روی خط خبر

۱۳۹۴/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۳۴۶

چشم‌انداز غیرممکن فولاد

گروه معدن عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه تولید 55میلیون تن فولاد تا 10سال آینده غیرممکن است، پیش‌بینی کرد که در بهترین شرایط، ایران در این مدت، به تولید 40 تا 45میلیون تن فولاد برسد. رضا شهرستانی با بیان اینکه در بخش نورد و احیا ظرفیت بالاتری برای تولید داریم، اظهار کرد: این در حالی است که ظرفیت ما در بخش ذوب کم است و برای افزایش تولید فولاد ابتدا باید این بخش‌ها متعادل شود. وی گفت: با توجه به بدهی‌هایی که دولت به بخش‌های مختلف کشور دارد، سرمایه‌گذاری در فولاد به راحتی انجام نخواهد شد و در این بخش با مشکل مواجه می‌شویم. شهرستانی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: در حال حاضر پروژه‌های نیمه تمام کشور در بخش‌های فولاد، پتروشیمی، داروسازی و... برای تکمیل نیازمند 850میلیارد دلار است که با توجه به بدهی‌ها و مشکلاتی که در منطقه وجود دارد و قیمت کنونی نفت، مشخص نیست که از چه طریقی قرار است به اتمام برسد.


فرمول تازه رویالیتی پژو

گروه خودرو مدیرعامل ایران خودرو درباره جزییات پرداخت امتیاز مونتاژ محصولات پژو گفت: طبق قرارداد با پژو این هزینه بابت ساخت داخلی ۲۵ تا ۷۵درصد پرداخت خواهد شد. هاشم یکه‌زارع در مورد فرمول رویالیتی (امتیاز مونتاژ خودرو) در قرارداد جدید پژو اظهار داشت: این فرمول بر اساس میزان ساخت داخل خودروها تعریف شده و هرقدر داخلی‌سازی افزایش یابد، رقم رویالیتی نیز افزایش خواهد یافت. وی تصریح کرد: تفاوت این فرمول با مبلغ پرداختی رویالیتی در قرارداد قبلی پژو این است که در گذشته رویالیتی از میزان داخلی‌سازی صفر یعنی ابتدای مونتاژ خودرو به شرکت پژو پرداخت می‌شد، ولی در فرمول جدید پرداخت این رقم از ساخت داخل 25درصدی شروع می‌شود. وی افزود: به این ترتیب، برای تولید محصولات با داخلی‌سازی تا 25درصد، رویالیتی پرداخت نمی‌شود و با توجه به اینکه شروع تولید خودرو مشترک در ایران با 40درصد داخلی‌سازی خواهد بود، مبلغ رویالیتی بابت مابه‌التفاوت 25 تا 40درصد یعنی به‌ اندازه 15درصد دریافت می‌شود. وی تاکید کرد: در عین‌حال، طبق قرارداد رویالیتی بابت داخلی‌سازی بالای 75درصد نیز پرداخت نخواهد شد. یکه زارع در گفت‌وگو با «فارس» درباره سرمایه‌گذاری 200میلیون یورویی پژو در ایران نیز گفت: 54میلیون دلار از این مبلغ بابت انتقال فناوری، تجهیزات و در قالب صنعت قطعه‌سازی هزینه می‌شود و بقیه صرف خطوط بدنه و خطوط مونتاژ خودرو خواهد شد.


2راهبرد در صنعت خودرو

گروه بنگاه‌ها سفرای کره جنوبی و الجزایر در ایران با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا دیدار کردند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: فضای جدید اقتصادی کشورمان، خودروسازان بزرگ را به کشور بازگرداند. مهدی جمالی تاکید کرد: در راستای سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و بر اساس برنامه‌های گروه سایپا، «سرمایه‌گذاری» و «توسعه صادرات» در قالب همکاری‌های مشترک رویه آینده فعالیت‌های این گروه است که آمادگی داریم بر اساس آن با شرکت‌های کره‌یی وارد مرحله جدید همکاری شویم. جمالی با اشاره به پایان یافتن مهلت قانونی سرمایه‌گذاران خارجی در عرصه خودروسازی افزود: فرصت همکاری و نتیجه‌گیری برای شرکای خارجی رو به پایان است و سایپا نمی‌تواند برای هیچ خودروسازی زمانی بیش از این درنظر بگیرد؛ ضمن‌اینکه شرکت‌های اروپایی در حال حاضر با پیشنهادهای مهم و ارزشمند، با عزم جدی در سرمایه‌گذاری پا به میدان گذاشته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر