تراز مثبت در آخرین کارنامه تجارت

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۲۲

گروه تجارت طبق آمار تجاری 11ماهه سال جاری، صادرات غیرنفتی، 1.681میلیارد دلار از واردات پیشی گرفت و بدین ترتیب ، تراز تجارت غیرنفتی مثبت باقی ماند. پیشی ‌گرفتن صادرات غیرنفتی ایران از واردات در شرایطی اتفاق افتاده که صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به رقم 38میلیارد و 758میلیون دلار رسید و در همین مدت، واردات کشور 37میلیارد و 77میلیون دلار ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 191درصد بهبود یافته است. بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت کشور، ۱۰ قلم اولیه صادراتی گازهای نفتی، هیدروکربورها، میعانات، محصولات پتروشیمیایی، آهن، پسته و ۱۰ قلم عمده وارداتی، انواع محصولات استراتژیکی کشاورزی نظیر غلات و قطعات خودرو و ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات الکترونیکی هستند و ارزش صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات تا پایان یازدهم ماه امسال، به 32میلیارد و 539میلیون دلار رسید. در این میان، ارزش صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی 1.5درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده و کل حجم تجارت ایران در این مدت نیز به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و رکود اقتصادی دنیا با افت 14.5درصدی مواجه بود. در این مدت، بیشترین کاهش به لحاظ ارزشی در صادرات غیرنفتی به محصولات معدنی با 43درصد و پس از آن فرش و صنایع دستی با 18 و بالاخره محصولات کشاورزی با ۱۶درصد تعلق دارد و میعانات گازی نیز به دلیل افت قیمت جهانی با کاهش ارزش صادراتی مواجه شدند. البته کاهش ارزش صادرات غیرنفتی در شرایطی است که صادرات صنعتی کشور به لحاظ ارزشی با 4.8درصد رشد، بیشترین حجم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. بر این اساس، صادرات محصولات صنعتی رکورددار صادرات غیرنفتی 11ماه سال جاری بوده و صادرات محصولات پتروشیمی نیز به لحاظ ارزشی در همین مدت 1.8درصد رشد کرده که نشان می‌دهد، صادرات اقلام صنعتی دوره سخت رکود را با موفقیت سپری کرده و عملکرد صادرکنندگان صنعتی در این مدت با موفقیت همراه بوده است. در این راستا، معاون‌کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به آمار فوق و برنامه‌ریزی دولت برای حفظ تراز تجاری مثبت، گفت: باید بپذیریم که شرایط سال 94 برای تولید و تجارت ایران، شرایطی کاملا متفاوت از سال‌های گذشته بود؛ چراکه تراکم حجم و فشار تحریم‌ها و انتظار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌یی، جو سنگینی را به فضای کسب و کار داخلی حاکم و عملا هر نوع تقاضایی را دچار احتیاط کرد و همین وضعیت، بر خطوط تولید و نظام توزیع و فروش تاثیر منفی گذاشت.


جزئیات سبد اقلام وارداتی

محمدرضا مودودی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش خام‌فروشی در 11ماهه سال جاری را دستاورد تجاری امسال دانست و تصریح کرد: متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در 11ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 4.7درصد کاهش و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در همین دوره زمانی 4.9درصد افزایش را نشان می‌دهد که گامی مثبت در تراز تجاری کشور محسوب می‌شود و گویای صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر است. مودودی افزود: در ۱۱ماهه سال ۹۴، واردات کالا نیز به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 23درصد افت داشته و به زحمت از مرز ۳۷میلیارد دلار عبور کرده است. وی اظهار داشت: در سبد اقلام وارداتی، مواد مصرفی با 25.4 درصد، بیشترین حجم کاهش را به لحاظ ارزشی داشته و بعد از آن به ترتیب مواد اولیه و واسطه‌یی حدود 24.2درصد و کالای سرمایه‌یی با ۲۲درصد افت، در رده‌های بعدی قرار دارند.

بیشتر افت تجاری در مواد خام

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با استناد به آمارهای صادرات و واردات کشور در 11ماه امسال گفت: آمارهای11 ماهه تجارت خارجی ایران در سال 1394، گرچه از افت محسوسی نسبت به سال 93خبر می‌دهند، اما واقعیت این است که این افت بیشتر در بخش مواد خام و مواد اولیه نظیر سنگ‌های معدنی و محصولات پایه نفتی و میعانات گازی رخ داده و بخش صنعتی با ارزش افزوده بالا، کارنامه قابل قبولی از خود در این مدت ارائه داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر