شناسایی ۸ گلوگاه فساد توسط دولت

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۳۹

رییس اتاق بازرگانی ایران: سهم ایران از صنایع فرهنگی دنیا صفر درصد است

گروه تجارت| فرشته فریادرس|

واگذاری تصدی‌گری فرهنگی به بخش‌خصوصی، یکی از موضوعات مهمی است که سبب شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه اتاق بازرگانی ایران شود تا به طرح مسائلی در این زمینه پرداخته و در عین حال، به مشکلات بخش خصوصی در این زمینه گوش فرا دهد. همچنین توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر، محور دیگر صحبت‌های وزیر ارشاد بود که در این رابطه گفت: منشوری با اتاق بازرگانی ایران برای همکاری در این زمینه امضا شده که تا حدی، سعی در بازنگری آن داریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در مراسم صبحانه کاری خود با فعالان اقتصادی، بخش دیگری از سخنان خود را به «بحث مدیریت ارزهای خارجی» و «وجود فساد در اقتصاد ایران» اختصاص داد و گفت: 8 گلوگاه اصلی فساد در دولت شناسایی شده‌ که به دلیل حضور اصحاب رسانه در این جلسه، امکان توضیحات بیشتر در مورد آنها وجود ندارد. البته به اعتقاد جنتی، نباید این موضوع فراموش شود که اقتصاد ایران یک بیماری مزمن دارد، اما به هر حال، دولت به دنبال مبارزه با فساد است. از سوی دیگر، تشکیل کمیسیون‌های مشترک با اتاق بازرگانی، یکی دیگر از خبرهایی بود که وزیر ارشاد به آن اشاره کرد و گفت: همچنین تلاش ما بر این است تا از فضای مجازی برای اقتصاد خلاق بهره‌ گیریم، اما نباید فراموش کرد که کسب و کار اینترنتی و پخش زنده در اختیار صدا و سیماست و ما بیشتر در حوزه فیلم‌های سینمایی و قطعات موسیقی به دنبال رونمایی از سامانه نمایش درخواستی هستیم که هم آرشیو فیلم‌های ما را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و هم محلی برای درآمدزایی است. جنتی همچنین از تشکیل نهادی در دولت تحت عنوان «کمیسیون اقتصاد خلاق» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: صنایع فرهنگی به تولید ناخالص داخلی کمک خواهند کرد و بر این اساس، یکی از محورهای کلیدی برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری، توجه به اقتصاد خلاق است. در مقابل، رییس پارلمان بخش خصوصی نیز، با اشاره به اینکه گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا افزون بر ۲هزار میلیارد دلار است، از سهم اندک ایران از این گردش مالی، انتقاد کرد و آن را نزدیک به صفر خواند. این در حالی است که به گفته محسن جلالپور، به‌ازای هر یک شغل در عرصه هنری، سه شغل در شاخه‌های وابسته به آن فعال می‌شود. این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود، به مقدمات تشکیل فدراسیون «اقتصاد، فرهنگ و هنر» در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که در حال انجام است، اشاره و خاطرنشان کرد: موافقت اصولی آن صادر شده که می‌تواند زمینه‌ساز توجه بیشتر به این بخش از اقتصاد شود.


اظهارات قابل تامل اقتصادی وزیر

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به اینکه اواخر سال ۹۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده و دولت با جدیت این موارد را دنبال می‌کند، تصریح کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس‌جمهور، به صورت مرتب جلسات هفتگی خود را برگزار کرده و در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم ۱۱ کارگروه تشکیل شده است. به گفته جنتی، یکی از این کارگروه‌ها، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای اقتصاد مقاومتی است که البته باید از مرحله برنامه‌ریزی گذر کرده و وارد عمل و اقدام شود. وی با اشاره به اینکه در سال جاری، دولت با جدیت چندین مساله ازجمله رونق به تولید در صنعت و کشاورزی و رفع موانع بخش خصوصی را دنبال خواهد کرد، گفت: در مورد حمایت از تولید، ۱۶جلسه در سال ۹۴ از جلسات دولت به این موضوع اختصاص داده شده است و در گامی دیگر، موانع پیش‌روی تولید باید با همکاری مجلس برداشته شود و وزارتخانه‌ها نیز به صورت داخلی در این موضوع پیشگام شوند. به گفته جنتی، امسال برای رونق تولید و صادرات غیرنفتی، برنامه ویژه‌یی از سوی دولت ارائه خواهد شد، البته سال ۹۴ پس از دو دهه صادرات بر واردات پیشی گرفت و این نشانه خوبی در اقتصاد کشور است، ضمن اینکه با توجه به ارتباط ۱۲۰صنعت به حوزه مسکن، دولت به دنبال خروج این بخش از رکود است. این مقام مسوول همچنین از طرح ویژه دولت برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام خبر داد و یادآور شد: دولت آمادگی دارد در صورت عدم تغییر کاربری، طرح‌های نیمه تمام را به صورت رایگان به فعالان اقتصادی واگذار کند تا این طرح‌ها را تکمیل کرده و از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شوند. این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر این مطلب که بخش اصلی اقتصاد بیمار ایران به بدهی انباشته دولت به بانک مرکزی، پیمانکاران و سیستم بانکی مرتبط است، تصریح کرد: این بدهی شامل یک رقم سرسام‌آور است و زمانی که وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعداد مرتبط با آن را در جلسه دولت اعلام کرد، همه شگفت‌زده شدند که دولت به چه میزان بدهی انباشته دارد. جنتی همچنین با اشاره به اینکه بانک‌های کشور ورشکسته هستند و در این زمینه باید تحولی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: البته از سال ۲۰01 در دنیا موضوع اقتصاد خلاق مطرح شده و بسیاری از کشورهای دنیا ساختارهایی را ایجاد کرده‌اند که به صورت مستقیم زیرنظر رییس‌جمهور یا نخست‌وزیر توجه ویژه‌یی به اقتصاد فرهنگ دارند.


اقدامات فرهنگی توجیه اقتصادی ندارد

این مقام مسوول در ادامه، چاپ برخی کتب و هنرهای نمایشی و تجسمی را فاقد توجیه اقتصادی عنوان کرد و گفت: در این حوزه فعالیت‌های مناسبی از سوی بانک‌ها و بخش خصوصی انجام شده که دارای توجیه اقتصادی و ارزش‌افزوده‌ بالایی است؛ به نحوی که در زمینه هنرهای تجسمی، در چهار سال اخیر بانک‌ها وارد شده، موزه‌های هنرهای تجسمی تشکیل داده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی به امید سودآوری در این بخش صورت داده‌اند.


نقش بخش‌خصوصی در اقتصاد فرهنگ

همچنین در این نشست، رییس پارلمان بخش خصوصی با انتقاد از اینکه «اقتصاد فرهنگ و هنر» در کشور ما چندان متداول نیست، یادآور شد: اما در دو دهه اخیر، این تغییر در گفتمان کشورهای پیشرفته دیده می‌شود و اقتصاد صنایع فرهنگی به عنوان منبعی پایان‌ناپذیر در تولید ثروت و ایجاد اشتغال روزافزون در کشورهای پیشرفته نقش ایفا می‌کنند. وی با اشاره به اینکه صنایع سینما، رسانه، چاپ و نشر از صنایع بسیار درآمدزا و اشتغالزا به شمار می‌روند، تصریح کرد: در صورت سرمایه‌گذاری در این زمینه، فواید سرشاری برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد، چراکه به‌ازای هر یک شغل در عرصه هنری، سه شغل در شاخه‌یی وابسته به آن فعال می‌شود. رییس اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا را بالغ بر 2هزار میلیارد دلار عنوان کرد که سهم ایران از این گردش چیزی نزدیک به صفر است، همچنین میانگین سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان بین 2 تا 12درصد است. این فعال بخش خصوصی همچنین سهم جهانی تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال 2014 را رقمی بیش از 820میلیارد دلار اعلام کرد که نقش صنایع فرهنگی در رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی از بعد ثروت‌آفرینی ملی نیز قابل بررسی است. ریس پارلمان بخش خصوصی، همچنین میزان ثروت‌آ‌فرینی، ارزش افزوده و درآمد حاصله از فروش محصولات فرهنگی را قابل توجه برشمرد و گفت: فروش تابلوهای هنری، فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌ها، موسیقی‌ها، صنایع دستی و انیمیشن‌ها از پرسودترین حوزه‌های تولید فرهنگی است. جلالپور همچنین به اهمیت صنعت چاپ و لزوم توجه به این صنعت اشاره‌یی کرد، تا حدی که در آن به صادرکننده تبدیل شویم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر