3 گام مشترک در تجارت ایران و هند

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۳۸

گروه تجارت رییس اتاق ایران در دیدار با سفیر هند به موضوع افزایش سطح روابط تجاری دو کشور پرداخت و قرار شد با برطرف کردن معضلات بانکی، تبادلات صنعتی نیز افزایش یابد؛ چراکه در حوزه تجارت، ارتقای زیرساخت‌های بانکی به عنوان عاملی موثر در گسترش همکاری‌های اقتصادی مطرح است. به گفته رییس پارلمان بخش خصوصی، سطح همکاری تجاری هند و ایران در سال 2014 به 6میلیارد دلار رسیده بود که در دوران پساتحریم و با رفع معضلات بانکی همکاری‌های دو جانبه در حوزه دانش فنی، افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. جلال‌پور با اشاره به امکان همکاری سه جانبه میان کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: می‌توانیم در کشورهای خاورمیانه، عراق، مشترک المنافع، افغانستان، سوریه همکاری‌های سه جانبه در زمینه خدمات فنی و مهندسی و نیروی متخصص و تحصیل‌کرده داشته باشیم که در این زمینه‌ها می‌توان به سه شکل از جمله: 1) سرمایه‌گذاری از هند و ارائه خدمات فنی و مهندسی توسط شرکت‌های ایرانی در کشورهای منطقه 2) استفاده از نیروی متخصص هندی‌ها در زمینه فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی که ثبات و بازار خوبی در منطقه دارند و 3) ایجاد کار برای نیروی انسانی و کارگری هندی‌ها با توجه به نفوذ ایرانی‌ها در منطقه این هدف را به پیش برد. درهمین راستا، سفیر هند به اعزام هیات‌های مختلف در چند ماه آینده به ایران خبر داد تا علاوه بر بررسی معضلات زیرساختی ایران، به افزایش سطح روابط تجاری در دوران پسابرجام پرداخته شود.


از ذکاوت تجاری هندی‌ها استفاده کنیم

در این نشست؛محسن جلال‌پور با اشاره به روابط دیرینه دو کشور در زمینه تجارت گفت: هندی‌ها در دنیای تجارت به ذکاوت و تیزهوشی شناخته شده‌اند که تاریخ تجارت آنها با ایرانیان هم طولانی مدت و پایدار بوده است. وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اظهار کرد: در دوران تحریم از حجم روابط تجاری بین دو کشور کاسته شده و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور بطور کامل استفاده نشده است. از این رو، سیاست‌ها و خط مشی‌های دولت و بخش خصوصی ایران برتوسعه روابط تجاری با کشورهای دوست، با نگاه به آینده و داشتن روابط پایدار و باثبات است. رییس اتاق ایران افزود: شاه کلید توسعه روابط تجاری، روابط بانکی و مالی است که هند می‌توانست بیشتر و پیش‌تر از این اقدام، به رفع این مشکل بپردازد. بنابراین، اگر در شرایط کنونی روابط بانکی بین دوکشور برقرار نشود، در آینده در حوزه تجارت با مشکلات فراوانی مواجهه خواهیم شد. وی ادامه داد: در سال 2014 حجم روابط تجاری بین دو کشور 6 میلیارد دلار بوده که نسبت به سایرکشورهای منطقه رقم خوبی است اما در دوران پس از تحریم انتظار می‌رود این سطح همکاری‌ها در حد چشم‌گیری افزایش یابد. جلال‌پور در ادامه کشاورزی، فولاد، صنعت خودرو و... را از دیگر زمینه‌های همکاری بین دو کشور دانست و گفت: در ماه مارس، یک هیات تجاری از هند به ایران خواهد آمد و در آینده نزدیک هم اتاق ایران یک هیات بزرگ تجاری به هند اعزام خواهد کرد تا حوزه‌های تجاری و صنعتی هر دو کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.


مذاکره برای رفع معضلات بانکی ایران

از سوی دیگر؛ سفیر جدید هند در ایران با اشاره به اهمیت روابط اتاق‌های بازرگانی با سفارت‌های دو کشور گفت: اتاق‌های بازرگانی و سفارت‌های دو کشور می‌توانند در تسهیل روابط تجاری دو کشور نقش مهمی را ایفا کنند. سائوراب کومار اظهارکرد: روابط بانکی و مالی بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است و در حال مذاکره با مقامات ایرانی برای حل این مشکل هستیم و امیدوارم که به زودی شاهد تاسیس بانک‌های دو کشور در کشور متقابل باشیم. وی گفت: سفارت تسهیلات لازم برای صدور ویزای تجاری را در نظر خواهد گرفت. در حال حاضر روادید تجاری 6ماهه ظرف مدت 5 روز صادر خواهد شد که امیدوارم در آینده نزدیک ویزای یک ساله هم با اجازه چند بار ورود برای تجار صادر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر