برنامه مشترک برای «صنایع سبز»

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۹۷۶

گروه تجارت فرشته فریادرس

نادیده گرفتن آمایش سرزمین در برنامه‌های محلی و منطقه‌یی با فشاری مضاعف بر منابع تجدیدناپذیر، به کشور صدمه زیادی وارد کرده است به‌طوری که بنا به گفته رییس پارلمان بخش خصوصی باید از تکرار مشکلات زیست‌محیطی پیشگیری کرد. چرا که اگر امروز برای دریاچه ارومیه 200میلیارد دلار هم خرج کنیم، نمی‌توان آن را به حالت اولیه برگرداند. از این رو نیازمند «تدوین نقشه راهی برای وضعیت آب و محیط زیست کشور» هستیم. جلسه صبحانه کاری اتاق ایران که دیروز با حضور معصومه ابتکار رییس سازمان محیط‌زیست در اتاق ایران برگزار شد، به ضرورت توجه به «مساله محیط‌زیست» در کشور اختصاص یافت. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نشست از تصویب آیین‌نامه کشت فراسرزمینی روز (یک‌شنبه) در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد. «اصلاح قانون آلایندگی» خبر دیگری بود که ابتکار به فعالان بخش خصوصی داد. البته محسن جلال‌پور صحبت‌های خود را با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها در پوشش مسائل مرتبط با «محیط‌زیست و پدیده ریزگردها» شروع کرد و گفت: از بسیاری رسانه‌ها به دلیل کوتاهی در اطلاع‌رسانی در این زمینه گله‌مند هستم. چرا که در نشست مشترک خود با نخست‌وزیر ترکیه «مشکل اضافه برداشت آب از رودخانه‌های دجله و فرات» را با دو دلی مطرح کردم، این در حالی است که رسانه‌ها و رسانه ملی به این مساله مهم که به آینده و تمدن کشور خدشه وارد کرده است، به خوبی نپرداختند. جلال‌پور معتقد است؛ وقتی بخش خصوصی با جرات موضوعی به این مهمی را بیان می‌کند رسانه‌ها نیز باید همراه باشند، این در شرایطی است که شاهد عدم همکاری رسانه‌ها در این زمینه هستیم و این جای افسوس دارد. البته این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که روزنامه «تعادل» و برخی رسانه‌ها پیش از این صحبت‌های محسن جلال‌پور را در مورد «نقش ترکیه در بحران آب ایران» پوشش دادند اما با واکنش اتاق بازرگانی ایران مواجه شدند. بر این اساس اصحاب رسانه نیز گله‌مندی خود را از این تناقض‌گویی ابراز کردند.

هدف‌گذاری برای کاهش 4 درصدی آلایندگی

معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان محیط‌زیست دیروز در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حضور یافت و با اشاره به اینکه آب برای ایران مهم‌ترین و حساس‌ترین منبع حتی نسبت به منابع فسیلی و نفت است، تصریح کرد: باید این تحول اتفاق بیفتد زیرا طبیعت ایران بسیار شکننده شده و همتی از طرف همه ایرانیان می‌طلبد. ابتکار افزود: مشوق‌هایی برای احداث صنایع سبز در نظر گرفته شده است و با وزیر امور اقتصادی و دارایی مکاتبه شده که مشوق‌هایی برای صنایع بازیافت نیز در نظر گرفته شود. وی با تاکید بر «کاهش گازهای گلخانه‌یی» گفت: کاهش ردپای کربن باید برای همه بنگاه‌های صنعتی، تجاری، خدمات و حمل ونقل به عنوان یک هدف‌گذاری مورد توجه قرار گیرد؛ در این زمینه می‌توانیم با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشیم. معاون رییس‌جمهوری همچنین به برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: بیش از 35هزارحلقه چاه مجاز و غیرمجاز در اطراف «تالاب جازموریان» احداث شده که باعث خشک شدن تالاب و تبدیل شدن به کانون اصلی ریزگرد در کشور شده که برداشت آب از اطراف جازموریان در شرایطی است که این منطقه به مرکز صادرات میوه کشور تبدیل شده است. ابتکار، رویکرد دولت یازدهم را برقراری گفت‌وگوی سازنده با بخش خصوصی دانست و افزود: موضوع محیط‌‌زیست برای دنیا بسیار جدی است؛ چراکه آینده حیات را در کره زمین منوط به محیط‌زیست می‌دانند که در دستورکار جهان برای سال 2030 قرار دارد که شهریور امسال رییس‌جمهور کشورمان در کنار روسای جمهور در نیویورک آن را تایید کردند. رییس سازمان محیط‌زیست در بخش دیگری از سخنان خود به توافق 195رهبر جهان برای کاهش گازهای گلخانه‌یی اشاره کرد و گفت: هدف‌گذاری ما در این زمینه کاهش 4درصدی انتشار کربن و گازهای گلخانه‌یی است و در عین حال با شرط برداشته شدن تحریم‌ها و ورود و انتقال تکنولوژی‌های جدید این رقم را به 12درصد در سال 2030 برسانیم. ابتکار در ادامه خطاب به واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: کاهش گازهای گلخانه‌یی به مفهوم تعطیلی تولید نیست، بلکه برای بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف است و ما رشد اقتصاد سبز را هدف‌گذاری کرده‌ایم. وی با تاکید بر «اصلاح الگوی کشاورزی در کشور» خاطرنشان کرد: استفاده از رویه‌های سنتی و قبلی در کشاورزی به صلاح نیست و نیازمند یک انقلاب در این زمینه هستیم. چراکه اکنون با افت شدید آب سفره‌های زیرزمینی و نابودی نشانگرهای طبیعت ازجمله تالاب‌ها مواجهیم.

ابتکار در ادامه از تصویب آیین‌نامه کشت فراسرزمینی در کمیسیون زیربنایی خبر داد و گفت: در این زمینه تمایل داریم که با اتاق بازرگانی وارد مذاکره شویم زیرا موضوع آب مجازی و تجارت آب و اینکه چگونه می‌توانیم آب وارد کشور کنیم، بسیار مهم است و باید از صدور کالای آب‌بر جلوگیری کرده تا آب را برای کشور حفظ کنیم. «اصلاح قانون آلایندگی» خبر دیگری بود که ابتکار به فعالان بخش خصوصی داد و گفت: ما در جریان مشکلات صنایع قرار داریم و به همین منظور به دنبال اصلاح قانون آلایندگی هستیم. چراکه معتقدیم این قانون از برخی زوایا عادلانه نیست و در عین حال 4لایحه بسیار مهم در این زمینه در مجلس داریم که امیدواریم مجلس دهم آن را نهایی کند. وی همچنین از ارائه مشوق‌هایی برای صنایع سبز خبر داد و افزود: با وزیر اقتصاد نیز مکاتبه کرده‌ایم تا مشوق‌هایی را در زمینه صنایع بازیافت در نظر بگیرند. رییس پارلمان بخش خصوصی نیز در این نشست به ضرورت توجه به مساله محیط زیست در کشور اشاره کرد و گفت: به عنوان سخنگوی بخش غیردولتی اقتصاد در تمام مصاحبه‌ها یا نشست‌هایی که در مورد محیط زیست و نگاه جدی به آن به عنوان اولویت اول کشور برگزار شده است، صحبت کرده‌ام. رییس اتاق بازرگانی ایران به پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: امروز عراق و سوریه در منطقه قربانی کار غیراخلاقی و خلاف عرف بین‌الملل شده‌اند که به جهت خشک شدن تالاب‌ها در حال اتفاق افتادن است که این مساله اصلی‌ترین عامل افت کیفیت زندگی در 25 سال آینده خواهد بود. جلال‌پور یکی از اصلی‌ترین وظیفه اتاق‌ها را ایجاد فضای مناسب کسب و کار دانست که فقط مربوط به مسائل اقتصادی صرف نیست، بلکه نیاز اولیه‌اش مسائلی همچون محیط زیست، آب و خاک است. رییس پارلمان بخش خصوصی کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته از «دریاچه آرال» درس نگرفتیم تا مساله دریاچه ارومیه نیز روی داد، گفت: امروز اگر 200‌میلیارد دلار هم خرج کنیم، نمی‌توانیم دریاچه ارومیه را به حالت اولیه برگردانیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر