انتشار گزارش محرمانه کیفیت بنزین در فروردین 95

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۹۷۸

گروه صنعت سمیه سایش

روز گذشته، نشست خبری رییس سازمان استاندارد کشور با بررسی موضوعات مختلفی از جمله ارائه برنامه‌های آتی این سازمان، چگونگی نظارت بر استاندارد کالاهای وارداتی در پسابرجام، ورود سازمان ملی استاندارد به قرارداد جدید ایران خودرو و پژو فرانسه و علل عدم تجهیز خودروهای تولیدی به استانداردهای لازم و مهم‌تر از همه، بررسی پشت پرده توزیع بنزین‌های غیراستاندارد و ورود بنزین‌های فاقد کیفیت به ایران برگزار شد؛ این نشست آن قدر حول محور بنزین چرخید که هیات رییسه سازمان ملی استاندارد را به واکنش واداشت. در این بین، تبیین فراز و نشیب‌های سال 94، محور ابتدایی کلام رییس سازمان استاندارد بود که «نیره پیروزبخت» را به بیان این جمله واداشت: «سال 94 سال سختی برای کشور بود و به همین واسطه ما هم روزهای پر فراز و نشیبی را طبق تمام ارگان‌های دولتی دیگر طی کردیم. کمبود منابع مادی از یک‌سو و کمبود نیروی انسانی نیز از سوی دیگر، ما را همچون کلاف سردرگم کرد، اما با توجه به وظیفه این سازمان مبنی بر نظارت و استانداردسازی، توانستیم عملکرد قابل قبولی داشته باشیم. در هفته اخیر نیز، با مصوبه دولت برای ارتقای جایگاه سازمان ملی استاندارد، اندکی از سختی‌های سال جاری به شیرینی تبدیل شد، زیرا وظایف شورای عالی استاندارد مطابق این قانون ارتقا یافته است.» در همین راستا؛ رییس سازمان استاندارد کشور با اشاره به طرح خبری مبنی بر ارسال گزارش محرمانه درباره واردات بنزین از سوی سازمان ملی استاندارد به دولت گفت: من نمی‌دانم چرا رسانه‌ها به این موضوع دامن می‌زنند، چراکه گزارش کیفیت بنزین هیچ‌گاه محرمانه نبود و تا پیش از این به دلیل اینکه برنامه‌ریزی برای چگونگی تست آن به تصویب دولت نرسیده بود، مراحل به صورت محرمانه برای دولت تشریح شده بود. پیروزبخت با اشاره به مفاد گزارش‌های ارائه شده توضیح داد: در این گزارش، به صورت محرمانه عنوان شده بود که چطور و با چه روشی و از چه زمانی و از چه شهرهایی، قرار است نمونه‌برداری صورت گیرد اما نتایج آزمون محرمانه نیست و زمانی که نهایی شود، اعلام عمومی خواهیم کرد. رییس سازمان استاندارد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قرار بود مفاد گزارش یاد شده (کیفیت بنزین) در اسفندماه رسانه‌یی شود، گفت: متاسفانه در زمینه تامین زنجیره مواد اولیه آزمایشگاهی کمی با مشکل مواجه شدیم؛ به‌طوری‌که تا روز آخر اعلام نتایج، هیچ فردی اعم از وزارت نفت، جایگاهداران یا نمونه‌برداران نمی‌دانستند که هر نمونه متعلق به کدام جایگاه است یا اینکه نمونه‌ها از کدام جایگاه‌ها برداشته شده است، بلکه به هر یک از نمونه‌ها یک کد مشخص داده می‌شود و حتی نمونه‌گیر نیز نمی‌دانست که نمونه متعلق به کدام جایگاه است، بنابراین با برطرف شدن این موضوع این گزارش توسط رسانه‌ها در فروردین 95 در اختیار اذهان عمومی قرار خواهد گرفت. پیروزبخت همچنین درباره ماجرای بنزین‌های غیراستاندارد وارداتی گفت: در ماه‌های گذشته محموله‌های بنزین وارداتی از شمال و جنوب کشور با دقت کنترل شدند که بر این اساس، مشخص شد محموله‌هایی که از بنادر شمالی در حال ورود به کشور بودند، انطباقی با استانداردهای ایران ندارند، بنابراین مرجوع شدند و هم‌اکنون واردات بنزین از شمال کشور با تفاهم صورت گرفته با وزارت نفت همچنان متوقف است. رییس سازمان ملی استاندارد همچنین از ورود سازمان متبوعش در جایگاه نظارتی به قراردادهای خارجی خبر داد و گفت: در دوران رفع تحریم‌های بین‌المللی، ما شاهد ورود کالاهای وارداتی خواهیم بود که برای نظارت کیفیت این نوع کالاها با وزارت صنعت هماهنگی‌هایی شکل گرفته و ما نیز منتظر فهرست نهایی هستیم. وی در ادامه از ورود نظارتی سازمان ملی استاندارد به قرارداد ایران خودرو و پژو خبر داد و گفت: متاسفانه این سازمان در مذاکرات اولیه قرارداد پژو حضور نداشت اما بعد از سفر فرانسه و امضای توافقنامه بلافاصله هماهنگی‌هایی با این سازمان آغاز شد تا استانداردها و مقرراتی که از نظر سازمان ملی استاندارد الزامی است، رعایت شود و به اطلاع پژو برسد که باید تمام این مقررات را رعایت کند. پیروزبخت عنوان کرد: با پیشنهاد ارائه شده از سوی این سازمان به وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است عرضه هر کالا یا خدمتی در بازار با یک پیوست استاندارد باشد و قطعا این موضوع باید در تمام قراردادهای خارجی که از این پس به امضا می‌رسد، لحاظ شود. این طرح به کمیسیون زیربنایی دولت پیشنهاد شده که در صورت تصویب، سازمان ملی استاندارد در قراردادهای امضا شده میان شرکت‌های ایرانی با همتایان خارجی حضور خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر