گزارش معدن

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۵۱

اجرای 680 میلیون دلار طرح معدنی

گروه معدن| سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی با بحران روبه‌رو بود چرا که همزمان با کاهش قیمت جهانی، تولیدات نیز دچار افت شدند. در همین حال، رییس هیات عامل ایمیدرو معتقد است؛ چنانچه در سال گذشته شاهد صدور 4.2میلیون تن فولاد نبودیم، این صنعت در کشور به‌شدت دچار بحران می‌شد؛ این در حالی است که قیمت جهانی تولیدات این بخش با افت بیش از 50 درصدی همراه شده بود. در این راستا در سال جاری، ارزش طرح‌هایی که راه‌اندازی خواهد شد، به 680میلیون دلار می‌رسد. در همین حال، رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد بر این باور است که سه سال است، طرح‌های عمرانی دولت تعطیل شده است. این در حالی است که بیش از 30 درصد تولیدات بخش آهن و فولاد در حوزه طرح‌های عمرانی استفاده می‌شد و عملا رکود صنعت ساخت و ساز بر رکود صنایع فولادی به‌شدت تاثیر گذاشته است. در کنار این، میزان صدور مجوز ساخت‌وساز توسط شهرداری در سال گذشته 57درصد کاهش پیدا کرده است که این موضوع نیز نشان از رکود شدید بازار آهن دارد.


حل چالش‌ها با رویکرد صادراتی

به گزارش «تعادل»، مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو، سال گذشته را دوره بحران عمیق بخش معدن و صنایع معدنی دانست و گفت: مشکلات جهانی سبب شده بسیاری از کارخانه‌ها با نیمی از ظرفیت تولید فعالیت کنند اما ایران توانست با رویکرد صادراتی در صنعت فولاد که زنجیره بالایی از محصولات را دربرمی‌گیرد، بخش زیادی از چالش‌ها را پشت سربگذارد. به گفته کرباسیان، بخش معدن و صنایع معدنی نقش پررنگی در اقتصاد مقاومتی دارد و باید بتواند به وظایف خود برای اعتلای این حوزه از اقتصاد ملی عمل کند. وی یادآور شد: سال گذشته با هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بودیم اما کمیته نقدینگی این سازمان با پایش‌های هفتگی که انجام می‌داد، توانست علاوه بر عبور از بحران، به تزریق اعتبار و نقدینگی به طرح‌ها ادامه دهد؛ به‌طوری که هیچ طرحی دچار رکود نشد. به گفته کرباسیان، همکاری بخش معدن با سازمان انرژی اتمی که در بیش از 4 دهه اخیر بی‌سابقه بوده در سال گذشته عملی شد و یکی از ثمرات آن، کشف 6 عنصر نادر خاکی در محدوده ایران مرکزی است. وی ادامه داد: 11برابر شدن سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و رسیدن به سرمایه 110 میلیارد تومانی این نهاد پشتیبان معدن، از دیگر اقدامات سال قبل است. کرباسیان در این باره گفت: حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط معدنی از جمله نقش‌هایی است که این صندوق در مسیر اقتصاد مقاومتی بر عهده دارد. رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: در سال 95 نیز علاوه بر توسعه فعالیت‌های اکتشافی، طرح‌های استانی فولاد به مرور وارد مدار تولید می‌شوند. همچنین فعال شدن طرح تولید کنسانتره و سرباره تیتانیوم که از دهه‌های گذشته بر جای مانده نیز از برنامه امسال است.


فولاد در تنگنای رکود اقتصاد

از سوی دیگر، رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد گفت: در حال حاضر میلگرد و تیرآهن با قیمت ارزان از چین وارد کشور می‌شود که دولت باید برای جلوگیری از این موضوع تعرفه واردات آهن میلگرد را از 26 درصد به 50 درصد برساند. محمد آزاد ادامه داد: همچنان رکود شدیدی در سطح بازار ساخت‌وساز وجود دارد و فقط کسانی که ناچار به نوسازی ساختمان‌های خود هستند، اقدام به خرید آهن می‌کنند. در حالی که با اصلاح دریافت میزان مالیات بر ارزش افزوده از اصناف انتظار داریم تا بخشی از مشکلات برطرف شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر