عزم خزانه‌داری امریکا برای گشایش بانکی اروپا و ایران

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۵۰

گروه تجارت| پس از نشست هفته پیش جان کری، ‌وزیر امور خارجه ایالات متحده ‌با بانکداران اروپایی و ترغیب آنها برای معامله با ایران قرار است به زودی وزارت خزانه‌داری امریکا هم نشست مشابهی با بانکداران بزرگ اروپایی داشته باشد. این خبر را سفیر هند در ایران داد. سهراب کومار در جمع فعالان اقتصادی اتاق تهران با اشاره به این خبر گفت: قرار است به زودی نشست مهمی از سوی خزانه‌داری ایالات متحده امریکا درخصوص بازگشایی روابط بانکی با ایران برگزار شود که می‌تواند نقطه عطفی در حل مشکل نقل و انتقال پول به ایران باشد. او همچنین تاکید کرد: وزارت دارایی امریکا در تلاش برای اطلاع‌رسانی به بانک‌های اروپایی برای امکان فعالیت با ایران است. وی افزود: انتظار می‌رفت مشکلات نقل و انتقالات بانکی پس از امضای توافقات هسته‌یی ایران و 1+5 به سرعت حل شود اما اینگونه نیست که یک کلید روشن شود و کانال‌های بانکی شروع به کار کند بلکه این موضوع امری زمانبر است و کانال‌های بانکی به تدریج شروع به کار می‌کنند. انتقاد به عدم دستاوردهای بانکی برجام، موضوعی است که همواره از سوی مسوولان و فعالان اقتصادی ایران بیان شده است. همچنین سفیر فرانسه در ایالات متحده هم دیروز در توییت خود به انتقاد از تداوم تحریم بانکی ایران پرداخت و نوشت: ایران باید از رفع تحریم‌ها منتفع شود. توافق هسته‌یی کنترل کردن برنامه هسته‌یی در مقابل رفع تحریم‌هاست. پس هر دو جنبه به صورت واقعی اجرا شود. گرارد آرو همچنین نوشت: تمکین بیش از حد بانک‌ها باعث می‌شود که موضوع رفع تحریم‌ها بخش زیادی از محتوای خود را از دست بدهد. اگر ایرانی‌ها از رفع تحریم‌ها منتفع نشوند چرا باید به توافق احترام بگذارند. شما باید انتخاب کنید. ایران هسته‌یی یا غیرهسته‌یی. هزینه گزینه دوم رفع تحریم‌هاست.

تسویه بدهی دیرینه هند به ایران

به گزارش«تعادل» هند با جمعیت زیاد و تحصیل کرده‌یی که دارد، اکنون به عنوان یکی از اقتصاد‌های نوظهور با اقتصادهای بزرگ در رقابت است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025 در جایگاه سومین یا چهارمین اقتصاد جهان بایستد. از سوی دیگر ایران به عنوان کشوری امن در منطقه محسوب می‌شود و به دلیل موقعیت سوق‌الجیشی آن که بر سر کریدور شمال و جنوب واقع شده است، می‌تواند به عنوان مسیر انتقال کالاهای هندی به اروپا و آسیای میانه مورد استفاده قرار گیرد. در این بین روابط ایران و هند در سال‌های گذشته صرفا به خرید و فروش کالا معطوف بوده است درحالی که اکنون برای تحکیم روابط باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک حرکت کنیم.

البته زمینه‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که یکی از نمونه‌های آن ترانزیت است. همچنین پروژه‌های نفتی، صنعتی، توسعه میادین گازی و داروسازی نیز می‌تواند محور همکاری‌های مشترک باشد. در این راستا، سفیر هند در ایران با اشاره به پرداخت بدهی 6.5 میلیارد دلاری هند به ایران از طریق هالک بانک ترکیه از توافق برای امضای قرارداد ترانزیت میان سه کشور ایران، افغانستان و هند نیز خبر داد. سهراب کومار در همین حال گفت که هفته آینده نخست‌وزیر هند به ایران می‌آید. وی با تاکید بر این نکته که این سفر می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش سطح روابط تجاری دو کشور داشته باشد، ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و هند به امضا برسد زیرا چارچوب آن آماده شده و به این ترتیب سطح تجاری افزایش خواهد یافت.

جزئیات توافق ترجیحی ایران و هند

کومار به امضا قرارداد میان ایران و هند برای تجهیز مرحله اول بندر چابهار از طریق سرمایه‌گذاران هندی اشاره کرد و گفت: مسوولیت عملیاتی کردن استفاده از بندر چابهار برای 10سال آینده به عهده طرف هندی خواهد بود. وی ایجاد کریدور محور شمال به جنوب و خط ترانزیتی ایران، افغانستان و هند را از مواردی برشمرد که می‌تواند به توسعه خطوط ترانزیتی کمک کند. کومار ارزش مبادلات تجاری میان ایران و هند را 15میلیارد دلار در سال دانست و گفت: ایران دومین منبع گازی دنیاست که ما می‌توانیم در آن سرمایه‌گذاری کنیم و به زودی هم وارد بهره‌برداری و اکتشاف از میدان گازی«فرزاد ب» خواهیم شد. همچنین می‌توانیم در حوزه اوره و آمونیوم در چابهار سرمایه‌گذاری کنیم و با توجه به نزدیکی چابهار به هند این امر مقرون ‌به صرفه است. در همین حال مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران گفت: حجم روابط تجاری دو کشور به حدود 15میلیارد دلار می‌رسد اما مراودات ایران و هند می‌تواند بیش از آنچه اکنون به ثبت رسیده، گسترش پیدا کند.


3 گلوگاه اصلی خروج از رکود

خوانساری در عین حال در مورد پیش‌بینی وضعیت رکود کشور در سال 95 و پیش‌شرط‌هایی که لازم است تا بخش‌های تولیدی از این وضعیت خارج شوند، گفت: خروج از رکود و رشد اقتصادی که صندوق بین‌المللی پول آن را 4.5درصد پیش‌بینی کرده است 3 درصد از محل نفت و بقیه آن از سایر فاکتورهاست. وی پیش‌بینی رشد اقتصادی را واقع‌بینانه دانست و گفت: صادرات نفت ما از یک میلیون بشکه به نزدیک 2میلیون بشکه افزایش یافته و قیمت نفت نیز از بشکه‌یی 30دلار به حدود 40دلار رسیده که می‌توان رشد 3درصدی را در این حوزه تایید کرد. رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه برداشته شدن تحریم‌ها تا حدی هزینه مبادله کالا را کاهش داده است، افزود: سال گذشته رشد اقتصادی کشور حدود صفر بود که تاثیر خود را بر همه بنگاه‌ها گذاشت و امسال انتظار بر این است که رکود سال گذشته را نداشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر