فاینانس 4 کشور برای معادن ایران

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۱۹۵

بسته ۴ میلیارد دلاری چینی‌ها در راه است

شرکت‌های بورسی امریکا؛ پشت در معادن کشور

گروه معدن سمیه سایش

نشست خبری روز گذشته رییس هیات عامل ایمیدرو با تشریح 5 برنامه مهم این سازمان از جمله «چگونگی جذب سرمایه‌گذاری خارجی به میزان 250میلیارد دلار»، «اعطای فاینانس کشورهای ایتالیا، فرانسه، ژاپن و آلمان به ایران»، «امضای قرارداد با اروپایی‌ها»، «سرنوشت 7طرح جامع فولادی» و «چشم‌انداز تولید، صادرات معدن و صنایع معدنی ایران در افق 1404» همراه شد. البته در ادامه تشریح این موضوعات، نحوه عملکرد سازمان نوسازی معادن نیز مورد ارزیابی خبرنگاران قرار گرفت و مهدی کرباسیان با دفاع از عملکرد سازمان متبوعش اعلام کرد: «خوب یا بد، موهای خود را برای به ثمر نشستن عملکردی مطلوب در حوزه معدن و معدنکاری سفید کردیم و امیدواریم در دوران پسابرجام وضعیت خوبی در حوزه اکتشافات و سرمایه‌گذاری حوزه معدن و صنایع رقم بخورد. تمام تلاش ما از دوران ابتدای ریاست، برطرف کردن موانع بر سر راه معدنکاران کشور بود که به نظر می‌رسد، در حد بضاعتمان، اقداماتی را انجام دادیم و در نهایت امیدواریم که دیگران نیز نمره قبولی به ما عنایت کنند.» در همین راستا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره میزان جذب سرمایه‌گذاری و فاینانس‌ها در دوران پسابرجام گفت: به هر حال سرمایه‌گذاری در حوزه معدن بسیار پر ریسک است، اما با وجود این کشورهایی نظیر ایتالیا، فرانسه، ژاپن و آلمان در معادن ایران جذب فاینانس داشته‌ایم.


بسته ویژه چینی‌ها برای معادن کشور

مهدی کرباسیان با اشاره به ورود هیات‌های چینی و تمایل آنها به حوزه معدنکاری اظهار کرد: چین به عنوان دومین اقتصاد مطرح دنیاست. پیش از ورود هیات‌های چینی به کشور، مقامات آنها در حوزه معدن با ما مذاکراتی را انجام دادند که در نهایت ماحصل این نوع مذاکرات، به تهیه یک بسته ۴میلیارد دلاری رسید که چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در معادن ایران درنظر گرفته‌اند.


جذب 5/4میلیون یورو از ایتالیا و فرانسه

این مقام مسوول دولت یازدهم با اشاره به تامین مالی ایران در سال‌های تحریم گفت: تنها مسیر ایران برای تامین مالی در دوران، جذب فاینانس از طریق کشور چین بود. در واقع کشورمان بابت فروش نفت پولی را در اختیار چین قرار می‌داد که به این واسطه ایران می‌توانست از فاینانس چینی بهره‌مند شود. هم‌اکنون نیز علاوه بر فاینانس‌های «چین»، کشورهای «ایتالیا» و «فرانسه» نیز وارد عمل شده‌‌اند که میزان گشایش فاینانس آنها برای حوزه معدن و صنایع معدنی به رقم 4.5میلیون یورو می‌رسد. از سوی دیگر کشورهای «ژاپن» و «آلمان» برای تامین مالی به روش فاینانس در پروژه‌های معدن و صنایع معدنی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.


آغاز رقابت بر سر پروژه‌های ایرانی

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با رقم خوردن اجرای برجام، اکنون این ایران است که شرایط فاینانس را برای کشورهای دنیا تعیین می‌کند، چراکه هم‌اکنون رقابت بر سر فاینانس پروژه‌های ایرانی از سوی کشورهای مختلف دنیا آغاز شده است. وی در پاسخ به پرسش «تعادل» مبنی براینکه آیا برنامه‌ریزی برای پول‌های بلوکه شده به سمت حوزه معدن و صنایع معدنی وجود دارد یا خیر، افزود: براساس سیاست‌های کلی نظام قرار است صادرات کالاهای غیرنفتی در برنامه ششم توسعه افزایش یابد؛ بنابراین بخشی از پول‌های بلوکه شده برای حوزه صنعت و معدن اتخاذ شده که با ورود آنها به شبکه‌های بانکی توزیع خواهد شد. کرباسیان با اشاره به اوضاع رکود گفت: رکود در بخش معدن و صنایع معدنی همچنان پابرجاست و انتظار می‌رود با ارائه بسته‌های ویژه اقتصادی و کلید خوردن پروژه‌های نیمه تمام این حوزه رونق گیرد.


رایزنی برای چالش‌های معدنکاران

معاون صنایع معدنی وزیر صنعت همچنین با اشاره به افق چشم‌انداز 1404 گفت: هم‌اکنون سهم معدن از GDP یک درصد و صنایع معدنی ۵درصد است که امید می‌رود در افق ۱۴۰۴، به ۱۶درصد در مجموع سهم معدن و صنایع معدنی از GDP برسیم. وی درباره معضل معدنکاران مبنی «حق انتفاع معادن» و «حقوق دولتی» نیز گفت: یکی از اقدامات اساسی ایمیدرو و همچنین بودجه 95، پیگیری حقوق دولتی برای معدنکاران در سال 94 بود، بنابراین این‌موضوع در سال 95 امیدواریم با موافق دولت و مجلس این موضوع به طور اساسی کاهش یابد.


از پشت‌پرده شرکت‌های بزرگ خبر نداریم

کرباسیان در عین حال با اشاره به سرمایه‌گذاری امریکایی‌ها بر سرمعادن ایران تصریح کرد: هنوز شرکت‌های امریکایی تماسی با ایران برای حضور در پروژه‌های معدن و صنایع معدنی نداشته‌اند، اما شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که بخشی از سهام آنها در اختیار امریکایی‌هاست برای حضور در این بخش از اقتصاد ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. وی در ادامه عنوان کرد: البته ما از پشت پرده شرکت‌های بزرگ ایتالیایی یا ژاپنی ناآگاهیم؛ چراکه امریکایی‌ها بی‌شک در شرکت‌های بزرگ سهامدار هستند. درحال حاضر نیز شرکت بزرگ «ریوتنتو کانادا» و «گلنکور انگلیسی-سوییسی» درخواست‌هایی برای حضور در بخش‌های معدنی ایران داشته‌اند که سهام آنها در بورس‌های نیویورک، لندن و سوییس معامله می‌شود. کرباسیان در عین حال در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه ضمانت اجرایی برای درخواست‌های ایمیلی شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری با ایران وجود دارد، گفت: برخی‌ها براین باورند که ما در زمینه حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های معدنی کشور اغراق می‌کنیم. این موضوع درحالی است که پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌یی بسیاری از کشورها و شرکت‌های صاحبنام به ایران ورود کردند و پس از مذاکرات نیز این رفت و آمدها منجر به قرارداد شد. وی در ادامه با اشاره به ورود و تشکیل شرکت‌های معدنی میان «ایران» و«قزاقستان» گفت: طی ۴ ماه اخیر به موازات آغاز همکاری با قزاقستان، برای تامین سنگ‌آهن از افغانستان نیز مذاکراتی صورت گرفته تا بتوانیم سنگ‌آهن این کشور را برای فولاد «اترک» استفاده کنیم.


روحانی پیش به سوی«اتریش» و «آلمان»

کرباسیان همچنین با اشاره به سفر بعدی رییس‌جمهور کشورمان گفت: سفر بعدی رییس‌جمهور مطابق دعوت صورت گرفته به «آلمان» و «اتریش» خواهد بود. ضمن اینکه دهم اسفند نیز تیمی از کره جنوبی به ایران سفر خواهند کرد تا همکاری‌هایی را در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک صورت دهند. البته تا چند روز آینده نیز هیاتی 30نفره ژاپنی درحال ورود به ایران هستند که امیدواریم حین سفر آنها به کشورمان نیز قراردادهای خوبی در حوزه معادن رخ دهد.


برای اجرای 7 طرح فولادی خون دل خوردیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به چشم‌انداز تولید فولاد در افق 1404 گفت: اینکه تولید فولاد از برنامه عقب افتاد به دلیل رکود عمیق بازار است که به نظر می‌رسد با برنامه‌های دولت برای خروج از رکود بتوان تولید را رونق بخشید و به اهداف تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ رسید. اما از این ۵۵ میلیون تن تولید ۱۴میلیون تن باید صادر شود و تا پایان امسال هم رکورد صادرات ۳میلیون تن فولاد را خواهیم زد. بنابراین 55 میلیون تن تولید فولاد تا سال ۱۴۰۴ حتما محقق خواهد شد. کرباسیان ادامه داد: در برنامه ششم توسعه باید ۲۵۰میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم و بر این اساس در سفر اخیر اروپایی رییس‌جمهور به میزان 6.5 میلیون یورو تفاهمنامه امضا شد که ایمیدرو و فولاد مبارکه از آن بهره‌مند شده‌اند. در واقع فولاد مبارکه برای طرح توسعه فولاد هرمزگان و طرح‌های داخلی خود و نیز فولاد سپیددشت از این منابع مالی بهره خواهد گرفت. ضمن اینکه نخستین واحد آهن اسفنجی فولاد سپیددشت در اسفندماه افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد. بعد از آن «فولاد شادگان»، « نی‌ریز» و «میانه» نیز به مرور به مدار تولید می‌آیند. اگرچه برای به کرسی نشاندن 7طرح فولادی خون‌دل خوردیم اما در نهایت نخستین طرح آن نیز در اسفند ماه به بهره‌برداری می‌رسد. کرباسیان در ادامه گفت: ۲۱۵میلیون یورو نیز بین ۳شرکت «ایرانی»، «ایتالیایی» و «آلمانی» قرار است، مناقصه برگزار شود که از این رقم بیشترین سهم به تجهیزات بین‌المللی و ساخت داخلی اختصاص می‌یابد.


فرصت‌طلبان 2 میلیون تن فولاد وارد کردند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص حمایت جامع دولت از صنعت فولاد گفت: در سال ۹۳ که بحران فولاد آغاز شد، دولت و ایمیدرو چند اقدام را به طور همزمان به نفع واحدهای فولادی انجام داد که بر این اساس واردات فولاد از ارز مبادله‌یی به ارز متقاضی تغییر پیدا کرد تا حالت اختصاص یارانه به وارد‌کنندگان فولاد برداشته شود. وی ادامه داد: در آن زمان صادرات فولاد نیز سهمیه‌بندی بود که این روش از سوی دولت حذف شد و تعرفه واردات نیز از ۱۰ به ۲۰درصد افزایش یافت که این موضوع خود اقدام مضری برای تولیدکنندگان این صنعت به شمار می‌رفت که با اعتراض‌های گوناگونی از سوی تولیدکنندگان مواجه شد. در واقع در این مدت بروکراسی ۶ ماهه اصلاح تعرفه فولاد، فرصت‌طلبان را موفق به واردات ۲میلیون تن فولاد کرد.


دستور ویژه جهانگیری برای فولادی‌ها

کرباسیان همچنین با اشاره به اقدامات حمایتی چینی‌ها برای صادرات فولاد خود خاطرنشان کرد: جایزه صادراتی چینی‌ها به فولاد منجر به رقابت شدیدی در بازار جهانی شده که بر این اساس مکاتباتی با رییس‌جمهور برای برقراری جایزه صادراتی فولاد صورت گرفته است. وی در ادامه افزود: همچنین برای سایر صنایع معدنی به غیر از فولاد نیز پیشنهاداتی در قالب پرداخت جایزه صادراتی و استمهال بدهی به معاون اول رییس‌جمهور ارائه شده که وی نیز دستور ویژه داده تا در نخستین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این موضوع برای بررسی در دستور کار ویژه قرار گیرد.


مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر