دستور ویژه برای مبارزه با قاچاق سازمان ‌یافته

۱۳۹۵/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۶۷۲

گروه صنعت|

قاچاق کالا بزرگ‌ترین آسیب را به تولید هر کشوری وارد می‌کند. در همین حال قاچاق سازمان یافته ازجمله معضلات اساسی پیش روی تولید است؛ به معنی اینکه گروهی با برنامه‌ریزی و اهداف از پیش تعیین شده، اقدام به قاچاق می‌کنند که نگرانی درباره این موضوع در ایران سبب شده که دولت، مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته و در نتیجه حمایت از تولید داخل را در دستور کار ویژه خود قرار دهد. در همین زمینه جلسه‌یی درخصوص قاچاق کالا به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد تا با یادآوری اینکه قاچاق کالا آسیب جدی به تولید داخلی وارد می‌کند بر لزوم شناسایی اقلام اصلی کالاهای قاچاق تاکید شود. معاون اول رییس‌جمهور در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت را مامور کرد که در جهت ساماندهی تجارت مرزی، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد تا این نوع تجارت براساس نظم و چارچوبی قانونی در کشور انجام شود. در همین‌ حال، گوشی تلفن همراه یکی از اصلی‌ترین کالاهای قاچاق‌پذیر است که در این زمینه مقرر شده است کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ظرف مدت دو ماه سازوکار لازم را طراحی کند تا گوشی تلفن همراه قاچاق نتواند در شبکه مخابراتی فعالیت کند و در این راستا رعایت حال مردم و عدم ایجاد مشکل برای آنها نیز باید حتما مد نظر قرار گیرد. در جلسه بررسی اوضاع و روند قاچاق سازمان یافته وزرای دادگستری، راه و شهرسازی، معاون رییس‌جمهور در امور مجلس، رییس سازمان توسعه و تجارت و رییس کل گمرک نیز حضور داشتند و ماموریت وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مربوطه برای شناسایی و برخورد با قاچاق سازمان‌یافته از دیگر تصمیماتی بود که در این جلسه اتخاذ شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ماموریت یافت برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با ورود لوازم یدکی خودرو قاچاق و ساماندهی تجارت مرزی انجام دهد.

به گزارش«تعادل» اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در این نشست دولتی خواستار تدوین راهکارهای عملیاتی مبارزه با قاچاق به ویژه قاچاق سازمان‌یافته شد. این مقام مسوول با اشاره به اینکه باید به بررسی نظری قاچاق پرداخت، گفت: امسال به جای آنکه به دنبال آسیب‌شناسی باشیم و به بررسی نظری قاچاق بپردازیم باید برنامه‌هایی عملیاتی و راهگشا برای مقابله با قاچاق، تدوین و از آسیب رسیدن به تولید داخلی به طور جدی جلوگیری کنیم. جهانگیری همچنین با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر وجود قاچاق سازمان یافته در کشور تصریح کرد: نمی‌توانیم به سادگی از کنار این موضوع عبور کنیم؛ چراکه موضوعی نگران‌کننده است و لازم است وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط منشأ و گلوگاه‌های قاچاق سازمان‌یافته در کشور را شناسایی و با آن برخورد کنند.


تشکیل کارگروه مبارزه با قاچاق

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص حجم واردات قاچاق در صنعت نساجی و گوشی تلفن همراه اظهار کرد: صنعت نساجی یکی از صنایع پراهمیت و اشتغال‌زا در کشور است که واردات قاچاق در این صنعت باعث آسیب و لطمه فراوان به تولید و اشتغال در این بخش شده است. وی همچنین با تاکید بر اینکه باید در اسرع وقت نسبت به جلوگیری از واردات قاچاق گوشی تلفن همراه اقدام شود خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک جمهوری اسلامی ایران شد و گفت: این کارگروه حداکثر ظرف مدت دو ماه سازوکار لازم را تعیین و نرم‌افزار و سامانه مربوطه را طراحی کند؛ به گونه‌یی که از فعالیت گوشی تلفن همراه قاچاق در شبکه مخابرات کشور جلوگیری شود. وی افزود: در این راستا باید به گونه‌یی اقدام شود که مردم دچار زحمت و سختی نشوند و این اطمینان به مردم داده شود که گوشی تلفن همراه و اجناسی که به صورت رسمی در کشور به فروش می‌رسد از اصالت، کیفیت و استاندارد لازم برخوردار بوده و از مبادی رسمی و به طور قانونی وارد کشور شده‌اند. جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده از میزان قاچاق واردات لوازم یدکی خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست در اسرع وقت با هماهنگی شرکت‌های خودروساز، سازوکار و طراحی لازم را برای جلوگیری از ورود لوازم یدکی قاچاق به کشور انجام دهند. معاون اول رییس‌جمهور همچنین با ابراز تاسف از اینکه ورود کالاهای قاچاق بعضا در اقلامی صورت می‌گیرد که تعرفه واردات رسمی این کالاها بسیار اندک است، گفت: این نشان می‌دهد که قاچاق در کشور هزینه و ریسک اندکی دارد و این باعث می‌شود که متخلفان به سادگی و با کمترین درد‌سر به قاچاق کالا روی آورند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر