کرد که در مدتی 20 ساله امکان افزایش حجم مبادلات تجاری به 100 میلیارد دلار نیز وجود دارد که ما از آن استقبال می‌کنیم. وی با اشاره به شرایط مناسب ایران برای سرمایه‌گذاری سایر کشورها ازجمله چین گفت: در کشور ما انرژی ارزان و کارگر تحصیلکرده و مناسب وجود دارد و با استفاده از این موقعیت‌ها می‌توان شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری با اولویت‌ بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط فراهم کرد. عسگراولادی گفت: فعالیت‌های مشترک دو کشور و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده مانند میخی که بر زمین کوبیده شده است پایدار و محکم است و ما حفظ این سرمایه‌ها را تضمین می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه بعد از 7 سال بزرگ‌ترین هیات تجاری چین به ایران آمده است، گفت: چابهار ایران موقعیت مناسبی برای استفاده به عنوان جایگزین دریایی جاده ابریشم در قرن بیست و یکم است. رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه چرا توریست‌های چینی به ایران نمی‌آیند و تعداد آنها بسیار کم است گفت: توریست‌های چینی ایران را به عنوان مقصد گردشگری خود نمی‌دانند و تنها چینی‌هایی که از ایران به عنوان محل ترانزیتی عبور می‌کنند چند روزی را نیز در ایران به گردشگری می‌پردازند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر